Journal of Political Economy
1939 1940 1943 1947 1949 1954 1956 1957 1958 1959 1961 1962 1963 1964 1966 1967 1969 1970 1973 1974 1975 1976 1977 1978 1979 1980 1982 1983 1985 1986 1987 1990 1991 1992 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
Advertising and competition [статья]
Опубликовано на портале: 31-03-2003
Lester G. Telser
Journal of Political Economy.
1964.
Vol. 72.
P. 537-562.
Предмет статьи - рассмотрение утверждения о несовместимости рекламы, как элемента
стратегии фирмы в конкурентной борьбе, с конкуренцией как теоретической конструкцией.
Работа основывается на анализе эмпирических данных (показатели концентрации, доли
рынка, размеры фирм) для компаний и товаров с разным уровнем расходов на рекламную
деятельность. Статья, основным выводом которой стало утверждение, что обратная зависимость
между степенью конкуренции и интенсивностью рекламы не имеет под собой оснований,
послужила основой для многих последующих работ в этой области.


Advertising as information [статья]
Опубликовано на портале: 31-03-2003
P. Nelson
Journal of Political Economy.
1974.
Vol. 82.
No. 4.
P. 729-754.
This paper tries to show how the major features of the behavior of advertising can
be explained by advertising's information function. For search qualities advertising
provides direct information about the characteristics of a brand. For experience
qualities the most important information conveyed by advertising is simply that the
brand advertises. This contrast in advertising by these qualities leads to significant
differences in its behavior. How does advertising provide information to the consumer?
The producer in his advertising is not interested directly in providing information
for consumers. He is interested in selling more of his product. Subject to a few
constraints, the advertising message says anything the seller of a brand wishes.
A mechanism is required to make the selling job of advertising generate information
to the consumer. [Авторский текст]


Frank H. Knight as Economic Theorist [статья]
Опубликовано на портале: 31-03-2003
Arthur H. Leigh
Journal of Political Economy.
1974.
Vol. 82.
No. 3.
P. 578-586.
Focuses on the contributions of economist Frank H. Knight on improving the economic
theory. Significance of Knight's theory of profit and capital; Effectiveness of a
perfectly competitive market structure to achieve optimal allocative solutions; Emphasis
on the universality of the choice problem imposed by scarcity. (From Ebsco)


Опубликовано на портале: 01-10-2003
Harold Demsetz
Journal of Political Economy.
1959.
Vol. 67.
No. 1.
P. 21-30.
В рамках статьи рассматривается проблематика рыночного равновесия в условиях монополистической
конкуренции. Автор статьи ставит под сомнение обоснованность выводов классичесой
работы Чембрелина 1933 года о существовании т.н. "избыточных мощностей" в отрасли
с данной рыночной структурой. Анализ Демсецом ситуации равновесия на рынке монополистической
конкуренции (с точки зрения проблем эффективности) приводит его к выводу, что избыточные
мощности не являются строгим следствием условий, лежащих в основе модели Чемберлина.


Опубликовано на портале: 01-09-2003
Richard A. Posner
Journal of Political Economy.
1975.
Vol. 83.
No. 4.
P. 807-827.
This paper presents a model and some highly tentative empirical estimates of the
social costs of monopoly and monopoly-inducing regulation in the United States. Unlike
the previous studies, it assumes that competition to obtain a monopoly results in
the transformation of expected monopoly profits into social costs. A major conclusion
is that public regulation is probably a larger source of social costs than private
monopoly. The implications of the analysis for several public policy issues, such
as appropriate policy toward mergers and price discrimination, are also discussed.
[Авторский текст]


Опубликовано на портале: 30-08-2003
Franklin M. Fisher
Journal of Political Economy.
1985.
Vol. 93.
No. 2.
P. 410-416.
Focuses on social costs of monopoly and trade regulation in the United States. Benefit
of marginal changes on antitrust activities; Equality of cost in obtaining monopoly
and expected profit of monopolist; Elasticity of inputs in obtaining monopoly (Из
Ebsco).

