Эксоцман
на главную поиск contacts
Микроэкономика представляет собой хорошо разработанный научный и учебный предмет, который является стандартной частью экономического образования в любой стране. Это логически стройная, весьма интересная и необычайно полезная для понимания окружающей нас действительности дисциплина... (подробнее...)

Статьи

Всего статей в данном разделе : 368

Опубликовано на портале: 02-12-2009
J. Meinstring TERRA ECONOMICUS. 2008.  Т. 6. № 3. С. 173-174. 
Осенью 1925 года спокойствие известного своим пуританством экономического сообщества Североамериканских Соединённых Штатов оказалось взорванным необычной новеллой Дж. МЭЙНСТРИНГА. Как позже воспоминал его ближайший друг Фулл СПАММЕР, автор работал над ней несколько месяцев, хотя известно, что свои объёмные монографии Мэйнстринг с лёгкостью сотворял всего за два-три дня, безмерно досаждая этим талантом своим тяжкопишущим собратьям по экономическому разуму. Новелла скрывала загадку, – известный своей скандальностью Мэйнстринг явно обличал, но кого? Сторонники классической школы исподтишка намекали на феминистские пристрастия представителей экономического гедонизма, «австрийцы» радовались «гендерной» трактовкой Мэйнстринга точки равновесия, а будущие кейнсианцы напирали на «маскулинность» прямого отрезка предложения. Историки американской экономической мысли до сих пор недоумевают – в те годы ничто не предвещало публикуемой ниже (впервые на русском языке) эпатирующей выходки Дж. Мэйнстринга, но мэтр оказался пророком и на этот раз: его странная новелла сегодня привлекает большее внимание экономистов, чем уделяется его некогда знаменитым сочинениям.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 19-03-2003
William Jack Baumol American Economic Review. 1958.  Vol. 5. No. 48. P. 837-873. 
Статья предназначена для читателей, занимающихся проблемами производства и распределения, но не имеющих значительной математической подготовки. Цель статьи - предоставить как минимум интуитивное понимание того, какое значение и применение в экономике имеют такие методы, как математическое и линейное программирование, анализ "затраты-выпуск".
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 31-03-2003
Walter Y. Oi Quarterly Journal of Economics. 1971.  Vol. 85. P. 77-96. 
Examines the two-part tariffs for the monopoly pricing of amusement park rides at Disneyland in California. Effect of a monopoly on prices; Determination of a nondiscriminatory two-part tariff; Applications of the two-part tariffs. (From Ebsco)
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 26-11-2007
Leif Danziger Kiel Working Papers. 2007.  No. 1340.
This paper analyzes the optimal adjustment strategy of an inventory-holding firm facing price- and quantity-adjustment costs in an inflationary environment. The model nests both the original menu-cost model that allows production to be costlessly adjusted, and the later model that includes price- and quantity-adjustment costs, but rules out inventory holdings. The firm’s optimal adjustment strategy may involve stockouts. At low inflation rates, output is inversely related to the inflation rate, and the length of time demand is satisfied decreases with the absolute value of the demand elasticity, the storage cost, and the real interest rate.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 03-05-2005
Benjamin E. Hermalin Contributions to Economic Analysis & Policy. 2002.  Vol. 1. No. 1. P. 1005-1028. 
This article argues that the existence of adverse selection (worker heterogeneity) can explain the underprovision of general training by employers. High-ability workers value the option to entertain outside wage offers once their abilty becomes known to the market. Offering short-term contracts is, therefore, a way to screen high-ability types from low-ability types. A firm is not willing to train workers under short-term contracts. Hence, despite the positive returns to training, training may be underprovided in equilibrium. More generally, this article contributes to the literature that seeks to explain the puzzling phenomenon of short-term contracts governing long-term buyer-seller relationships.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 31-03-2003
Lester G. Telser Journal of Political Economy. 1964.  Vol. 72. P. 537-562. 
Предмет статьи - рассмотрение утверждения о несовместимости рекламы, как элемента стратегии фирмы в конкурентной борьбе, с конкуренцией как теоретической конструкцией. Работа основывается на анализе эмпирических данных (показатели концентрации, доли рынка, размеры фирм) для компаний и товаров с разным уровнем расходов на рекламную деятельность. Статья, основным выводом которой стало утверждение, что обратная зависимость между степенью конкуренции и интенсивностью рекламы не имеет под собой оснований, послужила основой для многих последующих работ в этой области.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 07-02-2003
Avinash K. Dixit, Victor Norman Bell Journal of Economics. 1976.  Vol. 9. No. 1. P. 1-17. 
This paper applies conventional welfare-theoretic methods to study advertising which changes consumer tastes. In a wide range of empirically plausible circumstances, private profitability is seen to be necessary but not sufficient for the social desirability of a small amount of advertising. The market equilibrium level of such advertising is shown to be socially excessive, even when postadvertising tastes are used as the standard for welfare judgments and the monopoly profits resulting from the advertising are included in welfare. Settings of monopoly, oligopoly, and monopolistic competition are examined, and the contention that advertising is excessive is found to be strengthened at each stage. [Авторский текст]
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 31-03-2003
P. Nelson Journal of Political Economy. 1974.  Vol. 82. No. 4. P. 729-754. 
This paper tries to show how the major features of the behavior of advertising can be explained by advertising's information function. For search qualities advertising provides direct information about the characteristics of a brand. For experience qualities the most important information conveyed by advertising is simply that the brand advertises. This contrast in advertising by these qualities leads to significant differences in its behavior. How does advertising provide information to the consumer? The producer in his advertising is not interested directly in providing information for consumers. He is interested in selling more of his product. Subject to a few constraints, the advertising message says anything the seller of a brand wishes. A mechanism is required to make the selling job of advertising generate information to the consumer. [Авторский текст]
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 06-02-2003
John C. Harsanyi, Reinhard Selten Management Science. 1972.  Vol. 18. No. 5. P. 80-106. 
The paper extends Nash's theory of two-person bargaining games with fixed threats to bargaining situations with incomplete information. After defining such bargaining situations, a formal bargaining model (bargaining game) will be proposed for them. This bargaining game, regarded as a noncooperative game, will be analyzed in terms of a certain class of equilibrium points with special stability properties, to be called "strict" equilibrium points. Finally an axiomatic theory will be developed in order to select a unique solution from the set X of payoff vectors corresponding to such strict equilibrium points (as well as to probability mixtures of the latter). It will be shown that the solution satisfying the axioms proposed in this paper is the point where a certain generalized Nash product is maximized over this set X. [Авторский текст]
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 31-03-2003
Hurvey Leibenstein American Economic Review. 1966.  Vol. 56. No. 3. P. 392-416. 
Examines empirical evidence on allocative efficiency in economics. Comparison of the merit of allocative efficiency with X-efficiency, an unindentified type of efficiency which has motivation as its major element; Analysis of the magnitude and nature of X-efficiency; View that firms and economies do not operate on an outer-bound possibility surface consistent with their resources. (Из Ebsco)
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 19-03-2003
Nicholas Kaldor Review of Economic Studies. 1955.  Vol. 2. No. 23. P. 83-100. 
Дается обзор теорий, касающихся одной из ключевых проблем политической экономии, - проблемы распределения дохода. Имеющиеся теории классифицируются по четырем группам: классические (рикардианские), марксистские, неоклассические и кейнсианские.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 31-12-2010
Maryam Mokhtari, N Asgary Экономический журнал ВШЭ. 2006.  Т. 10. № 1. С. 33-47. 
This paper provides empirical evidence on the effects of quantity constraintson fertility. The results show that quantity constraints and fertility are positively related.Moreover, it is found that family earnings, male labor-force participation, andlarge living spaces positively affect fertility. However, divorced respondents appearto have fewer children. We also find that respondents who use birth control havemore children.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 31-03-2003
Rene M. Stulz Journal of Financial Economics. 1981.  Vol. 9. No. 4. P. 383-406. 
Describes the construction of an intertemporal model of international asset pricing. Admission of differences in consumption opportunity sets across countries; Description of how the real expected excess return on a risky asset is proportional to the covariance of the return of that asset with changes in the world real consumption rate; Implication that asset markets are internationally segmented. (Из Ebsco)
Опубликовано на портале: 12-02-2007
Martin J. Osborne, Al Slivinski Quarterly Journal of Economics. 1996.  Vol. 111. No. 1. P. 65-96. 
The authors develop a model of electoral competition in which citizens choose whether or not to run as candidates. A winner implements her favorite policy. The equilibrium number of candidates depends negatively on the cost of running and positively on the benefits of winning. For some parameter values, all equilibria under plurality rule have exactly two candidates, whose positions are distinct. Two-candidate elections are more likely under plurality rule than under a runoff system. The candidates' positions are less differentiated under a runoff system. There exist equilibria under both systems in which some candidates have no chance of winning.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 06-02-2003
Robert L. Bish, Patrick D. O'Donoghue Journal of Political Economy. 1970.  Vol. 78. No. 6. P. 1367-1371. 
The recent literature has contained considerable discussion of conditions under which socially optimal levels[1] of public-goods consumption will be achieved through consumer cooperation.[2] However, analyses in this field have neglected one important problem: the potential monopsony situation which arises when consumers cooperate to articulate demand. In several instances neglect of this problem by examination of only constant-cost situations has led to erroneous conclusions. Sharp and Escarraz (1964) conclude that voluntary bargaining among consumers will lead to the optimal output, when they have in fact considered only the special case of perfectly elastic supply. In The Theory of Public Finance (1959) Musgrave also examines only constant-cost situations while stating that "both figures ... may be adapted to conditions of increasing cost without changing the principle of our argument" (p. 76, n. 2). More recently, Buchanan, in The Demand and Supply of Public Goods (1968), makes the constant-cost assumption and consequently arrives at an erroneous conclusion when he states: "At equilibrium, the marginal rates of substitution between the public good and the numeraire private good, summed over all persons in the group, must equal the marginal cost of supplying the public good, again expressed in units of the numeraire. This statement of the necessary marginal conditions for equilibrium in a world that contains a public good is fully general, and holds without qualification" (p. 43). In this analysis we outline the equilibrium outputs of public goods which result from consumer cooperation under conditions of both constant and increasing costs and discuss some of their implications. [Авторский текст]
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него