Эксоцман
на главную поиск contacts
В разделе собрана информация о статьях по экономике, социологии и менеджменту. Во многих случаях приводятся полные тексты статей. (подробнее...)

Management Science

Опубликовано на портале: 16-02-2005
John A. Norton, Frank M. Bass Management Science. 1987.  Vol. 33. No. 9. P. 1069-1086. 
This study deals with the dynamic sales behavior of successive generations of high-technology products. New technologies diffuse through a population of potential buyers over time. Therefore, diffusion theory models are related to this demand growth. Furthermore, successive generations of a technology compete with earlier ones, and that behavior is the subject of models of technological substitution. Building upon the Bass (1969) diffusion model, we develop a model which encompasses both diffusion and substitution. We demonstrate the forecasting properties of the model by estimating parameters over part of the data and projecting shipments for later periods.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 06-02-2003
John C. Harsanyi, Reinhard Selten Management Science. 1972.  Vol. 18. No. 5. P. 80-106. 
The paper extends Nash's theory of two-person bargaining games with fixed threats to bargaining situations with incomplete information. After defining such bargaining situations, a formal bargaining model (bargaining game) will be proposed for them. This bargaining game, regarded as a noncooperative game, will be analyzed in terms of a certain class of equilibrium points with special stability properties, to be called "strict" equilibrium points. Finally an axiomatic theory will be developed in order to select a unique solution from the set X of payoff vectors corresponding to such strict equilibrium points (as well as to probability mixtures of the latter). It will be shown that the solution satisfying the axioms proposed in this paper is the point where a certain generalized Nash product is maximized over this set X. [Авторский текст]
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него
Опубликовано на портале: 19-02-2004
Shlomo Kalish Management Science. 1985.  Vol. 31. No. 12. P. 1569-1586. 
This paper introduces a framework for modeling innovation diffusion that includes price and advertising. The adoption of a new product is characterized by two steps: awareness and adoption. Awareness is the stage of being informed about the product search attributes. The process of becoming aware is modeled as a simple 'epidemic' type model, where the information is spread by advertising and word of mouth. The second step, adoption, is conditional on awareness, and it occurs if the perceived risk adjusted value of the product exceeds its selling price. The population is heterogeneous with respect to valuation of the product. Individuals are risk averse, and therefore are willing to pay more for the product, on the average, as information from early adopters reduces uncertainty about the product. Optimal control of the diffusion process by pricing and advertising over time is analyzed, and a comparative estimation of the model in one application is reported.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 16-02-2005
Frank M. Bass Management Science. 1969.  Vol. 15. No. 1. P. 215. 
A growth model for the timing of initial purchase of new products is developed and tested empirically against data for eleven consumer durables. The basic assumption of the model is that the timing of a consumer's initial purchase is related to the number of previous buyers. A behavioral rationale for the model is offered in terms of innovative and imitative behavior. The model yields good predictions of the sales peak and the timing of the peak when applied to historical data. A long-range forecast is developed for the sales of color television sets.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 18-05-2004
Z. John Zhang Management Science. 2002.  Vol. 48. No. 10. P. 1350-1369. 
Несмотря на практическое и теоретическое значение резервной цены на индивидуальном уровне, до сих пор не было методики ее измерения. Автором статьи разработана методика измерения резервной цены на уровне индивидуальных потребителей, которая основана на применении модифицированного декомбинационного анализа (conjoint analysis). Предлагаемая методика интегрирует оценку предпочтений в стиле традиционного декомбинационного анализа с экономической теорией потребительского выбора. Применяя новую методику в сочетании с обычными индивидуальными коэффициентами декомбинационного анализа можно получить индивидуальные резервные цены напрямую. С помощью новой методики можно моделировать не просто решение покупателя купить/не купить данный товар, но и вообще решение сделать/не сделать покупку в данной категории товаров. В статье показывается как, используя данную методику, можно предсказать три группы эффектов от изменения цены или появления нового товара на рынке: 1. эффект переключения покупателей; 2. эффект каннибализации; 3. эффект расширения рынка. Применение предлагаемой методики при ценообразовании на новые продукты и ее прогностическая точность демонстрируются с использованием реальных данных, полученных в результате коммерческих исследований на рынке автомобильных аккумуляторов.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 04-12-2003
Yannis Bakos Management Science. 1999.  Vol. 45. No. 12. P. 1613-1631. 
Все большее количество информационных товаров продается через Интернет. Авторы статьи исследуют проблему создания и последующей продажи по фиксированной цене комплектов из этих товаров. Проанализировав оптимальные стратегии комплектования информационных товаров, авторы пришли к выводу, что создание комплектов из большого количества несвязанных друг с другом отдельных информационных продуктов может быть более выгодным, чем продажа информационных продуктов по отдельности. Причина подобной выгодности коренится в законе больших чисел, в соответствии с которым гораздо легче прогнозировать оценку покупателями ценности (value) комплекта продуктов, чем прогнозировать оценку покупателями каждого продукта по отдельности. Комплектование увеличивает «прогностическую способность» продавца предугадывать оценку товаров покупателями и, вследствие этого, позволяет достигать более высокого уровня продаж и более высокой нормы прибыли. Данный результат не распространяется, однако, на большинство физических товаров, так как маргинальные издержки производства физических товаров будут превышать позитивные аспекты прогностической ценности крупномасштабной комплектации.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 11-11-2004
Myron J. Gordon, Eli Shapiro Management Science. 1956.  Vol. 3. No. 1. P. 102-110. 
The interest in capital equipment analysis that has been evident in the business literature of the past five years in the product of numerous social, economic, and business developments of the postwar period. No conclusive listing of these developments can be attempted here. However, four should be mentioned which are of particular importance in this search for a more systematic method for discovering, evaluating, and selecting investment opportunities. These are (1) the high level of capital outlays (in absolute terms); (2) the growth in the size of business firms; (3) the delegation of responsibility for initiating recommendations from top management to the profit center, which has been part of general movement toward decentralization; and (4) the growing use of "scientific management" in the operations of the business firm. In the balance of this paper, a method for determining this quantity is proposed and its use in capital budgeting is analyzed.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 29-09-2003
Lee G. Cooper Management Science. 1988.  Vol. 34. No. 6. P. 707-724. 
A special case of three-mode factor analysis is used to portray the systematic structure underlying asymmetric cross elasticities for a broad class of market-share attraction models. Analysis of the variation over retail outlets and weeks reveals competitive patterns corresponding to sales for the major brands in the market as well as patterns reflecting shelf-price competition. Analysis of the brand domain results in a joint space. One set of brand positions portrays how brands exert influence over the competition. The other set of points portrays how brands are influenced by others. The interset distances (angles) provide direct measures of competitive pressures. Maps arc formed as spatial representations of each of the competitive patterns discovered.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 30-09-2003
Karunakaran Sudhir Management Science. 2001.  Vol. 20. No. 1. P. 42. 
Focuses on a theory-driven empirical approach for the understanding of the competitive pricing behavior in the United States automobile market. Average segment characteristics with potential impact on competitive behavior for 1981 to 1990; Methodological issues in estimating a structural model of the auto market; Structural models of competitive interactions; Components of an empirical model of a competitive market.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 25-09-2003
Stephen M. Gilbert Management Science. 2000.  Vol. 46. No. 12. P. 1602. 
The problem of jointly determining prices and production schedules for a set of items that are produced on the same production equipment is addressed. Under the assumptions that the production setup costs are negligible and that demand is seasonable but price dependent, the special structure of the problem is exploited in order to develop a solution procedure. Through a set of numerical examples, the paper demonstrates the ability of a product's contribution to aggregate seasonality and increase its optimal price. Examples also demonstrate that, among products that experience demand peaks during the firm's busy season, those that peak early in the busy season should be priced more aggressively than those that peak later.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 04-12-2003
Gerrit H. van Bruggen Management Science. 1998.  Vol. 44. No. 5. P. 645-659. 
Специалисты считают, что в последние десять лет произошла самая настоящая информационная революция в маркетинге. В результате менеджеры по маркетингу вынуждены оперировать со все большими объемами информации. Казалось бы, менеджеры должны стремиться инкорпорировать новую информацию в процесс принятия решений и, в целом, должны получать преимущества от использования все возрастающих объемов информации. Однако на самом деле в процессе принятия решений менеджеры имеют серьезные когнитивные ограничения. Системы поддержки маркетинговых решений (СПМР) предназначены для облегчения использования менеджерами доступной информации.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 30-09-2003
Pradeep Chintagunta Management Science. 2002.  Vol. 48. No. 10. P. 1242-1268. 
Researchers have recently been interested in studying the drivers of store-brand success as well as factors that motivate retailers to introduce store brands. In this paper, we study the effects of the introduction of a store-brand into a particular product category. Specifically, we are interested in the effect of store-brand introduction on the demand as well as on the supply side. On the demand side, we investigate the changes in preferences for the national brands and price elasticities in the category. On the supply side, we study the effects of the new entrant on the interactions between the national brand manufacturers and the retailer introducing the store brand, including how these interactions influence the retailer's pricing behavior. In doing so, we are also able to test whether the observed data are consistent with some of the commonly used assumptions regarding retailer pricing behavior. For the demand specification we use a random coefficients logit model that allows for consumer heterogeneity. The model parameters are estimated using aggregate data while explicitly accounting for endogeneity in retail prices. Our empirical results obtained from the oats product category based on store-level data from a multistore retail chain indicate that the store-brand introduction generates notable changes within the category. The store-brand introduction coincides with an increase in the retailer's margins for the national brand. We find that the preferences for the national brand are relatively unaffected by the introduction of the store-brand. While consumers are, in general, more price sensitive (in terms of elasticities) than they were prior to store-brand introduction, a statistical test of the differences in mean price elasticities across stores and between the two regimes fails to reject the hypothesis of no change in these elasticities. Elasticities in specific stores however, do increase after the store brand is introduced. We also find that there....
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 24-09-2003
Preyas Desai Management Science. 1998.  Vol. 44. No. 11. P. s19-s35. 
The problems associated with marketing a durable through leases and sales are analyzed. Academic research in this area has argued that in a monopolistic environment, leasing dominates selling. Hence, leasing and selling should not co-exist and the firm should concentrate its efforts solely on leasing. It is shown that the relative profitability of leasing and selling hinges on the rates at which leased and sold units depreciate. In particular, it is found that leasing does not dominate selling in all cases; if sold units depreciate at a significantly higher rate than leased units, a monopolistic firm is better off by only selling its product. In addition, it is found that if leaded and sold products depreciate at different rates, then the optimal strategy for the firm involves a combination of both leasing and selling. The paper is concluded with an empirical analysis of the depreciation rates of leased and sold units of a popular car model. It is found that the depreciation rate of leased cars has been significantly lower than the depreciation rate of sold cars.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 26-01-2004
David Besanko Management Science. 1998.  Vol. 44. No. 11. P. 1533-1547. 
Discrete choice models of demand have typically been estimated assuming that prices are exogenous. Since unobservable (to the researcher) product attributes, such as coupon availability, may impact consumer utility as well as price setting by firms, prices are treated as endogenous. Specifically, prices are assumed to be the equilibrium outcomes of Nash competition among manufacturers and retailers. To empirically validate the assumptions, logit demand systems are estimated jointly with equilibrium pricing equations for two product categories using retail scanner data and cost data on factor prices. In each category, statistical evidence of price endogeneity is found. It is found that the estimates of price response parameter and the brand-specific constants are generally biased downward when the endogeneity of prices is ignored. The framework provides explicit estimates of the value created by a brand, i.e., the difference between consumers' willingness to pay for a brand and its cost of production.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию
Опубликовано на портале: 04-12-2003
Abel P. Jeuland, Steven M. Shugan Management Science. 1983.  Vol. 2. No. 3. P. 239-273. 
Маркетинговый канал дистрибуции состоит из нескольких участников, каждый из которых имеет свои собственные критерии принятия решений. Однако решения каждого участника канала влияют на прибыли и, соответственно, на деятельность всех остальных участников маркетингового канала. Недостаток координации в деятельности участников канала ведет к нежелательным последствиям для всех.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию