Эксоцман
на главную поиск contacts
В разделе собрана информация о статьях по экономике, социологии и менеджменту. Во многих случаях приводятся полные тексты статей. (подробнее...)

Статьи

Всего статей в данном разделе : 78

Опубликовано на портале: 03-10-2003
Joseph L. Cavinato International Journal of Physical Distribution & Logistics Management. 1999.  Vol. 29. No. 3. P. 162-181. 
A framework for comparing supply chain logistics and the strategic orientation of the firm is explored. Seventeen attributes of supply chain logistics management are investigated along with five stages of strategic evolution of firms. Specific findings note management challenges when it is either below or beyond the strategic level of the firm. In addition, this research highlights how supply chain logistics managers can prioritize training, development, and purchasing activities.
Опубликовано на портале: 31-05-2003
Валерий Иванович Дмитров, Юрий Михайлович Макаренков Автоматизация проектирования. 1997.  № 2-4.
Цикл статей, посвященный аналитическому обзору системы единых международных стандартов ISO 10303 (STEP) и ISO 13584 (P_LIB), предназначенных в CALS-системах для компьютерного представления и обмена данными о продукте и о библиотеке изделий на всех этапах жизненного цикла.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 17-06-2004
Carlos J. García Claves competitivas. 2003.  No. 1.
Todos hemos oido hablar de outsourcing para diferentes actividades de la vida empresarial: outsourcing informatica, outsourcing de fabricaciуn, outsourcing logistico, etc. Centrandonos en este ultimo nos podemos preguntar que es?, que servicios aporta?, cуmo se miden sus resultados?, etc. Son todas ellas cuestiones que se nos plantean y que no deben quedar sin contestacion.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 20-08-2003
Eugene Kandel, Neil D. Pearson Journal of the Japanese and International Economies. 2001.  Vol. 15. No. 4. P. 515 - 556. 
Сравнивается политика управления HR в японской и американской системах управления. Для изучения альтернативы - гибкость вследствие приспособления рабочей силы или более высокая продуктивность вследствие повышенных обязательств фирмы перед работниками - авторами была использована модель по необратимым инвестициям. В этой модели могут сосуществовать два типа контрактов с работниками. Первый - постоянный найм, предусматривающий увольнение по желанию фирмы. Другой тип - временный договор найма, разрешающий фирме гибкое поведение в отношении рабочей силы в периоды упадка спроса, но устанавливающий более высокую стоимость работ на единицу продукции. Авторы на конкретном примере иллюстрируют важность величины гибкости. По их мнению, заключение долгосрочных контрактов в неудачных условиях может значительно снизить стоимость фирмы. Данная модель позволяет предсказать оптимальный состав рабочей силы и его связь с особенностями рынка фирмы. Рассматривается также практика найма, дополняющая постоянный найм. Свои выводы авторы статьи сравнивали с данными по практике HR в Японии и США за последние 50 лет.
Опубликовано на портале: 03-10-2003
Alexander E. Ellinger, Patricia J. Daugherty, Craig M. Gustin Supply Chain Management: An International Journal. 1996.  Vol. 1. No. 3. P. 25-33. 
Presents the results of a recent survey of logistics executives concerning their perceptions regarding integrated logistics. Focuses discussion on an assessment of the current level of implementation of the integrated logistics concept among US firms and provides support for a relationship between integration and logistical performance improvements. Reveals that the results have significant managerial implications as more organizations place emphasis on supply chain management, and that internal and external integration are necessary to facilitate channel-wide linkages and enhance channel efficiency.
Опубликовано на портале: 16-06-2004
Cristina Gonzalez Revista de Logistica & Distribuciуn. 2002.  No. 17.
Llegar a clientes de todo el mundo con productos de gran calidad es la misiуn que deben poner en prбctica los exportadores. Para lograrlo es indispensable hacer de la logнstica una cercana aliada
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 03-10-2003
John T. Mentzer, Kenneth B. Kahn International Journal of Physical Distribution & Logistics Management. 1996.  Vol. 26. No. 8. P. 6-14. 
Suggests that while integration is a term that logistics discusses in an interorganizational context, integration within an interdepartmental integration is not as prevalent. Consequently, a common definition for "integration" is lacking. Literature has provided three characterizations: integration represents interaction or communication activities; integration consists of collaborative activities between departments; and integration is a composite of interdepartmental intraction and interdepartmental collaboration. Adopting the composite view, prescribes that managers and researchers consider integration to be a multidimensional process. Proposes a model is based on this perspective to suggest that different logistics situations will require varying degrees of integration via interaction and collaboration. Managerial implications are discussed for each situation.
Опубликовано на портале: 03-10-2003
Gregory N. Stock, Noel P. Greis, John D. Kasarda International Journal of Physical Distribution & Logistics Management. 1999.  Vol. 29. No. 4. P. 224-239. 
Presents a framework for explaining the relationship between strategy, structure, and logistics in the context of a changing environment. In response to new competitive pressures, a manufacturing enterprise is emerging in which resources may now be dispersed worldwide. As distances between production facilities and pressures for fast delivery increase, the coordination of these dispersed manufacturing resources becomes a critical activity. Argues that logistics is well-positioned to assume a unique role in bridging strategy and structure in the new manufacturing environment. Develops a new model of the strategy-structure relationship that recognizes the integral role that logistics will play in creating the "fit" necessary to achieve competitive success. The framework suggests that performance will be higher when the firm's strategy and structure are consistent with the strengths inherent in the firm's logistics choices.
Опубликовано на портале: 03-10-2003
Chris Howgego International Journal of Retail & Distribution Management. 2002.  Vol. 30. No. 12. P. 603-605. 
Discusses how retailers can best deal with a potential issue of a retail downturn. States that if retailing enters a downturn retailers will need to make the most of their supply chains in order to safeguard their competitiveness. Reveals that, in order to realise fully the benefits of supply chain management, retailers will have to develop end-to-end integration of systems from manufacturers to shop floor which will reduce costs, improve distribution and inventory management and thus customer loyalty. Concludes that these advances are essential for all businesses now since the technology boosted supply chain is a natural area for retailers to increase efficiency and, potentially, market share.
Опубликовано на портале: 24-09-2003
Douglas M. Lambert, Renan Burduroglu International Journal of Logistics Management. 2000.  Vol. 11. No. 1.
In order to receive adequate rewards for the firm’s innovations and performance in logistics, managers have to measure and sell the value that is being provided to customers. Value, once determined, must be sold to customers and also to top management within the firm. There are several value metrics mentioned in the literature, ranging in financial sophistication from customer satisfaction to shareholder value including: customer satisfaction, customer value-added (CVA), total cost analysis, segment profitability analysis, strategic profit model and shareholder value. While customer satisfaction and CVA may lead to the achievement of higher shareholder value, the specific connection to changes in value for the customer or the supplier are typically not made. The other measures focus on the measurement of value in financial terms. However, financial measurements such as total cost analysis only capture part of the value created by logistics. One of the problems faced by logistics professionals over the years is that logistics has been viewed simply as a cost that needs to be reduced. Segment profitability analysis and the strategic profit model are more complete measures of the impact of logistics, but they are used to evaluate historical performance and lack measures of risk and the time value of money that are included in shareholder value.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 03-10-2003
Sergio Olavarrieta, Alexander E. Ellinger International Journal of Physical Distribution & Logistics Management. 1997.  Vol. 27. No. 9. P. 559-587. 
Despite calls for more theoretical and strategically oriented work in logistics, the resource-based theory of the firm (RBT), and the related capabilities approach - which represent a dominant stream of research in strategic management over the last decade - have not been prominent in the logistics literature. Provides a critical review of the large literature on the RBT and suggests areas where it can be applied to strategically-oriented logistics research. Describes the resource-based theory of the firm, its major assumptions, and its implications for strategic actions. Also discusses other areas of research where the RBT have been applied. Illustrates how the RBT represents the underlying theoretical support for one of the central propositions of strategic logistics: that a distinctive logistics capability is a source of sustainable competitive advantage and superior performance. Suggests that strategic logistics research may benefit from combining the RBT with organizational learning theory and evolutionary approaches to competition.
Опубликовано на портале: 10-02-2003
R.A. Thacker Education+Training. 2002.  Vol. 44. No. 1. P. 31 - 39. 
Описывается попытка пересмотреть учебный план старших курсов по управлению человеческими ресурсами (HR-менеджмета), предпринятая специалистами-преподавателями и специалистами-практиками. Результатом явился проект плана, ориентированный на обучение в действии: совмещение приобретения знаний в университетской аудитории с их применением. Последнее рассматривается как решающий фактор будущей эффективной работы в сфере HR-менеджмета. Представленная схема нового курса предусматривает включение практики, творческих подходов в обучение студентов, конкретно измеримых результатов, показателей усвоения этих результатов. Приводятся также комментарии и уточнения после годичной апробации обновленного учебного плана. В статье приведены общие методические указания, полезные для совершенствования курсов по этой теме в других вузах.
Опубликовано на портале: 21-08-2003
Peter F. Boxall, John Purcell International Journal of Management Reviews. 2000.  Vol. 2. No. 2. P. 183 - 203. 
Стратегический HR-менеджмент (SHRM) означает интерес к тем направлениям деятельности, в которых HR-менеджмент является решающим для эффективности организации. Это откровенное утверждение изучается в статье как теоретически, так и по данным исследований с тем, чтобы показать, насколько сложно объяснить условия возникновения связи между HR-менеджментом и результатами работы организации. Рассматриваются две доминирующие нормативные модели - лучшего соответствия (best fit) и лучшей практики. В статье делается вывод, что HR-стратегии фирм сформировались в основном под давлением контекстуальных обстоятельств, включая национальные, отраслевые и организационные факторы. Однако такой вывод вовсе не отменяет идеи о лучшей практике. Основные принципы управления персоналом, хотя и имеют некоторые ограничения, все же релевантны практике и являются существенным фактором повышения способности фирмы конкурировать на выбранном рынке. Далее в статье рассматривается ресурсный подход (RBV) к предприятию и ставится вопрос, является ли такой подход более удачной основой для развития теории SHRM и для понимания вклада HRM в достижение стабильного конкурентного преимущества.
Опубликовано на портале: 03-10-2003
Nigel Moore Work Study. 1998.  Vol. 47. No. 5. P. 172-174. 
The supply chain consists of the links between a firm and its suppliers, through to its distribution organisation and on to its customers. Argues that analysis and improvement of activities within the supply chain can make a significant impact on customer service and competitiveness. Highlights the importance of exploiting technology to revolutionise the supply chain.
Опубликовано на портале: 03-10-2003
Keah-Choon Tan, Vijay R. Kannan, Robert B. Handfield, Soumen Ghosh International Journal of Operations & Production Management. 1999.  Vol. 19. No. 10. P. 1034-1052. 
Total quality management, supply base management, customer driven corporate policy, and other elements of supply chain management are frequently cited as strategic options to achieve competitive success in the 1990s. However, attempts by companies to implement these options have not been universally successful and have in many cases failed to yield the desired results. This study presents details of a survey carried out to determine whether particular quality management, supply base management, and customer relations practices can impact corporate performance. In addition it examines the impact analyzing the competitive environment has on performance. Regression models identify several factors that directly and positively impact corporate performance. These include the extent to which companies analyze the strategies of competitors and determine future customer requirements, and the commitment they have to evaluating performance throughout the supply chain.