Эксоцман
на главную поиск contacts
В разделе собрана информация о статьях по экономике, социологии и менеджменту. Во многих случаях приводятся полные тексты статей. (подробнее...)

The Learning Organization: An International Journal

Опубликовано на портале: 11-12-2003
Raili Moilanen The Learning Organization: An International Journal. 2001.  Vol. 8. No. 1. P. 6 - 20. 
Р. Моиланен - исследователь из университета Ювяскюла (Финляндия) - попытался создать инструмент для целостного анализа обучающихся организаций и проверить его на валидность и надежность. Концептуальной основой его работы выступили теории научающейся организации (М. Педлер, Т. Бойделл, Дж. Бургойн, П. Сеньге и др.). Однако их разнообразие, по мнению автора, привело к созданию различных, мало сравнимых друг с другом диагностических инструментов. Автор выбрал холистскую точку зрения, согласно которой организация является целостной и управляемой системой, направленной на достижение различных целей. Соответственно организация обучается как целое. Проанализировав восемь существующих диагностических инструментов, автор сделал вывод, что они не направлены на цели измерения (в соответствии с теорией, лежащей в основе). Они также не проливают свет на возможности по их использованию в организациях. Автор разработал собственный измерительный инструмент - The Learning Organization Diamond Tool, основанный на концепции научающейся организации, рассматриваемой в качестве структуры десяти описываемых автором взаимосвязанных элементов (5 на уровне организации и 5 на уровне индивида). Вопросник состоит из 40 утверждений (20 сфокусированы на организационный уровень, другие 20 - на индивидуальный). Он направлен на создание целостной картины организации и выяснения ее актуального состояния. В исследовании, проведенном в 1998 г. в 25 финских организациях, были получены ответы от 691 человека. Целью исследования была проверка самого инструмента на разных группах респондентов, а не диагностика организаций. Надежность элементов вопросника варьировала от 0,51 до 0,86 (альфа Кронбаха). Валидность обеспечивалась представлением процесса перехода от теории к суждениям. Сравнение с другими диагностическими инструментами, разработанными для оценки научающихся организаций, показало их частичное несовпадение, так как их цели различны. В заключение автор говорит о необходимости разработки других инструментов для диагностики специфических целей. (С.А.Липатов)
Опубликовано на портале: 01-10-2003
Ray Mahoney The Learning Organization: An International Journal. 2000.  Vol. 7. No. 5. P. 241-244. 
Considers the concept of the learning organisation and the role of leadership in creating an environment for such a thing to exist. It introduces the recipe used by the author for 20 years, to assist groups and individuals involved in "action learning". It does not offer any magical solutions to creating the perfect organisation, or for solving people problems, because the author believes we are dealing with the human condition which in his view is not perfect. He argues that leadership should exist at all levels in the organisation and that directors and senior managers have a major responsibility in encouraging this to happen. Finally, it offers some questions you may ask of yourself and colleagues when deciding if your organisation is a learning one with good leadership.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 01-10-2003
Bill Buckler The Learning Organization: An International Journal. 1998.  Vol. 5. No. 1. P. 12-23. 
This paper outlines research currently being carried out at the Nottingham Trent University, in collaboration with a recently privatised utility. The aim of the research is to synthesise a learning process model from relevant learning theory, and from this, to derive a practical model, which can be used by organisations to facilitate individual, team and organisational learning, resulting in continuous improvement and innovation in business processes. The learning process model has been developed, and was the subject of an article in The Learning Organisation (Buckler, 1996). Workshops, based on the model, have been held, with groups of managers, and feedback from these has been used to assess the usefulness of the models in an organisational context. This process has resulted in the design of a series of six workshops which aims to help organisational management teams develop a deep understanding of the learning process. This will lay the foundations for a systemic approach to learning within the organisation, and a move towards the elusive learning organisation. Research is continuing, with further field trials of the workshops, which will provide insight into the links between individual, team and organisational learning, the relationships between learning and performance, systemic barriers to learning, and necessary leadership skills.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 06-10-2003
Barbara Ross Wooldridge The Learning Organization: An International Journal. 2002.  No. 1. P. 29 - 38 . 
Interfunctional coordination may be of primary importance to a firm developing a sustainable competitive advantage. This paper suggests that climate and socialization processes facilitate the development of interfunctional coordination, and thus its impact on firm performance. By merging the organizational culture, market orientation, climate, socialization, and competing values framework streams of literature to describe the process by which an organization positions itself in the competitive arena, a framework is developed and research propositions are offered.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 02-09-2003
Barbara Ross Wooldridge The Learning Organization: An International Journal. 2002.  No. 1. P. 29-38. 
Interfunctional coordination may be of primary importance to a firm developing a sustainable competitive advantage. This paper suggests that climate and socialization processes facilitate the development of interfunctional coordination, and thus its impact on firm performance. By merging the organizational culture, market orientation, climate, socialization, and competing values framework streams of literature to describe the process by which an organization positions itself in the competitive arena, a framework is developed and research propositions are offered.
Опубликовано на портале: 02-09-2003
Barbara Ross Wooldridge The Learning Organization: An International Journal. 2002.  No. 1. P. 29-38. 
Interfunctional coordination may be of primary importance to a firm developing a sustainable competitive advantage. This paper suggests that climate and socialization processes facilitate the development of interfunctional coordination, and thus its impact on firm performance. By merging the organizational culture, market orientation, climate, socialization, and competing values framework streams of literature to describe the process by which an organization positions itself in the competitive arena, a framework is developed and research propositions are offered.