Эксоцман
на главную поиск contacts
В разделе собрана информация о статьях по экономике, социологии и менеджменту. Во многих случаях приводятся полные тексты статей. (подробнее...)

Journal of Marketing Research (JMR)

Опубликовано на портале: 29-09-2003
Robert P. Leone Journal of Marketing Research (JMR). 1983.  Vol. 20. No. 3. P. 291-296. 
Examines the relationship between sales and advertising in marketing. Conflict between multivariate time series analysis and traditional econometric analysis; Application of time-series approach in building sales response models; Differences between the performance of the models.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 29-09-2003
Peter J. Danaher Journal of Marketing Research (JMR). 2001.  Vol. 38. No. 3. P. 298-313. 
The authors examine the rescheduling of television programs to maximize the total ratings for one network across a week. The key idea is to design a choice experiment in which television programs are rescheduled and presented to respondents. Respondents read these program schedules (much like the regular TV Guide listings) and give their preferences, including not watching any of the listed programs. Because there are potentially billions of possible schedules, the authors give a procedure for designing a fractional factorial experiment that can accommodate both programs of varying length and constraints on eligible program times. The authors also develop a latent class multinomial logit model for modeling program preferences and present a validation of our experimental procedure and the model. They also present an empirical test of the procedure in which they use the model to predict ratings for all the possible program schedules, not just those constituting the choice sets. In this example, the optimum schedule increases the predicted total weekly ratings during prime time by 18% for a network. The projected increase in total weekly ratings is achieved without the network needing to purchase any new programs; all it needs to do is reschedule eight programs in its existing prime-time lineup.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 18-09-2003
David R. Bell Journal of Marketing Research (JMR). 2002.  Vol. 39. No. 3. P. 292-303. 
Conventional wisdom suggests that the main effect of price promotion is on brand switching (i.e., secondary demand); however, some recent studies demonstrate that the primary demand expansion effect can be considerably larger than previously believed. A significant driver of this primary demand effect is consumer stockpiling in response to price promotions. Indeed, experimental studies have shown that additional inventory on hand can lead to an endogenous increase in consumption. The authors develop a model of price competition between firms in response to the stockpiling and subsequent consumption dynamics of consumers. In this setting, the flexible consumption effect causes more intense price competition, deeper promotions, and an increase in the frequency of promotions. The authors use two years of scanner panel data from eight product categories and 4313 stockkeeping units to test three implications of the theoretical model; they find strong support for each.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 16-11-2003
Philip Hans Franses Journal of Marketing Research (JMR). 1991.  Vol. 28. No. 2. P. 240-246. 
Для построения эмпирических моделей в маркетинге весьма распространено комбинированное применение эконометрических моделей и анализа временных рядов (Econometric and Time Series Modeling, ETS). Этот подход сочетает преимущества эконометрики, в центре внимания которой находятся отношения между переменными, и преимущества методов анализа временных рядов, которые описывают динамику модели. В нескольких маркетинговых исследованиях динамические отношения между несколькими временными рядами были проанализированы с помощью эконометрического анализа временных рядов (Bass and Pilon 1980, Hanssens 1980, Helmer and Johansson 1977, Leone 1983). Центральным вопросом при применении эконометрического анализа временных рядов является спецификация модели. Цель данной статьи – продемонстрировать стратегию построения эмпирической модели в рамках эконометрического анализа временных рядов.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 29-09-2003
Christopher D. Ittner Journal of Marketing Research (JMR). 1997.  Vol. 34. No. 1. P. 13-24. 
A study develops and tests a simple conceptual model linking product development cycle time to organizational performance. Using data from 2 industries (automobile and computer) and 4 countries (Canada, Germany, Japan and the US), it is found that faster cycle time alone is not associated with higher accounting returns, sales growth or perceived overall performance. Stronger support is found for the hypothesis that some product development practices, such as cross-functional teams and advanced design tools, interact with accelerated product development to improve performance, whereas other practices, such as reverse engineering of competitors' products, suppress the potential benefits from lower cycle times. Finally, interaction effects for other organizational practices, such as customer involvement in the product development process and the extent to which new technology is obtained from external sources, appear to vary by industry.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 24-09-2003
Sonja Radas Journal of Marketing Research (JMR). 1998.  Vol. 35. No. 3. P. 296-315. 
A study shows how to add known seasonal patterns to any dynamic model parsimoniously, and without changing the fundamental model assumptions, illustrates how the method provides strategic implications for timing new product introductions, and provides an empirical application. The study transforms time so that, during high seasons, time is moving faster than normal time. The study also changes the product's growth along its life cycle and suggests that timing introduction decisions are dependent on the shape of the product's life cycle.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 29-09-2003
Hubert Gatignon Journal of Marketing Research (JMR). 1997.  Vol. 34. No. 1. P. 77-90. 
A study examines which of 3 different strategy orientations of the firm (customer, competitive and technological) is more appropriate, when, and why it is so in the context of developing product innovations. A structural model of the impact of the strategic orientation of the firm on the performance of a new product is proposed. The results provide evidence for best practices as follows: 1. A firm wishing to develop an innovation superior to the competition must have a strong technological orientation. 2. A competitive orientation in high-growth markets is useful because it enables firms to develop innovations with lower costs, which is a critical element of success. 3. Firms should be consumer- and technology-oriented in markets in which demand is relatively uncertain - together, these orientations lead to products that perform better, and the firm will be able to market innovations better, thereby achieving a superior level of performance. 4. A competitive orientation is useful to market innovations when demand is not too uncertain but should be de-emphasized in highly uncertain markets.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 04-12-2003
Ajay Kalra Journal of Marketing Research (JMR). 1998.  Vol. 35. No. 2. P. 210-225. 
A study examines the link between advertising and price effects and proposes that this relationship depends on the specific advertising positioning strategy employed by the advertiser. Advertising has different goals, depending on the competitive context of the brand, with some advertisers positioned to differentiate between brands and others positioned to narrow the perceived difference between brands. The study identifies specific types of non-price advertising positioning that increase brand equity and category price sensitivity, those that decrease both, and those that increase brand equity while increasing category price sensitivity. The hypotheses are tested in 2 experiments across different product categories. The results imply that tests of advertising effectiveness must extend beyond brand attitudinal measures.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 29-09-2003
Koen Pauwels Journal of Marketing Research (JMR). 2002.  Vol. 39. No. 4. P. 421-440. 
To what extent do price promotions have a long-term effect on the components of brand sales, namely category incidence, brand choice, and purchase quantity? The authors answer this question by using persistence modeling on weekly sales data of a perishable and a storable product derived from a scanner panel. Their analysis reveals, first, that permanent promotion effects are virtually absent for each sales component. Next, the authors develop and apply an impulse response approach to estimate the promotional adjustment period and the total dynamic effects of a price promotion. Specifically, they calculate the long-term equivalent of Gupta's (1988) 14/84/2 breakdown of promotional effects. Because of positive adjustment effects for incidence but negative adjustment effects for choice, the authors find a reversal of the importance of category incidence and brand choice: 66/11/23 for the storable product and 58/39/3 for the perishable product. The authors discuss the implications of the findings and suggest some areas for further research.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 04-11-2003
Michael J. Zenor Journal of Marketing Research (JMR). 1994.  Vol. 31. No. 2. P. 202-214. 
Цель данной работы – описание преимуществ управления товарной категорией в целях извлечения скрытых источников прибыли. Для количественного измерения дополнительной прибыли от управления товарной категорией автор разработал модель оптимального ценообразования на продуктовую линейку. В основе модели лежит убеждение в том, что управление товарной категорией более выгодно, чем бренд-менеджмент. Модель позволяет измерить, насколько менеджмент категории прибыльнее бренд-менеджмента. Модель также позволяет определить оптимальные цены и прибыли для фирмы при различной структуре ценообразования. Затем автор иллюстрирует применение своей методологии на реальных и симулированных данных.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 16-11-2003
Michael J. Zenor Journal of Marketing Research (JMR). 1994.  Vol. 31. No. 2. P. 202-214. 
Управление брендами (бренд-менеджмент) имеет долгую и почтенную историю в маркетинге потребительских товаров. Вероятно, первым случаем применения бренд-менеджемeнта было внедрение мыла марки Camay компанией Procter&Gamble в 1930-х годах. Руководство фирмы опасалось, что развитию новой марки будет препятствовать популярная сестринская марка Ivory. Поэтому руководство одобрило стратегию, при которой менеджеру давались все полномочия по управлению новым брендом, и он должен был конкурировать, в том числе и против сестринского бренда. Стратегия оказалась успешной, и философия бренд-менеджмента широко распространилась в отрасли. Несмотря на долгую и успешную историю в последнее время целесообразность бренд-менеджемента стала подвергаться сомнениям среди производителей потребительских товаров. Например, компания Proctor&Gamble перешла от бренд-менеджмента к управлению товарными категориями. Судя по всему, происходит смещение центров принятия решений от бренд-менеджеров вверх (к менеджерам категорий) или вниз (на уровень сбыта).
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 16-11-2003
Dilip Soman Journal of Marketing Research (JMR). 2001.  Vol. 38. No. 1. P. 30-45. 
На современных рынках практика комплектного ценообразования является повсеместной. Производители и розничные продавцы постоянно предлагают комплектные наборы (из разных или одинаковых продуктов) по специальной комплектной цене. Театральные компании и спортивные команды предлагают сезонные билеты. Club Med предлагает отпускные пакеты, включающие авиабилет, проживание и пропитание. Макдональдс предлагает комплексные наборы, которые включают сэндвич, напиток, и обжаренную картошку, а винно-водочные магазины продают вино ящиками по специальным ценам.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 16-11-2003
James M. Lattin Journal of Marketing Research (JMR). 1985.  Vol. 22. No. 3. P. 330-340. 
Управление продуктовой линейкой требует понимания взаимоотношений между различными конкурирующими продуктами, принадлежащими к одному продуктовому классу. Подобное понимание позволяет менеджерам избегать производства продуктов, которые предназначены для удовлетворения одних и тех же потребностей для одних и тех же покупателей, и в то же время находить незаполненные ниши, для удовлетворения которых продуктовая линейка ничего не предлагает. Менеджеры могут использовать свое понимание взаимосвязи между конкурирующими продуктами при разработке рекламной компании и промо-акций, а также при выборе каналов дистрибуции. Не существует ни одного решения по маркетинг-миксу, которое бы не требовало понимания взаимоотношений между продуктами. Важность понимания конкурентных отношений между продуктами привело к разработке многочисленных методик измерения этих отношений. Экономисты используют перекрестную эластичность как меру конкурентного влияния одного бренда на другой. Из-за сложностей с измерением перекрестных эластичностей маркетологи разработали другие методики измерения отношений между продуктами. Применение методик, которые часто называются «поведенческими», позволяют говорить об отношениях между продуктами на основе данных о дискретном потребительском выборе. Большинство «поведенческих» методик исходит из предпосылки о том, что у потребителей существует конкретная потребность, которая может быть лучше всего удовлетворена с помощью какого-либо одного продукта. Однако классы продуктов, в потреблении которых значительную роль играет «стремление к разнообразию» (variety seeking), представляют проблему для подобных «поведенческих» методик. Когда потребители стремятся к разнообразию, их потребности не могут быть удовлетворены каким-либо одним продуктом, даже самым лучшим. При выборе журналов потребитель стремится удовлетворить свои потребности в новостях, развлечении, спорте, подписываясь одновременно на несколько журналов. При выборе прохладительных напитков потребители часто желают поочередно попробовать вкус разнообразных напитков. В таких случаях желания и потребности потребителей лучше всего удовлетворяются не каким-либо одним продуктом, а одновременным потреблением портфеля продуктов, либо постоянным переключением с одного бренда на другой. Потребности покупателей, которые лучше всего удовлетворяются портфелем продуктов, называются составными потребностями (composite needs). Выбрав один продукт для удовлетворения одного компонента потребности, покупатель переключается на другой продукт для удовлетворения другого компонента потребности.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 24-09-2003
James M. Lattin Journal of Marketing Research (JMR). 1985.  Vol. 22. No. 3. P. 330-340. 
Product line management requires an understanding of competitive interrelationships in the relevant product class.[1] Such understanding enables the manage to avoid offering multiple products which largely meet the same needs of the same consumers and to spot important niches for which the line currently has no offering. Managers can further exploit their understanding of competitive interrelationships in designing advertising copy, selecting distribution channels, and developing cross-promotional offers. There is perhaps no marketing mix decision that does not require an understanding of relevant competitive interrelationships. The importance of understanding competition among products has given rise to multiple measurement methods. Economics offer cross-price elasticity as a measure of one brand's competitive impact on another. Because of the difficulty of estimating cross-price elasticities, marketers have devised other measurement techniques.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 30-09-2003
K. Sridhar Moorthy Journal of Marketing Research (JMR). 1985.  Vol. 22. No. 3. P. 262-283. 
The essence of competition is interdependence. Interdependence means that the consequences to a firm of taking an action depend not just on that firm's action, but also on what actions its competitors take. [1] Interdependence by itself, however, is not enough to generate competition. Conflicts of interest also must be present among the interdependent firms (i.e., the firms must differ in what they would like each of them to do) and the firms must not be able to collude explicitly (i.e., enter into binding agreements).[2] Much "horizontal" interdependence involves conflicts of interest and the inability to collude explicitly; all of the firms are competing for the same pool of consumers and the antitrust laws (especially the Sherman Act) deter collusion. This article is a selective exposition of noncooperative game theory. (Cooperative game theory is the branch of the theory that examines the behavior of colluding firms; it seeks to predict their binding agreements.) Included are some basic concepts and their applications to marketing.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию