Эксоцман
на главную поиск contacts
В разделе собрана информация о статьях по экономике, социологии и менеджменту. Во многих случаях приводятся полные тексты статей. (подробнее...)

Journal of Marketing Research (JMR)

Опубликовано на портале: 24-09-2003
Morris A. Cohen Journal of Marketing Research (JMR). 1997.  Vol. 34. No. 1. P. 117-129. 
For most firms producing fast-moving consumer packaged goods, line extension is central to their new product development (NPD) strategy. A study presents a decision-support system for managing the NPD productivity in this industry, which explicitly evaluates the financial prospects of new line extension concepts. The system developed is based on an in-depth analysis of 51 new product projects launched over a 3-year period at a major food manufacturer. It embodies historical knowledge about the productivity of the firm's NPD process and captures some key research and development resource inputs that can affect this productivity. It also provides shipment forecasts at various stages of the NPD process and thus can be used at new product project review gates to evaluate line extension concepts systematically. Finally, the system also can be used to improve the practice of the NPD process by enabling its users to take a product line perspective, using incremental sales evaluation and by facilitating cross-functional and inter-project learning.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 30-09-2003
William P. Putsis Journal of Marketing Research (JMR). 2001.  Vol. 38. No. 1. P. 110-119. 
Despite the importance of product line management as a competitive tool, empirical research addressing the determinants of firm product line decisions is sparse. This study proposes and empirically estimates a descriptive model of firm product line decisions in the personal computer industry over the period 1981-92. The model incorporates the firm's initial choice of the direction of a product line change. It is shown that there are important substantive insights to be gained by analyzing the product line decision in this fashion. In the personal computer industry, for example, firms expand their product lines when industry barriers are low or market opportunities are perceived to exist. High market share firms aggressively expand their product lines, as do firms with relatively high prices or short product lines. In general, the results highlight the various internal and external factors that influence firms' management of their product lines.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 16-11-2003
Tridib Mazumdar Journal of Marketing Research (JMR). 2000.  Vol. 37. No. 2. P. 246-259. 
Концепция референтной цены получила широкое распространение в маркетинге. В недавнем обзоре литературы по данной проблеме Kalyanaram and Winer (1995) отметили существование двух альтернативных точек зрения на формирование референтной цены. Согласно первой точке зрения, потребители запоминают цены, с которыми они столкнулись при совершении предшествующих покупок, и поэтому, приступая к новым покупкам, они имеют представление о том, сколько они должны заплатить за тот или иной бренд. Так как потребители полагаются на свою память о прошлых ценах на товар, то данная референтная цена называется «внутренней референтной ценой» (IRP – internal reference price). Согласно другой точке зрения, референтная цена формируется в период покупки, на основании наблюдаемых цен (например, цен, указанных на ценнике) на другие бренды непосредственно в момент покупки. Согласно данной точке зрения, внешняя информация во время совершения покупки определяет цену, которую потребитель согласен заплатить за товар. Этот тип референтной цены называется «внешней референтной ценой» (ERP, external referent price).
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 17-11-2003
Wagner A. Kamakura Journal of Marketing Research (JMR). 1989.  Vol. 26. No. 4. P. 379-391. 
Рассматривается новый подход к сегментации потребителей на основе их покупательских предпочтений (preference segmentation). Данный подход даёт исследователям возможность определить основные факторы, которые одновременно лежат в основе переключения покупателей между брендами (brand switching) и определяют реакцию покупателей на изменения в ценах. Предлагаемая модель исходит из данных о покупках отдельных семей, затем вычисляется наиболее вероятная структура замещаемости между брендами. С помощью такой процедуры можно получить карту рынка, которая одновременно отражает брендовые предпочтения основных сегментов покупателей и позволяет предсказывать величину ценовой эластичности бренда и перекрестной эластичности между брендами. В статье описывается модель, сама процедура оценки параметров модели, а также использование показателей принадлежности к сегментам и измерения ценовой чувствительности для создания карты рынка в терминах перекрестных ценовых эластичностей между брендами. Разработанную процедуру можно использовать и для эмпирического исследования конкурентной структуры рынка. Гипотеза о том, что представления покупателей о соотношении цена-качество различных брендов создают структуру ценовых эластичностей на рынке, подверждается результатами эмпирического анализа.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 24-09-2003
Randolph E. Bucklin Journal of Marketing Research (JMR). 1998.  Vol. 35. No. 1. P. 99-114. 
Цель данной работы – формализовать теоретическую связь между перекрестной эластичностью и вероятностью переключения между брендами. Авторы статьи вывели формулу, связывающую матрицу коэффициентов эластичности долей рынка конкурирующих брендов с матрицей вероятностей переключения между брендами. Как показано в работе, перекрестные коэффициенты эластичности пропорциональны (до константы) соответствующим условным вероятностям переключения между брендами. Собственная эластичность бренда пропорциональна единице минус вероятность повторной покупки бренда. Эмпирический анализ панельных данных сканированных штрих кодов покупок в категории стиральных порошков показал, что теоретическая формула очень точно описывает эмпирические отношения между эмпирической матрицей коэффициентов эластичности и матрицей вероятности переключения между брендами.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 30-09-2003
Marcel Corstjens Journal of Marketing Research (JMR). 2000.  Vol. 37. No. 3. P. 281-292. 
: In this article, the authors study the role of a store brand in building store loyalty through a game theoretic analysis. In a market in which a segment of consumers is sensitive to product quality and consumers' brand choice in low-involvement packaged goods categories is characterized by inertia, the authors show that quality store brands can be an instrument for retailers to generate store differentiation, store loyalty, and store profitability, even when the store brand does not have a margin advantage over the national brand. In addition, this loyalty argument does not apply for the 'cheap and nasty' private label strategy. Such a private label policy, on the contrary, reinforces rather than reduces price competition among stores. Indeed, the quality of the store brand must be above a threshold level to create this opportunity. It also follows that quality store brands, when carried by competing retailers, can be an implicit coordination mechanism that enables all the retailers to become more profitable. Finally, a quality store brand policy is profitable only if a significant portion of shoppers buys the national brand. This surprising result establishes the complementary roles of store brands and national brands. The former create store differentiation and loyalty, whereas the latter enable the retailer to raise prices and increase store profitability. The authors provide empirical support for their thesis by using evidence from Europe and household-level scanner panel data from the United States and Canada.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 29-09-2003
Mark B. Houston Journal of Marketing Research (JMR). 2000.  Vol. 37. No. 1. P. 1-16. 
When a buyer firm and a supplier firm plan to transact, what factors drive their choice of mechanism to govern the relationship? Focusing on contract-governed versus joint venture-governed relationships, the authors present a theoretical framework that specifies the conditions that make one or the other form of relationship structure more appropriate. This study was designed to address potential limitations regarding measurement, financial consequences, and context in the extant literature. The authors employ measures derived from Standard & Poor's Compustat financial database and an overall measure of firm reputation to examine empirically differences in firm characteristics across the two types of relationships. To examine the financial consequences of relationship structure, the authors use event-study techniques that tie stock price reactions to the governance mechanism choice. The results suggest that buyers and suppliers are more likely to form a joint venture (versus simple contract) when (1) the supplier's degree of asset specificity is high, (2) monitoring the supplier's behavior is difficult, and (3) the supplier has a poorer reputation. The authors find that vertical joint ventures (between buyers and suppliers) are economically similar to contracts, to the extent that abnormal wealth gains go solely to the supplier firms. Horizontal joint ventures (partners are at the same level of the value chain), however, provide bilateral, synergistic wealth gains. The results suggest that buyers and suppliers can use joint ventures to reduce certain governance problems rather than to gain synergies.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 22-04-2004
Robert Bordley Journal of Marketing Research (JMR). 2003.  Vol. 40. No. 4. P. 39. 
Some firms have broad product lines; others have lean product lines. To determine the appropriate number of entries in a specific firm's product line, the author develops a model that balances the benefits of increased revenue from a broad product line against production and engineering costs. Two innovations were central in the development of the model: (1) redefining how products are scored on various product attributes so that attribute scores vary normally across the population of products and (2) redefining how the number of entries in a product portfolio is calculated in order to discount the significance of entries that are highly similar to existing products. The author also introduces the notion of a centroid time to more easily adjust sales and total development costs for product life cycle and investment life cycle effects. These redefinitions enable a firm's profit to be modeled as a simple function of its effective number of product entries, the effective number of competitors entries, the total sales in the segment, variable profits adjusted for capacity constraints, and product development costs. This leads to a simple expression for the profit-maximizing number of effective entries, both when competitor portfolios are fixed and when competitors dynamically adjust their portfolios. The author illustrates how to estimate and apply the model on a realistic example.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 29-09-2003
Florian Zettelmeyer Journal of Marketing Research (JMR). 2000.  Vol. 37. No. 3. P. 292-309. 
The author shows how firms' pricing and communications strategies may be affected by the size of the Internet: Firms have incentives to facilitate consumer search on the Internet, but only as long as the Internet's reach is limited. As the Internet is used by more consumers, firms' pricing and communications strategies on the Internet will mirror the strategies they pursue in a conventional channel. Firms can increase their market power by strategically using information on multiple channels to achieve finer consumer segmentation. The author suggests directions the Internet might take and derives managerial implications. The findings generalize to other channels that enable firms to segment consumers and inform them at low cost.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 29-09-2003
Marnik G. Dekimpe Journal of Marketing Research (JMR). 2000.  Vol. 37. No. 1. P. 47-60. 
The authors propose a new methodology called the 'coupled-hazard approach' to study the global diffusion of technological innovations. Beyond its ability to describe discontinuous diffusion patterns, the method explicitly recognizes the conceptual difference between the timing of a country's introduction of the new technology (the so-called implementation stage; Rogers 1983) and the timing of the innovation's full adoption in the country (the confirmation stage). To illustrate the method, the authors apply it to the global diffusion of digital telecommunications switches across more than 160 countries.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 04-12-2003
Sunil Gupta Journal of Marketing Research (JMR). 1988.  Vol. 25. No. 4. P. 342-356. 
Эффективность распродаж и промо-акций может быть оценена посредством декомпозиции роста продаж во время промо-акции на три компонента: рост продаж благодаря переключению с конкурирующих брендов; рост продаж благодаря ускорению закупок и рост благодаря созданию запасов. В статье исследуется влияние распродаж и промо-акций на решения потребителей «когда», «что» и «сколько» покупать. В качестве примера используются данные о продажах упаковок молотого кофе. Для моделирования времени между покупками используется вероятностное распределение Erlang-2, где среднее значение распределения является функцией независимых переменных. Для анализа выбора бренда используется мультиномиальная логистическая модель. Размер покупки (размер упаковки) моделируется при помощи кумулятивной логистической регрессии. Результаты анализа показывают, что 84% увеличения продаж в ходе промо-акций происходят в результате переключения между брендами (очень малая часть - в результате переключения между упаковками разного размера одного и того же бренда). Ускорение закупок приводит к росту продаж менее чем на 14%, а создание запасов приводит к увеличению продаж менее чем на 2%. Предложенную автором методологию можно использовать для оценки эффективности альтернативных вариантов промо-акций в различных конкурентных условиях и выбора наиболее эффективных методов проведения промо-акций.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 29-09-2003
Murali Chandrashekaran Journal of Marketing Research (JMR). 1999.  Vol. 36. No. 1. P. 95-113. 
The authors develop and test a model of innovation in which the generative process of innovation is fostered by a balance of three forces: market motives, distinctive capabilities, and domestic inertia. The authors distinguish between potential and realized competition and, focusing on interinnovation duration as the dependent variable, develop hypotheses to capture the effects of competition, feedback from the marketplace, and product characteristics on innovation dynamics. Weekly diffusion and innovation data for 11 computer software products available on the Internet, involving more than 100 new versions in the period 1991 to 1994, are used to test the hypotheses. Model comparison tests provide strong support for the hybrid model over models based on restricted conceptualizations. Domestic inertia considerations explain 45% of the variance in interinnovation duration, and market motives and distinctive capabilities explain 33% and 22%, respectively. The authors support the expectation of a U-shaped effect of potential competition and find that realized competition increases interinnovation duration. Products that are more customer-driven witness faster innovation, and the diffusion rate of a current innovation plays a significant role in future innovative activities: It moderates the effect of potential competition and interacts with product bundling to delay innovation. Furthermore, the authors find that product bundling per se does not influence innovation activities and that, when a product is enjoying a high rate of diffusion, competition does not hasten the arrival of innovations.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 29-09-2003
Nicholas M. Didow Journal of Marketing Research (JMR). 1984.  Vol. 21. No. 1. P. 12-20. 
Methods for the analysis of time series have become widely known and are now applied regularly by marketers and other social scientists. Time-series analysis has proved useful in such areas as forecasting (e.g., Kapoor, Madhok, and Wu 1981; Moriarty and Adams 1979), assessing the relationship between advertising and sales (e.g., Aaker, Carman, and Jacobson 1982; Jagpal and Hui 1980), examining market responses to specified interventions (e.g., Franke and Didow 1981; Wichern and Jones 1977), and testing hypothesized concomitancies in time-series designs (e.g., Hanssens 1980). In contrast to cross-sectional research, time-series designs generally challenge the researcher's ability to discover and analyze multiple-item, multiple-method data required for reliability and validity assessment. Currently archived time-series data generally include at best single-item measures infrequently available for a restricted period of time. Increased attention to measurement issues in time-series research should result in renewed emphasis on the design, measurement, and archiving of multiple "focal local indicators" (Campbell 1976) of marketing phenomena. It also should contribute to further research in the limitations of currently available time-series statistical models and causality tests and to the development of promising alternative procedures.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 29-09-2003
David A. Aaker Journal of Marketing Research (JMR). 1982.  Vol. 19. No. 1. P. 116-126. 
The description of the nature of the current and cumulative effects of advertising has long been recognized by both managers and public policymakers as an important but difficult problem in marketing. Theory-based normative models are available (Sethi 1979), but must assume some model of the dynamic process of carryover effects. A time series analysis was conducted for six cereal brands. The analysis proceeded on the assumption that feedback was potentially present, but the relationship was found to be extremely weak. No lag structures are evident. In fact, the hypothesis test of no causal relationship cannot be rejected except in the advertising-influencing-sales direction for Corn Flakes and in the sales-influencing-advertising direction for Rice Krispies. The danger of applying a misspecified structural model is shown by estimating the Koyck distributed lag model with the data base. Our conclusion is that in situations where lag structure is important, the a priori assumption of a particular structure--e.g., geometric--in a structural model analysis can produce grossly misleading results. A superior procedure may be to conduct a time series analysis first, to obtain some insight into lag structure, and then to test a reasonable, theory-based structural model.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 04-12-2003
Shiv G. Kapoor Journal of Marketing Research (JMR). 1981.  Vol. 18. No. 1. P. 94-101. 
Получение точных прогнозов продаж для выбора правильной стратегии является важной проблемой в маркетинге. При прогнозировании спроса в начале 1980-х годов использовались в основном статичные методы типа регрессионного или корреляционного анализа. Подобные методы игнорируют динамический характер и память анализируемых процессов и подходят к данным, которые, как правило, представляют собой временные ряды, как к независимым наблюдениям. При таком подходе серийная или автокорреляция, присутствующая в таких данных, искажает результаты анализа, маскирует настоящую природу взаимосвязи между анализируемыми переменными и увеличивает ошибку прогноза. Популярной методикой, не требующей наличия независимых наблюдений, является техника экспоненциального сглаживания (exponential smoothing). Однако эта методика слишком примитивна и к тому же не учитывает теорию правильного выбора сглаживающего фактора (weight factor). Идеальным решением при наличии автокоррелированных данных является использование в маркетинге методов анализа временных рядов. Преимущество применения этих методов над другими эконометрическими методами при прогнозировании спроса и продаж было продемонстрировано в работе Geurts and Ibranim (1975). Большинство разработок в области анализа временных рядов используют подход Бокса-Дженкинса (Box-Jenkins approach, т.е. ARIMA), согласно которому сезонность в данных моделируется при помощи стохастического оператора разности в форме (1 - Bs). Однако в ряде случаев, особенно, когда сезонность в данных не является однородной, использование подобного оператора не эффективно. Цель данной работы – продемонстрировать альтернативный подход к анализу временных рядов в применении к реальной ситуации в бизнесе. Согласно предлагаемому автором подходу нестохастическая часть вариации в данных моделируется с помощью детерминистской функции. Данный подход отличается от подхода Бокса и Дженкинса как по своей философии, так и по стратегии моделирования. В статье анализируется временной ряд, содержащий данные о продажах продуктовой линейки потребительских товаров. Описывается методология анализа нестационарных временных рядов, демонстрируется применение данной методологии для прогноза спроса на потребительские продукты.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию