Эксоцман
на главную поиск contacts
В разделе собрана информация о статьях по экономике, социологии и менеджменту. Во многих случаях приводятся полные тексты статей. (подробнее...)

Статьи

Всего статей в данном разделе : 388

Опубликовано на портале: 11-12-2003
Denise Rousseau Group and Organization Studies. 1990.  Vol. 15. No. 4. P. 448 - 460. 
В статье профессора Школы менеджмента Келлога при Северо-западном университете штата Иллинойс (США) Д. Руссо описано исследование нормативных убеждений в 32 отделениях Общенациональной добровольной организации обслуживания. 236 штатных сотрудников попросили заполнить опросник организационной культуры (Organizational Culture Inventory) Р. Кука и Дж. Лафферти. Данные об успехах в области основной деятельности организации (сбор денег на благотворительные нужды) были получены из архивных документов. Руссо смогла показать, что определенные культурные нормы связаны с реальной производительностью так же, как с восприятием работниками ясности ролей, ролевым конфликтом, общей удовлетворенностью и склонностью остаться в организации. В частности, нормативные убеждения, ориентированные на безопасность, были отрицательно связаны с эффективностью деятельности организации и отношением сотрудников к работе, в то время как нормы (культуры), ориентированные на командную работу, были связаны с установками работников позитивно. На основании полученных результатов автор сделала предположение, что эффективное исполнение связано с децентрализацией функции принятия решений, постановкой ясных и четких целей исполнения, наделением работников полномочиями.(С.А. Липатов)
Опубликовано на портале: 10-01-2003
Michael Jackson Personnel Review. 2001.  Vol. 30. No. 4.
Until recently UK universities have paid little attention to managing the personnel function. However, matters changed in the 1980s, and surveys at the beginning of the 1990s suggested that all institutions had established personnel departments. Discusses research recently completed in 14 universities. Finds that there is still considerable variation in the conduct of the personnel function, and that the boundaries of the personnel department and the roles played by personnel differ from one institution to the next. Suggests that much more thought remains to be given to the way that responsibility for human resource functions is devolved to heads of departments. Further, it suggests that while greater recognition may have been given to the importance of the human resource function within universities (and that it may be seen to have a more important role in strategic planning) this has not led necessarily to an increasing role for the personnel department as such.
Опубликовано на портале: 10-01-2003
Maria Luisa Arenas Franco, Rosita Iniguez Diaz Library Management. 1995.  Vol. 16. No. 3. P. 15 - 23. 
To achieve the strategic objectives necessary for an organization to face the future with confidence, human resource planning has been implemented in the library system of the Pontificial Catholic University of Chile (SIBUC). Analyses the environment and its impact on SIBUC using an organizational model, which also permits strategic objectives to be established and personnel to be analysed in terms of strengths, weaknesses, opportunities and threats. Based on this approach, specifies human resource objectives, and assures optimal achievement with well-defined individual strategies that also include plans for action and control measures. Finally, and as a result of the whole methodology, creates a matrix to structure an organizational design of the direction of human resources in the library system.
Опубликовано на портале: 09-01-2003
Vanja Orlans Personnel Review. 1991.  Vol. 20. No. 2.
The focus is on the planning and implementation of stress interventions within trade union organisations in the UK. Case material from two trade union projects is presented, together with an overview of some of the key areas of potential stress in such organisational settings. In addition, an approach to stress diagnosis and management is outlined which does not separate the individual from the organisation in an artificial way. The emphasis is rather on the interactive processes which underpin individual and organisational existence. This theoretical stance has a number of implications for intervention strategies, and these are also outlined. A review of some of the key points which are relevant to the planning of stress interventions in the organisational setting is presented in conclusion.
Опубликовано на портале: 10-01-2003
Norman Flynn International Journal of Public Sector Management. 1995.  Vol. 8. No. 4. P. 59 - 67. 
If we try to look at the future of public sector management in the UK, it might be more useful to think about what is happening in the rest of Europe, rather than looking at the USA ("reinventing government", etc.) and especially New Zealand. There are some common pressures on the public sector in Europe, but not a unified or convergent approach to management. In the areas of structural arrangements about policy making and service delivery, relationships between tiers of government, goal setting, planning, budgeting, evaluation, "user" orientation and personnel management, there are choices to be made.
Опубликовано на портале: 10-01-2003
Henry W. Fisher Disaster Prevention and Management. 1998.  Vol. 7. No. 1. P. 28 - 37. 
Multimedia, CD-ROM, DVD, Internet, Web Sites and e-mail are all part of a constantly changing, emerging array of the new information technologies which are being utilized in public education and are increasingly being applied to emergency planning and training activities to enhance emergency preparedness. Illustrations are presented which demonstrate the utility of multimedia, CD-ROM, and Internet applications to this process. These technologies will be applied to demonstrate how emergency planners may more effectively accomplish their mission to educate the larger community on a variety of issues such as the need to adopt proposed mitigation strategies, to respond to disaster warnings and evacuation suggestions. These technologies will also be applied to demonstrate how response and recovery information can be readily disseminated to an impacted area. Applications will also be provided which demonstrate the utility of these technologies in enhancing training activities for emergency personnel as well as extending the opportunity for such training beyond the time and place of the original trainer.
Опубликовано на портале: 10-01-2003
Ury M. Gluskinos, Micha Popper Personnel Review. 1991.  Vol. 20. No. 5.
The implications of disabilities, whether already existing at the time of appointment or incurred during the working career, are examined at the macro-organisational levels - productivity and human resources strategy. It is argued that the extent of physical disability of an individual may be quite independent of his/her contribution to the organisation. Consequently, a diagnostic model was developed which assesses an individual's Total Productivity Capacity (TPC). The TPC index proposed is a multiplicative function of a disabled worker's Productivity Potential (PP) at work, assessed by the direct supervisor, and individual Sickness Absence (SA) rate compared with the organisation's average (SA\sb\(x)): TPC = [1 - (SA\sb\(n) - SA\sb\(x))] x PP. A 2 x 2 matrix, measuring extent of physical handicap and TPC allows grouping of handicapped into four categories: mildly handicapped with low TPC scores, mildly handicapped with high TPC scores; highly handicapped with high TPC scores; highly handicapped with low TPC scores. The utility of this classification scheme is demonstrated through an exploratory study conducted at a production plant for military vehicles where 12 per cent (n= 310) of the workforce were medically defined as disabled. TPC indices were derived for each disabled employee, and for the different plants/shops. Comparison of average TPC scores with incidence of disabilities indicated the independence of these measures, partially validating the proposed diagnostic model. Implications for production planning and differential personnel policies appropriate for disabled employees within the categorisations suggested are elaborated upon.
Опубликовано на портале: 10-01-2003
James Bruno International Journal of Educational Management. 1996.  Vol. 10. No. 6. P. 24 - 31. 
Observes, while most school site management personnel are familiar with the multitude of visual representations of statistical data, via graphs and charts, the value of visual representations of geographical information remains largely unknown in educational management. Explains that geographical information systems (GIS), in addition to determining the exact geographical street address location of a client, can also overlay important SES, thematic information such as demographic characteristics (per capita household income, percentage, minority, etc.), and man-made, and when natural geographical barriers are combined a powerful visual representation or picture of a client service area emerges. Describes how these visual representations of educational service areas can then be used to support educational policy analysis and school site management. Presents several illustrations of how GIS mapping procedures can be applied to school site management, planning and policy analysis. Draws three illustrations of GIS mapping from the school management areas of co-ordination of school site outreach services to educational policy areas of ensuring "equity" in access to instructional services. Explores extensions of GIS mapping procedures to other areas in educational policy analysis and school site management.
Опубликовано на портале: 10-01-2003
Nickie Fonda Health Manpower Management. 1994.  Vol. 20. No. 1. P. 5 - 9. 
Current and foreseeable challenges facing the UK's National Health Service are calling for new personnel management roles and responsibilities for both line managers and human resource professionals. The existing system of training for human resource professionals needs to change to support these new performance expectations. Identifies seven features of a more appropriate system and four key themes. Discusses the potential contribution of National Vocational Qualifications (NVQs) and the need for a new relationship between NHS employers, academics and learners. Draws conclusions for the training of all professionals who may work in the future NHS.
Опубликовано на портале: 05-12-2008
Татьяна Дмитриевна Подсыпанина Российский журнал менеджмента. 2007.  Т. 5. № 1. С. 173-178. 
С 4 по 11 ноября 2006 г. в Агадире (Марокко) состоялась X Международная конференция Российской ассоциации бизнес-образования (РАБО) «Трансформация образования в меняющемся мире». Доклады, представленные на первом пленарном заседании — «Тенденции трансформации образования», — были посвящены концептуальным вопросам изменения системы образования в целом и бизнес-образования в будущем, которое характеризуется дальнейшим развитием глобализации, гиперконкуренцией, а также появлением революционных технологий.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 09-10-2004
Е.В. Пономарева Директор школы. 2003.  № 4. С. 11-18. 
Автор рассказывает об организации посещения уроков администратором школы. Как правильно оценить, разобрать увиденный урок?
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 30-11-2005
Linda Hagedorn Университетское управление. 2005.  № 4(37). С. 60-67. 
В статье рассматривается опыт модернизации и развития образования в трех странах - Индии, Китае и Вьетнаме, путем введения в систему образования американской модели двухгодичного обучения, что является небольшой, но важной частью решения непростой задачи преодоления глобальных проблем бедности, безработицы и неравенства. Результатам таких нововведений и посвящена настоящая статья.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 16-09-2004
Arlette Karpoff Директор школы. 1996.  № 3. С. 79-83. 
Статья рассматривает итоги крупной административно-политической реформы, которая началась в начале восьмидесятых годов во Франции. Главной целью реформы было обеспечение демократических форм управления не только на общенациональном уровне, но и на уровне местном - в регионе, департаменте, коммуне. Статья показывает как были распределены властные полномочия между центральными (государственными) и местными (выборными) органами управления образованием.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 10-12-2004
Надежда Григорьевна Голубь, Наталья Николаевна Кормягина Среднее профессиональное образование. 2002.  № 4. С. 24-26. 
Статья посвящена вопросам подготовки конкурентоспособных специалистов среднего звена в Ярославском строительном техникуме (ЯСТ). Целью публикации является анализ опыта работы коллектива ЯСТ по обеспечению конкурентоспособности и профессиональной мобильности выпускников. В качестве главного критерия конкурентоспособности выпускников рассматривается их трудоустройство. В настоящее время наибольшим спросом на рынке труда пользуются выпускники по специальности «Строительство и эксплуатация зданий и сооружений» – одной из основных традиционных специальностей данного учебного заведения. В техникум поступают заявки работодателей с предложениями рабочих мест, представители строительных организаций приходят на вручение дипломов, предлагая вакансии. Изучение долгосрочных тенденций спроса на рынке труда затруднено из-за неясности процессов, происходящих в экономике. Так, например, на регистрируемом рынке профессий экономического профиля (бухгалтеров, экономистов, финансистов) сохраняется достаточно высокая конкуренция. Предложение превышает спрос, однако по общероссийским прогнозам потребность экономики в кадрах с экономическим образованием в связи с небольшим, но стабильным подъемом экономики и развитием производства, наметившимся в последнее время, будет расти. В техникуме разработана поэтапная система содействия трудоустройству выпускников (начиная с приема абитуриентов), в которую такие мероприятия, как встречи с заказчиками кадров, профконсультирование, проведение курса «Эффективное поведение на рынке труда» и др. Но в условиях жесткой конкуренции этого недостаточно. Необходимо управление процессами взаимоотношений с потребителями – заказчиками кадров. На основании заключенных с предприятиями договоров производится корректировке учебных планов в соответствии с требованиями заказчика и организация спецкурсов.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 04-05-2012
А.В. Иванов, Алексей Владимирович Тихомиров Главный врач: хозяйство и право. 2009.  № 3. С. 32-37. 
В русскоязычном Интернете широко представлены сайты медицинских организаций, демонстрирующих себя и свои услуги для потребителей. Потребитель - гражданин, имеющий намерение заказать или приобрести либо заказывающий, приобретающий или использующий товары (работы, услуги) исключительно для личных, семейных, домашних и иных нужд, не связанных с осуществлением предпринимательской деятельности.
ресурс содержит прикрепленный файл