Эксоцман
на главную поиск contacts
В разделе собрана информация о статьях по экономике, социологии и менеджменту. Во многих случаях приводятся полные тексты статей. (подробнее...)

Статьи

Всего статей в данном разделе : 135

Опубликовано на портале: 31-03-2003
Louis Phlips, Jacques-Francois Thisse Journal of Industrial Economics. 1982.  Vol. 31. No. 1-2.
Inclusion of assumptions of the Hotelling-Losch approach; Spatial price discrimination in the Greenhut-Ohta approach; Analysis of quality choice; Spatial approach that typically implies partition of the buyers in sales areas which do not overlap. (From Ebsco)
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 01-10-2003
Abba P. Lerner Review of Economic Studies. 1934.  Vol. 1. No. 3. P. 157-75. 
В классической статье проблема монополии рассматривается с точки зрения экономики благосостояния. Анализируются причины недостижения парето-оптимального состояния экономики в условиях монополии. Всеобъемлюще используется инструментарий предельного анализа: как выгод и затрат. В анализ вводятся показатели степени монопольной власти.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 22-11-2004
Frank A. Wolak Brookings Papers. 1996. 
В статье обсуждается действие американского закона "О телекоммуникациях" 1996 г., который налагал определенные ограничения на свободу крупных операторов связи, и вызванные этим изменения в структуре цен и прибыли крупных и мелких операторов.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 19-03-2003
Nicholas Kaldor Review of Economic Studies. 1950.  Vol. 18. No. 1. P. 1-27. 
Оценивается влияние рекламы на общественное благосостояние и распределение ресурсов между различными сферами использования. Реклама рассматривается как антиконкурентная, по своей сути, практика, в частности из-за того, что она снижает ценовую эластичность спроса и служит определенным барьером для входа в отрасль потенциальных конкурентов.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 06-02-2003
Daniel A. Graham, John M. Vernon American Economic Review. 1975.  Vol. 65. No. 5. P. 1032-1036. 
Comments on S. Besen and R. Soligo's article about the economics of the network-affiliate relationships in the television broadcasting industry in the U.S. Sale of advertising time on network programs; Supply curve of cleared time; Definition of the nondiscrinating monopsonist solution; Demand for network programming. (Из Ebsco)
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 03-05-2005
Peter J. Davis
This article provides empirical evidence on the relationship between local market structure and the prices charged to consumers in a particular retail market, the US motion picture exhibition market. I find that there is a statistically significant relationship between the geographic distribution of movie theaters in a market and the admission prices that they are able to charge. However, the magnitude of the price reducing effect of local competition appears to be economically modest. Moreover, I find no evidence that increases in geographic concentration leads to increased adult admission prices. The findings are directly relevant to merger policy in the industry and pertinent because of the dramatic changes in industry structure resulting from mergers that occurred during 2002. I conclude that popular and governmental concerns about horizontal mergers in the industry leading to dramatically increased admission prices are likely misplaced.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 29-04-2005
Julie H. Mortimer Harvard Institute Research Working Papers. 2000.  No. 1964 .
In this study I analyze the implications of contractual innovation in vertically-separated industries, using the example of the video rental industry. Prior to 1998, video stores obtained inventory from movie distributors using simple linear pricing contracts. In 1998, revenue-sharing contracts, which include inventory restrictions, were widely adopted. I investigate the effect of using revenue-sharing contracts on firms' products and consumer welfare, relative to linear pricing contracts. I analyze a new panel dataset of home video retailers that includes information on individual retailers' contract and inventory choices, weekly rentals and sales, and contract terms (prices and quantity restrictions) for 1,114 movie titles and 6,594 retailers in the U.S during each week of 1998 and 1999. A structural econometric model of rms' behavior is developed and estimated, and counterfactual experiments are performed. The results indicate that total upstream and downstream profits increase by three to six percent, and consumers benet substantially when revenue-sharing contracts are adopted. I also examine the effects of the observed quantity restrictions. I find that these restrictions serve to increase profits for upstream firms and decrease profits for downstream firms, relative to revenue-sharing contracts without inventory restrictions.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 08-12-2005
Lee Benham Journal of Law and Economics. 1972.  Vol. 15. No. 2. P. 337-352. 
Focuses on the effect of advertising on the price of eyeglasses in the United States. Restrictions of advertising in the market for eyeglasses; Price differentials associated with advertising restrictions; Influence of advertising on consumer's knowledge. (Из Ebsco)
Опубликовано на портале: 28-04-2005
Frank A. Wolak, Robert H. Patrick NBER Working Paper Series. 1997.  No. 8248.
This paper argues that the market rules governing the operation of the England and Wales electricity market in combination with the structure of this market presents the two major generators—National Power and PowerGen—with opportunities to earn revenues substantially in excess of their costs of production for short periods of time. Generators competing to serve this market have two strategic weapons at their disposal: (1) the price bid for each generation set and (2) the capacity of each generation set made available to supply the market each half-hour period during the day. We argue that because of the rules governing the price determination process in this market, by the strategic use of capacity availability declarations, when conditions exogenous to the behavior of the two major generators favor it, these two generators are able to obtain prices for their output substantially in excess of their marginal costs of generation. The paper establishes these points in the following manner. First, we provide a description of the market structure and rules governing the operation of the England and Wales electricity market, emphasizing those aspects that are important to the success of the strategy we believe the two generators use to exercise market power. We then summarize the time series properties of the price of electricity emerging from this market structure and price-setting process. By analyzing four fiscal years of actual market prices, quantities and generator bids into the market, we provide various pieces of evidence in favor of the strategic use of the market rules by the two major participants. The paper closes with a discussion of the lessons that the England and Wales experience can provide for the design of competitive power markets in the US, particularly California, and other countries.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 01-10-2003
R.L. Bishop American Economic Association, Papers and Proceedings. 1964.  Vol. 54. No. 3. P. 33-43. 
Статья представляет собой обзор позитивного вклада в микроэкономическую теорию, который внесли работы Дж. Робинсон ("Экономическая теория несовершенной конкуренции")и Э. Чемберлина ("Теория монополистической конкуренции"), а также рассмотрение обоснованности и значимости критики тех экономистов, которые оппонировали двум вышеназванным авторам.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 01-10-2003
Harold Demsetz Journal of Political Economy. 1959.  Vol. 67. No. 1. P. 21-30. 
В рамках статьи рассматривается проблематика рыночного равновесия в условиях монополистической конкуренции. Автор статьи ставит под сомнение обоснованность выводов классичесой работы Чембрелина 1933 года о существовании т.н. "избыточных мощностей" в отрасли с данной рыночной структурой. Анализ Демсецом ситуации равновесия на рынке монополистической конкуренции (с точки зрения проблем эффективности) приводит его к выводу, что избыточные мощности не являются строгим следствием условий, лежащих в основе модели Чемберлина.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 31-08-2003
Anne O. Krueger American Economic Review. 1974.  Vol. 64. No. 3. P. 291-303. 
Studies the impact of competitive import licenses on the economy. Value of rents associated with import licenses; Relationship between welfare cost of quantitative restrictions and tariff equivalents; Impact of wage legislation on equilibrium levels of unemployment. (Из Ebsco)
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 07-02-2003
B. Curtis Eaton, Richard G. Lipsey Review of Economic Studies. 1975.  Vol. 42. No. 129. P. 27-49. 
Focuses on a model of firm competition for the selling of homogenous product along a linear market. Assumptions on the competition model; Description of the one-dimensional market; Equilibrium of firms. (Из Ebsco)
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 01-09-2003
Richard A. Posner Journal of Political Economy. 1975.  Vol. 83. No. 4. P. 807-827. 
This paper presents a model and some highly tentative empirical estimates of the social costs of monopoly and monopoly-inducing regulation in the United States. Unlike the previous studies, it assumes that competition to obtain a monopoly results in the transformation of expected monopoly profits into social costs. A major conclusion is that public regulation is probably a larger source of social costs than private monopoly. The implications of the analysis for several public policy issues, such as appropriate policy toward mergers and price discrimination, are also discussed. [Авторский текст]
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 30-08-2003
Franklin M. Fisher Journal of Political Economy. 1985.  Vol. 93. No. 2. P. 410-416. 
Focuses on social costs of monopoly and trade regulation in the United States. Benefit of marginal changes on antitrust activities; Equality of cost in obtaining monopoly and expected profit of monopolist; Elasticity of inputs in obtaining monopoly (Из Ebsco).
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него