Эксоцман
на главную поиск contacts
В разделе собрана информация о статьях по экономике, социологии и менеджменту. Во многих случаях приводятся полные тексты статей. (подробнее...)

Journal of Political Economy

Опубликовано на портале: 31-03-2003
Lester G. Telser Journal of Political Economy. 1964.  Vol. 72. P. 537-562. 
Предмет статьи - рассмотрение утверждения о несовместимости рекламы, как элемента стратегии фирмы в конкурентной борьбе, с конкуренцией как теоретической конструкцией. Работа основывается на анализе эмпирических данных (показатели концентрации, доли рынка, размеры фирм) для компаний и товаров с разным уровнем расходов на рекламную деятельность. Статья, основным выводом которой стало утверждение, что обратная зависимость между степенью конкуренции и интенсивностью рекламы не имеет под собой оснований, послужила основой для многих последующих работ в этой области.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 31-03-2003
P. Nelson Journal of Political Economy. 1974.  Vol. 82. No. 4. P. 729-754. 
This paper tries to show how the major features of the behavior of advertising can be explained by advertising's information function. For search qualities advertising provides direct information about the characteristics of a brand. For experience qualities the most important information conveyed by advertising is simply that the brand advertises. This contrast in advertising by these qualities leads to significant differences in its behavior. How does advertising provide information to the consumer? The producer in his advertising is not interested directly in providing information for consumers. He is interested in selling more of his product. Subject to a few constraints, the advertising message says anything the seller of a brand wishes. A mechanism is required to make the selling job of advertising generate information to the consumer. [Авторский текст]
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 31-03-2003
Arthur H. Leigh Journal of Political Economy. 1974.  Vol. 82. No. 3. P. 578-586. 
Focuses on the contributions of economist Frank H. Knight on improving the economic theory. Significance of Knight's theory of profit and capital; Effectiveness of a perfectly competitive market structure to achieve optimal allocative solutions; Emphasis on the universality of the choice problem imposed by scarcity. (From Ebsco)
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 01-10-2003
Harold Demsetz Journal of Political Economy. 1959.  Vol. 67. No. 1. P. 21-30. 
В рамках статьи рассматривается проблематика рыночного равновесия в условиях монополистической конкуренции. Автор статьи ставит под сомнение обоснованность выводов классичесой работы Чембрелина 1933 года о существовании т.н. "избыточных мощностей" в отрасли с данной рыночной структурой. Анализ Демсецом ситуации равновесия на рынке монополистической конкуренции (с точки зрения проблем эффективности) приводит его к выводу, что избыточные мощности не являются строгим следствием условий, лежащих в основе модели Чемберлина.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 01-09-2003
Richard A. Posner Journal of Political Economy. 1975.  Vol. 83. No. 4. P. 807-827. 
This paper presents a model and some highly tentative empirical estimates of the social costs of monopoly and monopoly-inducing regulation in the United States. Unlike the previous studies, it assumes that competition to obtain a monopoly results in the transformation of expected monopoly profits into social costs. A major conclusion is that public regulation is probably a larger source of social costs than private monopoly. The implications of the analysis for several public policy issues, such as appropriate policy toward mergers and price discrimination, are also discussed. [Авторский текст]
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 30-08-2003
Franklin M. Fisher Journal of Political Economy. 1985.  Vol. 93. No. 2. P. 410-416. 
Focuses on social costs of monopoly and trade regulation in the United States. Benefit of marginal changes on antitrust activities; Equality of cost in obtaining monopoly and expected profit of monopolist; Elasticity of inputs in obtaining monopoly (Из Ebsco).
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него