Эксоцман
на главную поиск contacts
В разделе собрана информация о статьях по экономике, социологии и менеджменту. Во многих случаях приводятся полные тексты статей. (подробнее...)

Статьи

Всего статей в данном разделе : 71

Опубликовано на портале: 19-10-2004
Daniel R. Feenberg, James Michael Poterba NBER Working Paper Series. 1993.  No. 4229.
This paper uses tax return data for the period 1951-1990 to investigate the rising share of adjusted gross income (AGI) that is reported on very high income tax returns. We find that most of the increase in the share of AGI reported by high-income taxpayers is due to an increase in reported income for the one quarter of one percent of taxpayers with the highest AGIs. The share of total AGI reported by these taxpayers rose slowly in the early 1980s, and increased sharply in 1987 and 1988. This pattern suggests that at least part of the increase in the income share of high-AGI taxpayers was due to the changing tax incentives that were enacted in the 1986 Tax Reform Act. By lowering marginal tax rates on top-income households from 50% to 28%, TRA86 reduced the incentive for these households to engage in tax avoidance activities. We also find substantial differences in the growth of the income share of the highest one quarter of one percent of taxpayers, and the share of other very high income taxpayers. This suggests that the increasing inequality of reported incomes at very high levels may not be driven by the same factors that have generated widening wage inequality throughout the income distribution and over a longer time period.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 24-12-2007
Peter Haan DIW Berlin Discussion Papers. 2007.  No. 669.
In the year 2000, the German government passed the most ambitious tax reform in post-war German history aiming at a significant tax relief for households. One central aim of this tax reform was to improve work incentives and, thereby, foster employment. In this paper, I estimate an intertemporal discrete choice model of female labor supply that allows to analyze the behavioral effects of the tax reform on the labor supply of married and cohabiting women over time. Using the Markov chain property, I analyze the dynamics of labor supply behavior and derive the short- and long-run labor supply effects of the tax reform.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 24-12-2007
Clemens Fuest, Andreas Peichl, Thilo Schaefer Finanzwissenschaftliche Diskussionsbeiträge. 2007.  No. 07-6.
The introduction of a flat tax is supposed to have several advantages. Administration and compliance costs are reduced, as well as incentives for tax evasion. Furthermore, positive employment and growth effects are expected. Despite these advantages, a flat rate tax is not very popular in most Western European countries. The most important objection against a flat tax states that a flat rate tax would be inequitable and unfair. The present paper uses a simulation model based on a unique database of German micro data to provide empirical evidence for the analysis of the equity and efficiency effects as indicators for the political feasibility of flat rate tax reforms. Our analysis shows that the selection of the schedule and tax base parameters are crucial for the effects of flat tax reforms in terms of equity and efficiency. A flat rate tax with a higher basic allowance and a higher single rate has less harmful distributional effects than a flat rate tax with low basic allowance and tax rate. Nevertheless, the scenario with the lowest parameter values for basic allowance and tax rate is the only alternative that leads to positive labour supply and significantly positive welfare effects. Both labour supply and static welfare effects, however, are quite small. Although we have derived our results for the case of Germany, we do think that similar patterns would be observed in other countries of Western Europe. If this proves to be correct, it will be hard for flat tax reforms to invade the grown-up welfare states of "Old Europe".
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 17-11-2003
Matz Dahlberg, Peter Fredriksson
Используя данные о миграции в Швеции, авторы изучаются влияние предоставления местных общественных услуг на миграцию. Выбор места проживания моделируется как выбор между дискретным набором альтернатив. В американской литературе представлены противоречивые свидетельства значимости местных общественных услуг. Авторы демострируют наличие зависимости между местными общественными услугами (местными ставками подоходного налога) и выбором места проживания мигрантами, перемещающимися в пределах одного локального рынка труда. Однако для мигрантов, перемещающихся между рынками труда, предоставление местных общественных услуг не является существенным фактором. В заключении, авторы изучают вопрос, является ли окончательный выбор места проживания результатом недостаточной информированности о характеристиках местного общественного сектора.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 14-11-2003
T. Dome Cambridge Journal of Economics. 2000.  No. 24. P. 237-244. 
Несмотря на тот факт, что Рикардо ощущал на себе политику налогообложения доходов, проводимую Питтом, и что он рассматривал налогообложение как важную сферу применения принципов политической экономии, он крайне редко упоминал о конкретных налоговых реформах. В данной статье показывается, что рикардианская экономическая система не применима ни к одному налогу, который соответствовал бы основным критериям налогообложения самого Рикардо (нейтральность распределения, ценовая нейтральность и минимальное налогообложение), также как и принципам определенности, удобства уплаты и охраны собственности. Полученный результат может объяснить, почему Рикардо не предлагал английскому правительству конкретного устройства налоговой системы.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 03-12-2007
Saku Aura, Thomas Davidoff CESifo Worling Papers. 2005.  No. 1522.
We show that the optimal property tax rate rises with the ratio of land rents to structure and land development costs. California’s high ratio of income to property tax revenue and the distribution of Federal housing subsidies thus appear geographically misplaced. Proportional taxation of non-housing commodities is not optimal, even when elasticities with respect to wages are identical. Absent externalities, the desirability of transportation taxes and “antisprawl” growth controls hinge on the relative importance of time versus money in commuting costs.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 17-11-2003
Marek Kapicka
В статье описывается оптимальное налогообложение доходов в динамической экономике с накоплением человеческого капитала. Подоходный налог влияет не только на соотношение работа-отдых, но и искажает инвестиции в человеческий капитал. Цель данной статьи – исследовать воздействие второго соотношения на оптимальную налоговую политику и оценить его значимость.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 03-05-2005
Emmanuel Saez NBER Working Paper Series. 2005.  No. 9046.
This paper analyzes optimal progressive capital income taxation in an infinite horizon model where individuals differ only through their initial wealth. We show that, in that context, progressive taxation is a much more powerful and efficient tool to redistribute wealth than linear taxation on which previous literature has focused. We consider progressive capital income tax schedules taking a simple two-bracket form with an exemption bracket at the bottom and a single marginal tax rate above a time varying exemption threshold. Individuals are taxed until their wealth is reduced down to the exemption threshold. When the intertemportal elasticity of substitution is not too large and the top tail of the initial wealth distribution is infinite and thick enough, the optimal exemption threshold converges to a finite limit. As a result, the optimal tax system drives all the large fortunes down a finite level and produces a truncated long-run wealth distribution. A number of numerical simulations illustrate the theoretical result.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 14-11-2003
Henrik J. Kleven, Wolfram F. Richter, Peter B. Sorensen Oxford Economic Papers. 2000.  No. 52. P. 584-594. 
В статье высказывается предположение о том, что при оптимальной налоговой системе должно приветствоваться предоставление тех рыночных услуг, которые являются близкими товарами-заменителями услуг, производимых домохозяйствами. Во-первых, предлагается модификация классического правила Корлетта-Хейга для оптимального налогообложения товаров. В работе показывается, что установление относительно низких ставок налогов на потребительские услуги может быть оптимальным, даже если эти услуги дополняют отдых. Во-вторых, авторы приходят к выводу о том, что товары и услуги в одинаковой степени являются заменителями отдыха, так что единое налогообложение товаров было бы оптимальным при отсутствии производства товаров и услуг самими домохозяйствами, и в таком случае оптимальная структура налоговых ставок предполагает установление относительно низких ставок налога на конечные услуги потребителям.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 14-11-2003
Maria del Mar Racionero Oxford Economic Papers. 2001.  No. 53. P. 628-641. 
В работе рассматривается оптимальное налогообложение в экономике с двумя частными благами и трудом. Авторы предлагают свой вариант оптимального нелинейного подоходного налога и линейных товарных налогов при наличии товаров, обладающих особыми достоинствами (потребление которых поощряется государством). Авторы формулируют аргументацию необходимости существования товаров, потребление которых поощряется государством через аномалию индивидуального выбора. Авторы предполагают наличие слабой сепарабельности потребления и свободного времени и показывают, как изменяются стандартные условия оптимального налогообложения при рассмотрении товаров, потребление которых поощряется государством.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 17-11-2003
Alan J. Auerbach
В данной статье анализируются характеристики оптимальной налоговой системы. Правительство, обладающее совершенной информацией и неограниченным доступом к налоговым поступлениям, может осуществлять субсидирование, способное привести к эффективным результатам в условиях несовершенной конкуренции. Ослабление какого-либо из этих двух условий лишает правительство возможности поддерживать эффективное размещение ресурсов. Когда правительство не может использовать все налоговые сборы, совершенная налоговая политика представляет собой компромисс между выгодами субсидирования в секторах экономики с несовершенной конкуренцией и издержками введения более высоких налогов в других секторах. Аналогичным образом, в условиях недостатка информации об уровне конкуренции на товарных рынках, государство не способно осуществлять адекватную корректирующую политику.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 19-11-2003
Henry R. Lorie IMF Working Paper Series. 2003.  Vol. 03. No. 209.
За прошедшие годы в странах СНГ был достигнут существенный прогресс в организации фискальных систем, соответствующих требованиям рыночной экономики. Настоящая работа определяет приоритеты проведения дальнейших реформ в фискальной сфере. В частности, все деятельность с использованием внебюджетных счетов и квази-фискальных инструментов должна быть интегрирована в бюджетный процесс. Хотя ряд возможностей для улучшения ситуации с уровнем налоговой нагрузки и уровнем бюдежтных расходов все еще сохраняются, в целом эти показатели стран СНГ не отличаются существенно от международных норм. Основные задачи - продолжить адаптацию фискальной системы к требованиям рыночной экономики и провести структурные реформы в сфере общественных расходов, направленные на повышение их эффективности.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 19-11-2003
Vahram Stepanyan IMF Working Paper Series. 2003.  Vol. 03. No. 173.
В начале 1990-х гг. страны бывшего Советского Союза приступили к реформе налоговых систем, причем направления и ход реформ существенно отличались между странами на более поздних этапах их проведения. Недавно в ряде стран указанной группы начался новый этап налоговой реформы, основанный на предположение, что снижение предельных ставок походного налога на высокие доходы благотворно скажется на темпах экономического развития и собираемости налога. В данной работе проводится анализ опыта различных стран, который позволяет прийти к следующим выводам: - в целом нет достаточных доказательств роста поступлений от подоходного налога как результата только лишь снижения предельных ставок, применяющихся к высоким доходам; - в странах бывшего СССР незначительна эластичность поведения экономических агентов (с точки зрения сбережений, инвестиций и предложения труда) по ставке подоходного налога. Это означает, что возможное воздействие снижения ставок подоходного налога на экономический рост также будет незначительным.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 25-12-2003
Scott G. Gehlbach Научные труды ЦЕФИР. 2003.  № 29.
Much theory of the state assumes a contractual relationaship between state and society, where the former provides services valued by the latter, typically in return for revenues. However, as emphasized by many scholars, various transaction costs endemic to state-society relations may prevent the negotiations of an efficient Coasian contract. This paper examines this proposition by exploring the nature of government support for business activity in postcomminist Europe and Asia, where many of the transaction costs that hinder efficient contracting between state and society - the state's inability to commit, information asymmetries between state and society, and collective-action problems within society - are especially acute. Analysis of data from a sample of firms in 23 postcommunist countries demonstrates that the state provides more support along a vaiety of dimensions to firms which are more taxable, i.e. firms from which the state can extract a greater share of revenues. Further, firms which report less of their revenues to tax authorities are more likely to say they would pay more taxes to increase government support. Thus, state and society appear to be trapped by their failure to efficiently contract, with frims hiding as much of their revenues as they think they can gate away with, knowing that the state will respond by undersuporting business activity.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 25-12-2003
Scott G. Gehlbach Научные труды ЦЕФИР. 2003.  № 30.
When governments care about tax revenues, the taxability of different forms of econoic activity will influence the decisions of governments about what activity to support. If factors of production are mobile across sectors which differ in their taxability, political economies will organize themselves into equilibria where governments support activity because resources are allocated to it, which in turn encourages that resource allocation. When resources and government support are organized in support of an "old" equilibrium, and the possibility of a "new", possibly more efficient equilibrium beckons, the relative taxability of the old and new sectors will determine the likelihood of such a shift. In postcommunist Europe, such factors were influential in the creation of two general political-economic configurations: one where such support is lacking and new businesses are rare. Differences in relative taxability of new and old economic activity contribute to the prevalence of the first configuration in Eastern Europe, and the second in the former Soviet Union.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию