Эксоцман
на главную поиск contacts
Всего публикаций в данном разделе: 2017

Опубликовано на портале: 30-11-2003
Ред.: Felix Büchel, Andries de Grip, Antje Mertens
2003, 264 с.
Сборник статей по экономике образования.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него

Опубликовано на портале: 29-11-2003
Ред.: Catherine Sofer
Cheltenham: Edward Elgar, 2004, 224 с.
Сборник статей по проблеме формирования человеческого капитала. Выходит из печати в феврале 2004 г.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него

Опубликовано на портале: 29-11-2003
Ред.: Clive R. Belfield, Henry M. Levin
2003, 736 с.
Сборник научных статей по экономике образования
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него

Опубликовано на портале: 27-11-2003
Edwin G. West World Bank Research Observer. 1997.  Vol. 12. No. 1. P. 88-103. 
An education voucher system exists when governments make payments to families that enable their children to enter public or private schools of their choice. The tax-funded payments can be made directly to parents or indirectly to the selected schools; their purpose is to increase parental choice, to promote school competition, and to allow low-income families access to private schools. Some opponents predict that vouchers will destroy the public system, aggravate poverty, and foster segregation. Others fear that voucher-receiving independent schools will be regulated out of recognition. The main purpose of this article is to examine the recent emergence of voucher systems as an interesting phenomenon in its own right. The evidence summarized relates to voucher systems operating in twenty countries, provinces, and states. The typical "funds-follow-the-child" voucher system, in which governments subsidize "schools of choice" in strict proportion to enrollment, appears to be the favorite form. This type of voucher has been adopted by developing countries—notably Bangladesh, Belize, Chile, Colombia, Guatemala, and Lesotho—as well as by industrial countries such as Poland, Sweden, the United Kingdom, and the United States. Much of the recorded experience with such programs is pertinent to the longstanding theoretical debates on the desirability of voucher systems.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Опубликовано на портале: 25-11-2003
Ред.: Алина Сергеевна Заборовская Информационный бюллетень. 2003. 
В сборнике представлены нормативные документы, посвященные проведению в 2002 - 2003 годах эксперимента по переходу на финансирование отдельных учреждений высшего профессионального образования с использованием государственных именных финансовых обязательств (ГИФО). Представленные нормативные документы дают достаточно полное представление о том правовом поле, в котором проходил эксперимент.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Опубликовано на портале: 25-11-2003
Татьяна Львовна Клячко, Иван Борисович Королев, Алина Сергеевна Заборовская Информационный бюллетень. 2003. 
Cтатья посвящена итогам эксперимента 2002 г. по переводу отдельных учреждений высшего профессионального образования на финансирование с использованием государственных именных финансовых обязательств (ГИФО).
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Опубликовано на портале: 21-11-2003
Алина Сергеевна Заборовская Единый государственный экзамен (ЕГЭ) - это бесплатные письменные выпускные экзамены, которые должны сдавать все выпускники полных общеобразовательных средних школ, расположенных в регионах-участниках эксперимента по ЕГЭ. Для них единый государственный экзамен проводится c конца мая по конец июня. Эксперимент по введению единого государственного экзамена начался в 2001 году. Тогда в нем участвовало 5 субъектов Российской Федерации.

Опубликовано на портале: 21-11-2003
Алина Сергеевна Заборовская Бюджет развития учебных заведений предназначен для финансирования таких статей как закупка и ремонт оборудования, капремонт и строительство. Он призван обеспечить реализацию программ, нацеленных на развитие системы образования, ее информационного и инновационного потенциалов, эффективное использование ресурсов системы.

Опубликовано на портале: 21-11-2003
Алина Сергеевна Заборовская Государственные возвратные субсидии - это бюджетные средства, предоставляемые на беспроцентной возвратной основе гражданину РФ (на условиях долевого финансирования) для покрытия целевых расходов, связанных с получением высшего образования. Субсидии будут предоставляться только на частичное покрытие расходов на получение образования, а также на оплату социально-бытовых и иных услуг, сопутствующих обучению в вузе.

Опубликовано на портале: 17-11-2003
Т. Микуленко Alma Mater. Вестник высшей школы. 2001.  № 10. С. 49-52. 
За последние несколько лет на страницах многих российских газет и журналов особенно часто стали появляться материалы, смысл которых сводился к одному: наше образование превращается в товар. Вероятно, столь пристальное внимание прессы к данной проблеме обусловлено тем, что число обучающихся платно неуклонно растет. Однако этот вопрос является, по мнению автора, более многогранным.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Опубликовано на портале: 17-11-2003
Лилия А. Зубченко Социальные и гуманитарные науки. Отечеcтвенная и зарубежная литература. Серия 2, Экономика. Реферативный журнал. 2001.  № 4.
В подготовленном в рамках Всемирного банка исследовании “Скрытые вызовы системе образования в странах с переходной экономикой” на основе большого фактического материала рассматривается состояние систем образования в странах Центральной и Восточной Европы и Центральной Азии: уровень образования, в том числе грамотности взрослого населения, и профессиональной подготовки, изменения в системах образования отдельных стран за последнее десятилетие. Особое внимание уделяется анализу связи между повышением качества образования и борьбой с бедностью в рассматриваемых странах. Рассматривая роль государства в развитии систем образования в странах Центральной и Восточной Европы и Центральной Азии, авторы исследования подробно характеризуют критерии компетентного государственного управления этими системами.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Опубликовано на портале: 14-11-2003
Nicholas Barr
В работе выдвигается стратегия достижения двух целей политики в области высшего образования – усовершенствованный доступ и более высокое качество образовательных услуг.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Опубликовано на портале: 14-11-2003
Marc Fleurbaey, Robert J. Gary-Bobo, Denis Maguain Journal of Public Economics. 2002.  Vol. 84. No. 1. P. 113-150. 
Abstract Autors consider a model of education planning in an economy in which agents differ in their costs of acquiring education. The agents' cost parameter, called `talent', is not observed. The principal is endowed with a fixed sum of money, with which two types of transfer can be made: in cash and in kind. The principal can finance transfers in kind, called `help', by means of schooling expenditures, which reduce the agent's education cost. The principal seeks to maximize a social welfare function which is a CES index of utility levels. Autors study the optimal allocation of individual education effort, schooling expenditures (help), and cash, under self-selection and budget constraints. Assuming first that the set of types is finite, and that help and effort are sufficiently substitutable, we find that individual education investment levels are an increasing function, and help is a decreasing function of talent. Utility levels cannot be equalized because of self-selection constraints. More aversion for inequality unequivocally leads to more inequality of educational achievements, and to more assistance through redistribution. This remains true in the limit, under strictly egalitarian preferences of the principal. The same qualitative properties hold in the general case of a continuum of types. Bunching at the lower end of the talent scale is a feature of the solution for sufficiently high degrees of inequality aversion.

Опубликовано на портале: 14-11-2003
William O. Jr. Brown Journal of Economic Behavior & Organization. 2001.  Vol. 44. No. 2. P. 129-143. 
This paper examines the relationship between faculty participation in university decision-making and university performance. Using an aggregated measure of faculty participation, McCormick and Meiners [The Journal of Law and Economics 31 (1989) 423] find that increased faculty control in decision-making is associated with lower levels of institutional performance. Building on the existing university governance literature, this paper argues that the optimal level of faculty participation varies by decision type. Disaggregating the data by faculty participation into different decision types produces results that are consistent with this hypothesis. Increased faculty participation may be good or bad; the effects vary by the type of decisions in which faculty participate.

Опубликовано на портале: 14-11-2003
Michael Kremer, Андрей Сарычев
Abstract Around the world, education is overwhelmingly publicly provided. This paper argues that democratic societies will prefer that education be publicly provided, rather than simply publicly financed, since under a voucher system, parents may send their children to schools teaching ideologies that are similar to their own. Over a series of generations, this leads to a more ideologically polarized society. There may be two steady states: one in which an ideologically homogeneous society votes for a public education system, thus maintaining ideological homogeneity, and another in which a more ideologically diverse society votes for school choice, thus maintaining ideological diversity. A quick survey of the empirical evidence suggests that school choice contributes to ideological and cultural segregation, but that the extent to which this creates costly conflict varies among societies.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Опубликовано на портале: 14-11-2003
Gianni De Fraja Review of Economic Studies. 2002.  Vol. 69. No. 2. P. 437-466. 
This paper studies the education policy chosen by a utilitarian government. In the model, households differ in their income and in their children’s ability; income is observed by the government, but ability is private information. Households can use private education, but cannot borrow to finance it. The government can finance education with income tax, but at the cost of blunting the individuals’ incentive to exert labour market effort. The optimal education policy we derive is elitist: it increases the spread between the educational achievement of the bright and the less bright individuals, compared to private provision. It is also such that the education received by less bright individuals depends positively on their parental income. Finally, the optimal education policy is input regressive, in the sense of Arrow (1971, Quarterly Journal of Economics, 38, 175–208): households with higher income and brighter children contribute less in tuition fees towards the cost of the education system than households with lower income and less bright children.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Опубликовано на портале: 14-11-2003
Peter Bearse, Gerhard Glomm, B. Ravikumar European Economic Review. 2000.  Vol. 44. No. 4-6. P. 904-915. 
Abstract We use computational experiments to study the impact of means-tested education vouchers on the level and distribution of educational expenditures. Our benchmark is a regime where public and private schools coexist. Our means-tested voucher regime is one where households with lower incomes receive a larger voucher. Both the level of funding and the allocation of vouchers by income are endogenously determined by sequential majority voting. We examine the effect on educational expenditures of switching from a mixed public/private education regime to a means-tested voucher regime or to a uniform voucher regime where all households receive the same voucher. We find that: (i) Under means-tested vouchers, public funding for education is the smallest but average educational expenditure is the largest; (ii) inequality of educational resources is smaller under means-tested than that under uniform vouchers or the mixed regime; (iii) the `poor' and the `rich' households prefer means testing to either the mixed or uniform regime.