Эксоцман
на главную поиск contacts
Что такое экономическая социология? Это не "междисциплинарные исследования". Это не "изучение социальных проблем в экономике". Это не проведение опросов населения. Это не маркетинговые исследования. Что же это? (подробнее...)

Статьи

Всего статей в данном разделе : 209

Опубликовано на портале: 31-12-2010
Наталья Михайловна Плискевич Мир России. 2006.  Т. 15. № 3. С. 62-113. 
В статье рассматриваются проблемы социально экономического развития современной России как варианта модели «власти–собственности». Анализируются возможности мутации системы «власти–собственности» в частнособственническо-рыночную систему и обратного преобразования. На основе анализа истории создания советской хозяйственной модели выделяются ее специфические черты как особой формы системы «власти–собственности», образовавшейся не только на специфической социокультурной базе, но и в результате мутации частнособственническо-рыночной системы. Показана роль фактора распределения и потребления в общей структуре советской хозяйственной модели, оказывающего существенное воздействие и на современное состояние дел. Преобразования последнего двадцатилетия трактуются как попытка мутации системы «власти–собственности», в результате которой права верховного собственника у партии-государства были перехвачены бюрократией. И так как новая конструкция не может быть устойчивой, ибо бюрократия – не монолит, а разделена на борющиеся между собой кланы, то современная ситуация в России носит промежуточный характер.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 26-04-2006
Сергей Вадимович Цирель Общественные науки и современность. 2006.  № 3. С. 119-131. 
В статье показано, как в российской научной литературе появился сам термин «власть-собственность» и к каким терминам он применялся. В качестве исходных рассматриваются взгляды А.Гуревича, впервые применившего его при исследовании западноевропейского средневековья, и Л.Васильева, анализировавшего общества Востока. Исследуются экономические работы о «власти-собственности» в России Р.Нуреева и его учеников в сопоставлении с трудами историков – Р.Пайпса, Р.Скрынникова, Э.Кульпина и др. Заключает анализ гипотеза автора о перспективах отношений «власти-собственности» в современной России.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 10-04-2004
Людмила Михайловна Алексеева Общественные науки и современность. 2002.  № 6. С. 52-58. 
Статья Л. Алексеевой ­ одна из блока статей о современном состоянии гражданского общества в России. Ее мнение ­ мнение одного из активных членов этого общества: председателя Московской хельсинкской группы, президента Международной Хельсинкской Федерации. Автор анализирует принципы взаимодействия структур гражданского общества с российской властью, в частности опыт подготовки и проведения Гражданского форума. Она подчеркивает, что единственная продуктивная форма такого взаимодействия ­ равноправный диалог, налаживание его ­ очень сложный процесс. Сотрудничество общества и власти необходимо, но авантюры чиновников по подчинению гражданского общества чреваты разрушением важных демократических структур и превращением России в страну “третьего мира”.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 24-11-2003
Алексей Васильевич Кива Общественные науки и современность. 2001.  № 4. С. 44-48. 
Критикуя концепцию группы В.Найшуля (ОНС. 2000. № 6), А Кива прежде всего не соглашается с утверждением, что западнохристианские общества более нацелены на индивидуальный успех и конкуренцию, чем восточнохристианские. Кроме того, критику вызывает сама постановка вопроса о превалировании значения микроархетипов в деле активизации рыночных реформ. С точки зрения автора, ведущую роль в этом процессе должно сыграть государство, его четкая политика. Этот тезис подкрепляется примерами становления рынка и демократии в Японии, Южной Корее, на Тайване, ходом реформирования китайской экономики. В противовес попыткам реанимировать архаичный язык для стимулирования реформ приводятся примеры реальных изменений в русском языке последнего десятилетия, отражающие жесткие и часто неприглядные факты деловой жизни.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 07-08-2003
David Stark Экономическая социология. 2000.  Т. 1. № 2. С. 7-34. 
This paper questions the disciplinary division of labor whereby economists study value and sociologists study values; and it rejects the pact whereby economists study the economy and sociologists study the social relations in which economies are embedded. One of the core tasks of economic sociology is to develop a sociology of worth. I explore these themes by discussing the emergence of a new organizational form: heterarchy. Heterarchies are characterized by lateral accountability and the organization of diversity. In them we find an active rivalry of heterogeneous principles of evaluation as actors manuver in multiple networks by attempting to hold resources that are legitimated in more than one regime of worth. Examples of such organizational innovations are drawn from a longitudinal study of the intersecting ownership portfolios of firms in postsocialist Hungary and from my recent research on strategic alliances among new media firms in Manhattan’s Silicon Valley.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 22-05-2004
Peter Evans, James E. Rauch American Sociological Review. 1999.  Vol. 64. No. 5. P. 748-765. 
The role of bureaucratic authority structures in facilitating economic growth has been a sociological concern since Max Weber's classic contributions almost 100 years ago. Using a recent and original data set, we examine the characteristics of core state economic agencies and the growth records of a sample of 35 developing countries for the 1970-1990 period. Our "Weberianness Scale" offers a simple measure of the degree to which these agencies employ meritocratic recruitment and offer predictable, rewarding long-term careers. We find that these "Weberian" characteristics significantly enhance prospects for economic growth, even when we control for initial levels of GDP per capita and human capital. Our results imply that "Weberianness" should be included as a factor in general models of economic growth. They also suggest the need for more attention by policymakers to building better bureaucracies and more research by social scientists on variations in how state bureaucracies are organized.
Опубликовано на портале: 22-01-2007
Bob Jessop Review of International Political Economy. 1997.  Vol. 4. No. 3. P. 561-581. 
The article relates capitalism's distinctive dynamic to the nature of the wage relation and self-valorization of capital. Capitalism has no final telos: its future remains open in the face of structural changes and social struggles. This source of capitalist dynamism also opens it to external influence. Some key changes in the 'government and governance' of economics and politics are also discussed. These include: the denationalization of statehood, a partial de-statization of politics, and the internationalization of policy regimes. Among counter-trends are the survival of the national state as an instance of meta-governance.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 06-08-2003
Neil Fligstein Экономическая социология. 2001.  Т. 2. № 1. С. 4-25. 
"New Institutional" Theories have proliferated across the social sciences. While they have substantial disagreements, they agree that institutions are created to produce local social orders, are social constructions, fundamentally about how powerful groups create rules of interaction and maintain unequal resource distributions, and yet, once in existence, both constrain and enable actors in subsequent institution building. I present a critique of these theories that focuses on their inadequate attention to the role of social power and actors in the creation of institutions. An alternative view of the dynamics of institutions is sketched out based on a more sociological conception of rules, resources, and social skill.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 30-01-2007
Fred L. Block, Margaret R. Somers American Sociological Review. 2005.  Vol. 70. No. 2. P. 260-287. 
To understand the rise of market fundamentalism from the margins of influence to mainstream hegemony, we compare the US. 1996 Personal Responsibility and Work Opportunities Reconciliation Act and the English 1834 New Poor Law-two episodes in which existing welfare regimes were overturned by market-driven ones. Despite dramatic differences across the cases, both outcomes were mobilized by "the perversity thesis "-a public discourse that reassigned blame for the poor's condition from "poverty to perversity." We use the term "ideational embeddedness" to characterize the power of such ideas to shape, structure, and change market regimes. The success of the perversity thesis is based on the foundations of social naturalism, theoretical realism, and the conversion narrative. In the poverty to perversity conversion narrative, structural blame for poverty is discredited as empiricist appearance while the real problem is attributed to the corrosive effects of welfare's perverse incentives on poor people themselves-they become sexually promiscuous, thrust aside personal responsibility, and develop long-term dependency. This claim enables market fundamentalism to delegitimate existing ideational regimes, to survive disconfirming data, and to change the terms of debate from social problems to the timeless forces of nature and biology. Coupling economic sociology with a sociology of ideas, we argue that ideas count but not all ideas are created equal. Only some have the capacity to fuel radical transformations in the ideational embeddedness of markets.
Опубликовано на портале: 29-05-2004
Evelyne Huber, John D. Stephens American Sociological Review. 2000.  Vol. 65. No. 3. P. 323-342. 
The causes of the expansion and cross-national variation in the provision of welfare state goods and services are examined. Social democratic governance is by far the most important determinant of the public delivery of services and is one of the most important determinants of the public funding of the provision of welfare state goods and services. Christian democratic governance is an important determinant of public funding services, but is not related to public delivery. State structure is also an important determinant. Women's labor force participation is an important determinant of the expansion of public social welfare services net of other social, political, and historical factors. The analysis also shows an interactive effect of women's labor force participation and social democratic governance on public delivery of welfare state services. We conclude that public delivery of a wide range of welfare state services is the most distinctive feature of the social democratic welfare state and that this feature is a product of the direct and interactive effects of social democracy and women's mobilization.
Опубликовано на портале: 19-11-2006
Лев Дмитриевич Гудков, Борис Владимирович Дубин Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2002.  № 3 (59). С. 24-39. 
Одновременно с ростом интереса к тематике гражданского общества резко выросло внимание к так называемым "неформальным отношениям и практикам", теневым связям, сетевым структурам социальных отношений, анализу коррупции. Уже привычным в публицистике и даже в социальной аналитике стало говорить о преобладании "неформальных отношений" в социальной жизни нынешних россиян, в частности отношений, построенных на "подкупе", "взятке" и пр. Соответственно, систему власти в сегодняшней России либо даже все современное российское общество нередко характеризуют как глубоко коррумпированные. Значительная, если не большая часть выступлений на эти темы по-прежнему сохраняет моралистический, осуждающий тон, особенно свойственный зарубежным наблюдателям. Подобные стереотипы суждений постоянно присутствуют в современной публицистике. Впрочем, излюбленной темой для рассуждений интеллигентской журналистики они стали уже в позднесоветские и раннеперестроечные времена.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 19-05-2004
Kenneth I. Spenner, Olga O. Suhomlinova, Sten A. Thore American Sociological Review. 1998.  Vol. 63. No. 4. P. 599-617. 
We examine the factors affecting the performance of state-owned enterprises (SOEs) during early transition to a market economy. Data come from a longitudinal study of a representative sample of Bulgarian SOEs for the period from 1989 (the last year under communism) to 1993 (three years after major macroeconomic shifts). We investigate how changes in authority structure, work organization, technology, marketing strategy, and organizational boundaries during these years affected organizational performance in 1993. We also assess the degree of path dependence in performance and the role of competitive industry conditions. Numerous organizational changes made by SOEs during early transition had little effect on performance. Yet organizational performance from 1989 to 1993 was highly path-dependent, although this dependence was mediated by the competitive conditions: Stronger markets displayed less path dependence. Overall the results favor the interpretations derived from selected neo-institutional and ecological perspectives of organizational sociology over neoclassical economic interpretations.
Опубликовано на портале: 29-04-2004
Daron K. Acemoglu, Thierry Verdier American Economic Review. 2000.  Vol. 90. No. 1. P. 194-211. 
Because government intervention transfers resources from one party to another, it creates room for corruption. As corruption often undermines the purpose of the intervention, governments will try to prevent it. They may create rents for bureaucrats, induce a misallocation of resources, and increase the size of the bureaucracy. Since preventing all corruption is excessively costly, second-best intervention may involve a certain fraction of bureaucrats accepting bribes. When corruption is harder to prevent, there may be both more bureaucrats and higher public-sector wages. Also, the optimal degree of government intervention may be nonmonotonic in the level of income.
Опубликовано на портале: 22-05-2004
Walter Korpi, Joakim Palme American Sociological Review. 1998.  Vol. 63. No. 5. P. 661-687. 
Debates on how to reduce poverty and inequality have focused on two controversial questions: Should social policies be targeted to low-income groups or be universal? Should benefits be equal for all or earnings-related? Traditional arguments in favor of targeting and flat-rate benefits, focusing on the distribution of the money actually transferred, neglect three policy-relevant considerations: (1) The size of redistributive budgets is not fixed but reflects the structure of welfare state institutions. (2) A trade-off exists between the degree of low-income targeting and the size of redistributive budgets. (3) Outcomes of market-based distribution are often more unequal than those of earnings-related social insurance programs. We argue that social insurance institutions are of central importance for redistributive outcomes. Using new data, our comparative analyses of the effects of different institutional types of welfare states on poverty and inequality indicate that institutional differences lead to unexpected outcomes and generate the paradox of redistribution: The more we target benefits at the poor and the more concerned we are with creating equality via equal public transfers to all, the less likely we are to reduce poverty and inequality.
Опубликовано на портале: 12-05-2004
Александр Александрович Аузан, Полина Викторовна Крючкова Вопросы экономики. 2001.  № 5. С. 73-88. 
В статье рассматривается проблема административных барьеров при осуществлении хозяйственной деятельности в России. Предпринята попытка количественной оценки величины трансакционных издержек, связанных с преодолением административных барьеров проанализирована логика их создания. Исследованы последние тенденции в данной сфере. Описана идеология "пакета" законопроектов по дебюрократизации экономики, подготовленных правительством РФ.