Эксоцман
на главную поиск contacts
Всего публикаций в данном разделе: 22261

Social Inequality [учебная программа]
Опубликовано на портале: 25-01-2003
Matthew McKeever
Spring, 1999
In modern societies, scarce resources are not equally distributed among all people. This course is intended to introduce students to how sociologists examine the systematic ways in which such inequality is shaped. This course will thus focus on social explanations of how inequality is structured.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Social Stratification [учебная программа]
Опубликовано на портале: 25-01-2003
William Brislen
Autumn Quarter 2002
The objective of this course is to introduce students to the concept of social stratification. By the end of the quarter the student will have a greater understanding of the forms of social stratification and the impact race, gender, and class have on peoples life chances. Although the courses focus will be mainly on social class, I will integrate race and gender into the course material throughout the quarter. A large portion of the material will cover economical and political aspects of inequality. In other words, we will discuss the influence and control elite populations have on U.S. economic, political, and social institutions.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Social Class [учебная программа]
Опубликовано на портале: 25-01-2003
Ron Lembo
Fall 2002
This course will explore various ways that class matters in the United States. Historical accounts will be used in conjunction with sociological theories to discuss the formation of classes, including discourses and myths of class, in American society. Class will then serve as a lens to examine the origins and characteristics of social stratification and inequality in the U.S. The bulk of the course material will focus on more contemporary issues of class structure and class culture, paying particular attention to relations between and across classes as well as to how social class is actually lived out in American society, including the role class plays in the formation of identity and the ways it lends coherence (or not) to daily life. Among other things, we will explore the role that class plays in the reproduction of power and privilege as well as the ways that it figures in challenging that power and privilege. Wherever possible, attention will be paid to the intersection of class relations and practices with race, ethnicity, gender and sexuality, among other things. Sociological and anthropological studies, literature, autobiographies, and films, and other kinds of accounts will be used to discuss these issues.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Social Stratification [учебная программа]
Опубликовано на портале: 25-01-2003
Laura Nichols
Fall 2001
This course is organized into four major parts. In the first part of the course we will be introduced to major concepts that are used to study stratification as well as talk about what stratification and inequality look like in the world and the United States. In the second part we will focus on what early and contemporary social theorists describe as the causes for stratification. The third part of the course will allow you to think about and observe what life is like for those living at various levels of the stratification system. And the last part of the course will bring you back to campus to tie together everything we have learned in considering the role of education and other policies that have been proposed to deal with the consequences and causes of inequality.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Social Stratification [учебная программа]
Опубликовано на портале: 25-01-2003
Jerry C. Jolley
Spring 2001
This course is designed to analyze the major dimensions of social stratifications--class, status, and power--and to evaluate the impact of inequality on the institutions and individuals in society.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Race, Class, and Crime [учебная программа]
Опубликовано на портале: 25-01-2003
Roland Chilton
Spring, 2002
An examination of the theoretical, empirical, and ethical issues raised by linkages of race and class to crime and responses to crime. Following a discussion of the basic concepts and issues as presented in a set of readings, we will review suggestions and claims of racial and social class bias within and outside of the system of justice and their impact on crime data. The review of factual information will center on reports of the racial and income characteristics of victims of crime, the race and sex characteristics of offenders as suggested by arrests, and the characteristics of those incarcerated or punished in other ways. Students will be evaluated on a set of short papers, classroom participation, and a term paper.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Race/Ethnicity, Class, and Gender [учебная программа]
Опубликовано на портале: 25-01-2003
Sarah Michele Ford
Spring 2002
Race/ethnicity, class, and gender have all been, and continue to be, significant areas of social difference and discrimination in American society. In this course we will examine contemporary social conditions as they relate to race/ethnicity, class, and gender. When necessary, we will look back to our history in an attempt to understand how we got where we are today. We will also focus on the ways in which these three elements are interconnected, for we are all raced, sexed, and classed. The combination of these three elements serves to further complicate social difference in America.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Race, Gender, Class and Ethnicity [учебная программа]
Опубликовано на портале: 25-01-2003
Suzanne Model
Fall 2002
Sociology 106 has two basic aims: to introduce the student to the sociological way of thinking and to apply that way of thinking to a historical analysis of inequality in America. In the context of this course, the sociological way of thinking includes the following skills: considering structural as well as individual level explanations for social facts, viewing events as multi rather than uni-determined, distinguishing between a stereotype and a statistically based generalization, and explaining social change in terms of causes that themselves incorporate change.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Social Class Inequality [учебная программа]
Опубликовано на портале: 25-01-2003
Joya Misra
1999, spring
In this class, you will be introduced to a sociological perspective on social class inequality. Sociologists study inequality in society by focusing primarily on class differences, power differences, and status differences, such as race and gender. These elements are linked together inextricably to create and reinforce inequalities. This course begins by exploring class, race, and gender inequalities in the educational system. Students groups research this topic and then present their findings in class. Next, we discuss some ways that sociologists explain class, race, and gender inequalities. The rest of the semester will be spent considering the different class positions of people in our society - the upper (ruling) class, the middle class, the working class, and finally the poor. Throughout the semester, we will pay particular attention to the impact of race and gender on class locations. This course is interactive, and students will be expected to participate in every class session, take part in one group presentation, and lead discussion twice over the course of the semester. While most students will not spend the rest of their lives taking multiple choice exams, they will need to learn how to communicate effectively with others. Participating and leading discussions and taking part in class presentations help develop this skill.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Social Class and Inequality [учебная программа]
Опубликовано на портале: 25-01-2003
James A. Crone
2002
Курс посвящен социальной стратификации. Ключевые темы: определение неравенства и других ключевых понятий социальной стратификации, изучение основных измерений неравенства: денег, власти и престижа, исследование истории неравенства, изучение причин и социальных последствий неравенства, исследование классов, мобильности, изучение легитимации неравенства через идеологию, верования, ценности, законы, неформальные нормы и методы социального контроля и т.д.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит прикрепленный файл

Обновлено: 09-12-2010

http://sstu-socwork.narod.ru/gendresearch.htm

Центр гендерных исследований создан при кафедре социальной работы Саратовского государственного технического университета. Тематика научных исследований: социальное неравенство, гендерные отношения, молодежные субкультуры, социальные службы; социология культуры, возраста, занятости, инвалидности, образования и этничности. На сайте размещена информация об исследовательских проектах Центра по гендерной тематике, сотрудниках, учебных курсах. Программы некоторых курсов доступны в режиме онлайн.

Обновлено: 09-12-2010

http://www.eawarn.ras.ru/new/pubs.htm

Сеть EAWARN создана 1 ноября 1993 г. в рамках международного научного проекта "Урегулирование конфликтов в постсоветских государствах" Институтом этнологии и антропологии РАН. Директор Сети - В. Тишков. Бюллетень Сети этнологического мониторинга и предупреждения

Обновлено: 16-04-2010

http://www.hse.ru/journals/main.htm
http://www.socio.ru/wr/

Журнал "Мир России: социология, этнология, культурология" основан Высшей школой экономики, Институтом экономических проблем переходного периода и Инвестиционной группой C.A.&Co.Ltd в 1992 г., выходит четыре раза в год. Главный редактор - О. И. Шкаратан. Электронная версия журнала представляет собой доступные в режиме онлайн полные тексты статей с 1998 г.

Обновлено: 16-04-2010

http://www.demoscope.ru/center/bull.html

Еженедельный бюллетень "Население и общество" издается с 1994 г. Центром демографии и экологии человека Института народнохозяйственного прогнозирования РАН. Главный редактор - Анатолий Вишневский. Публикации бюллетеня посвящены вопросам демографического развития России: рост населения, рождаемость, планирование семьи, миграция, положение женщин, детей, пенсионеров. Номера еженедельника за 1996-2002 гг.

Обновлено: 09-12-2010

http://gender.wl.dvgu.ru:8002/index.html

Деловой ресурсный центр для женщин создан при содействии Института "Открытое Общество" для поддержки, восстановления и активизации профессионального потенциала временно неработающих женщин, включая студенток выпускных курсов - для повышения их объективной конкурентоспособности на рынке труда. Руководитель Центра - Еремина Н. П. На сайте размещена информация о Центре и его сотрудниках, приведен отчет о проделанной работе.

Обновлено: 01-04-2009

http://anthro-socwork.narod.ru/index.htm

Кафедра социальной антропологии и социальной работы Cаратовского государственного технического университета создана в 1993 г., готовит специалистов по указанным направлениям, а также научные кадры по социологии (на уровне аспирантуры и докторантуры). Исследовательские интересы сотрудников кафедры: социальное неравенство, практика исключения, молодежные культуры и субкультуры, эффективность социальных служб, изучение культурных репрезентаций, безработица, старость, инвалидность, гендерные отношения.

Научный атеизм [интернет ресурс]
Обновлено: 09-12-2010

http://www.atheism.ru/

Ресурс содержит сотни статей, книг, очерков. Все тексты сгруппированы по рубрикам: Библиотека атеиста, Публицистика, Дайджест. В рубрике Библиотека атеиста представлено несколько сотен материалов, среди которых выделяются работы А. Китайгородского, Б. Рассела, В. Гинзбурга, З. Фрейда, К. Ламонта.

Бюллетень "Демоскоп weekly" [интернет ресурс]
Обновлено: 16-04-2010

http://demoscope.ru/weekly/

Еженедельник "Демоскоп weekly" издается с 2001 г. Центром демографии и экологии человека Института народнохозяйственного прогнозирования РАН и является электронной версией бюллетеня "Население и общество" (издается с 1994 г.). Главный редактор - Анатолий Вишневский. Публикации бюллетеня посвящены вопросам демографического развития России, роста населения страны, рождаемости, планирования семьи, положения женщин, детей, пенсионеров, миграции.

Московский Центр Карнеги [интернет ресурс]
Обновлено: 16-04-2010

http://www.carnegie.ru/russian/index.htm

Московский Центр Карнеги - исследовательская организация, ориентированная на информационную поддержку в изучении проблем российской внутренней и внешней политики, экономики и международных отношений. Сайт содержит описание проектов Центра, которые ориентированы на изучение текущей экономической ситуации

Обновлено: 16-04-2010

http://www.nir.ru/socio/

Содержит обзор крупнейших росссийских социологических журналов, в котором есть как ссылки на другие ресурсы, содержащие материалы социологических периодических изданий, так и сами журналы: их содержание, аннотации к материалам либо полные тексты некоторых статей. Представлена коллекция учебных материалов по различным отраслям социологии в виде полных текстов статей, сборников и учебных пособий.