Эксоцман
на главную поиск contacts
Новая политическая экономия (подробнее...)

Научные труды ЦЕФИР

Опубликовано на портале: 24-12-2003
Алексей Ахмедов, Алексей Равичев, Екатерина Журавская Научные труды ЦЕФИР. 2002.  № 25.
Despite the fact that theoretical research on opportunistic political cycles is very intuitive and well developed, empirical literature has found fairly weak evidence of opportunistic political cycles. This paper tests the theory in a decade-old democracy - Russia. We find strong evidence of very short opportunistic political cycles and provide evidence and explanation why many previous attempts to find evidence failed. Using the comprehensive list of Russia's regional elections and regional monthly panel data between 1996 and 2001, we find that: (1) opportunistic political cycles in regional fiscal policies are sizable and short-lived on average; (2) the magnitute of opportunistic cycles decreases with votes' rationality and awereness (measured by urbanization, computerization, education, and freedom of media); (3) there is a learning curve for voters: cycles become smaller with time; (4) cycles in fiscal policies increase political popularity and chances for re-election of incumbent governors. Our results confirm that maturity of democracy as well as rationality and awareness of electorate are very important factors in determination of the scope for opportunistic cycles.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 25-12-2003
Scott G. Gehlbach Научные труды ЦЕФИР. 2003.  № 29.
Much theory of the state assumes a contractual relationaship between state and society, where the former provides services valued by the latter, typically in return for revenues. However, as emphasized by many scholars, various transaction costs endemic to state-society relations may prevent the negotiations of an efficient Coasian contract. This paper examines this proposition by exploring the nature of government support for business activity in postcomminist Europe and Asia, where many of the transaction costs that hinder efficient contracting between state and society - the state's inability to commit, information asymmetries between state and society, and collective-action problems within society - are especially acute. Analysis of data from a sample of firms in 23 postcommunist countries demonstrates that the state provides more support along a vaiety of dimensions to firms which are more taxable, i.e. firms from which the state can extract a greater share of revenues. Further, firms which report less of their revenues to tax authorities are more likely to say they would pay more taxes to increase government support. Thus, state and society appear to be trapped by their failure to efficiently contract, with frims hiding as much of their revenues as they think they can gate away with, knowing that the state will respond by undersuporting business activity.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 13-05-2004
Мария Пономарева, Екатерина Журавская Научные труды ЦЕФИР. 2000.  № 3.
Обсуждаются три гипотезы относительно природы неплатежей налогов в федеральный бюджет во второй половине 1990-х гг. Налоговые неплатежи могут быть результатом: 1) проблем ликвидности на предприятиях, 2) неявных федеральных субсидий, или 3) политического сопротивления регионов сбору налогов в федеральный бюджет. Проблемы ликвидности, по мнению авторов, не объясняют стремление предприятий уйти от налоговых неплатежей в федеральный бюджет: наиболее высокий уровень неплатежей характерен для наиболее ликвидных и производительных фирм. Авторами установлено, что при заданном уровне ликвидности и размере налогов, налоговые неплатежи выше в регионах с более высокой переговорной силой в отношении федерального центра, то есть в политически более сильных регионах, а также в наиболее мощных с экономической точки зрения регионах. Полученные результаты согласуются с гипотезой об активном сопротивлении регионов и объясняют, почему темпы роста неплатежей в федеральный бюджет выше, чем в региональные.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию