Эксоцман
на главную поиск contacts
Всего публикаций в данном разделе: 22313

Опубликовано на портале: 10-01-2003
Вадим Михайлович Межуев
В статье объясняется причина разделения познания на философское и научное применительно к культуре, указывается на различение предмета изучения культурологии и философии культуры. Статья представляет несомненный научный интерес как для культурологов, так и для социологов, этнографов и т.д.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Опубликовано на портале: 10-01-2003
Н. Артемьева
Основная идея предлагаемой публикации - разграничение вербальных и невербальных аспектов языка и средоточие внимания на последнем, где в качестве таковых выступают символы. В статье описываются общие результаты исследования, посвященного изучению языка символов, анализируется. Предметом изучения выступает подарок центральное понятие статьи, который представляет собой символическое выражение невербальной коммуникации, культурный символ, наполненный определенным значением. Автор указывает на обусловленность как данного символа (подарка), так и самого акта дарения культурным и социальным контекстом, в связи с чем отмечается тенденция к изменению трактовки символического содержания, смысла самого невербального общения.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Опубликовано на портале: 10-01-2003
Ред.: Николай Владимирович Петров
Москва: Гендальф, 1999
Книга, первая в ряду ежегодников, продолжающих "Политический альманах России", состоит из трех частей: информационно-справочной (сведения о наиболее важных событиях в политической жизни страны и каждого из регионов включая изменения в политическом устройстве, руководстве, депутатском корпусе), общеаналитической (развернутый комментарий к происходящему, анализ наиболее важных процессов и тенденций в региональном политическом развитии) и очерковой (политические портреты отдельных регионов и зарисовки наиболее ярких событий года). Среди освещаемых сюжетов: отношения "Центр - регионы", региональные вопросы в работе Конституционного суда, Совет Федерации, межрегиональное сотрудничество, бюджетный федерализм, социально-экономическое развитие регионов, социальное неблагополучие и социальная напряженность, конфессиональная жизнь, выборы и многое другое.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Опубликовано на портале: 09-01-2003
Система "Соционет" (руководитель - Сергей Паринов) представляет собой механизм виртуальной интеграции существующих в Интернете разнородных информационных ресурсов, по общественным наукам, децентрализованных как по их расположению на серверах различных организаций, так и по форме ответственности за их содержание.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него

Журнал "Профи" [интернет ресурс]
Обновлено: 09-12-2010

Сайт аналитической группы "Памир-Урал" (стратегия Россия-Восток-Азия). Руководитель группы Собянин Александр Дмитриевич. До июня 2002 года группа работала в рамках деятельности журнала "Профи" (г. Москва, председатель редакционного совета Нестеров Геннадий Алексеевич), с июня 2002 года - в рамках деятельности журнала "Памир-Урал" (г.

Опубликовано на портале: 09-01-2003
Светлана Владимировна Лурье
Статья посвящена армяно-русским взаимоотношениям, образу русских в этнической картине мира армян и представлениям армян о самих себе. Автор подробно излагает последовательность развития отношения армян к русским за прошедшие десять лет, а также коротко в ретроспективе за последние 170 лет. Основное внимание в статье уделяется Карабахскому конфликту, который рассматривается как психологический конфликт с русскими. Автор пишет о внутрикультурном армяно-русском конфликте, длившемся с 1988 по 1998 гг. В статье исследуются материалы армянской прессы, посвященные России, анализируются тексты песен, наиболее популярных в Армении в конце 1980-х - начале 1990-х гг. Автор делает вывод, что несмотря на всю напряженность армяно-русских отношений, в сознании армян по-прежнему сохранился образ России как покровительницы Армении и армян.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Опубликовано на портале: 09-01-2003
Игорь Николаевич Ионов
2002
Доклад посвящен методологическим основам концепции современной цивилизации. Проанализирован кризис в исторической науке ХХ века, рассмотрены разные традиции научного исторического знания; докладчик обращается к философским принципам анализа исторических событий.

Обновлено: 09-12-2010

"Либертариум" Анатолия Левенчука - первый политический проект российского Интернета. Библиотечка Либертариума - самое большое в Сети русскоязычное cобрание книг и статей либертарианской направленности (насколько эта направленность возможна в сегодняшней России). Представлены книги и статьи

McGraw Hill Professional Bookstore [интернет ресурс]
Обновлено: 01-04-2009

A useful general site for viewing McGraw Hill textbooks. Users can view titles and short descriptions of textbooks. The site is split up by subject area, eg. Business, Economics, Health, Education, Social Science, etc. Users can browse for content description and/or order books, papers.

Обновлено: 01-04-2009

ScienceDirect - оболочка, созданная Elsevier Science для организации доступа к электронным ресурсам: научным журналам в полном тексте, библиографическим базам данных и справочникам. На конец 2002 г. в базе содержится: более 1700 научных, технических и медицинских

Опубликовано на портале: 23-12-2002
Janeen Baxter American Sociological Review. 1994.  Vol. 59. No. 2. P. 220-235. 
Class analysis traditionally has focused on the position of men in the occupational system: Women have been ignored completely or classified according to the status of the male head of household. This approach implies that women derive their class identities from the class locations of their husbands. However, recent research suggests that this "conventional" view of class analysis is challenged by women's increasing independence from men. I address this issue using comparative data for the United States, Sweden, Norway, and Australia. I use a series of logistic regression models to examine the relationship between husband's and wife's class locations and subjective class identifications. Results indicate that husband's class location is a significant predictor of husband's and wife's class identifications. Education is also a key determinant of subjective class identity. There is no evidence of significant differences among countries in these patterns.

Опубликовано на портале: 23-12-2002
Aage B. Sorensen British Journal of Sociology. 2000.  Vol. 105. No. 6. P. 1523-1558. 
Satisfactory class concepts need to identify the mechanisms that produce the consequences of class membership, be they class conflicts or differences in lifestyles. Using a broad conception of property rights, the article proposes to base class concepts on personal wealth, that is, the assets a person controls. Two main class concepts are proposed: class as life conditions, based on a person's total wealth, and class as exploitation, based on a person's control over assets that produce economic rents. The former concept corresponds to empirical and Weberian class concepts, the latter to Marxist and neo-Marxist class concepts. The article shows that the class concept based on rent-producing assets accounts for recent developments in capitalism.

Опубликовано на портале: 23-12-2002
Hiroshi Ishida, Walter Muller, John M. Ridge American Journal of Sociology. 1995.  Vol. 101. No. 1. P. 145-193. 
This article examines three themes about the relationships among class origin, education, and class destination in 10 industrial nations: (1) differential access to education for different class origins, (2) the allocation of class positions by education, and (3) the role of education in class reproduction and mobility. The patterns of association between class origin and education and between education and class destination are similar across the 10 nations. However, the strength of these associations shows cross-national variations. Class reproduction and mobility involve different social processes, which are differentially affected by education. However, a cross-national similarity emerges again in the way education mediates the association between class origin and destination. The conclusion presents some implications of this analysis for the study of comparative macrosociology.

Опубликовано на портале: 23-12-2002
Erik Olin Wright, Donmoon Cho American Sociological Review. 1992.  Vol. 57. No. 1. P. 85-102. 
The structural analysis of classes can be divided into the analysis of class locations and the analysis of permeability of boundaries separating those locations. Marxist analysis of class structure has been primarily concerned with the first of these while Weberian class analysis has focused on the second. We attempt to combine a Marxist structural class concept, which views class locations in capitalist societies as structured by exploitation based on property relations, authority relations and expertise, with the Weberian concern with the ways lives of individuals traverse the boundaries of that structure. We examine patterns of friendship ties across class boundaries in four contemporary capitalist societies: the United States, Canada, Sweden, and Norway. Three empirical conclusions stand out: (1) The property-based class boundary is the least permeable of the three exploitation dimensions; (2) the authority-based class boundary is significantly more permeable than the expertise-based boundary; and (3) patterns of inter-class friendships are largely invariant across these four countries.

Опубликовано на портале: 23-12-2002
Wendy Luttrell Sociology of Education. 1989.  Vol. 62. No. 1. P. 33-46. 
This article describes and analyzes how black and white working-class women define and claim knowledge. It is based on participant observation in classrooms and in-depth interviews outside school with women attending adult basic education programs. The women's perspectives challenge feminist analyses that have identified a single or universal mode of knowing for women; instead, they speak to complex gender, racial, and class relations of power that shape how they think about learning and knowing. Their claims to knowledge simultaneously accept and reject dominant social relations and create paradoxical situations for the women as they pursue adult basic education.

Опубликовано на портале: 23-12-2002
Judith R. Blau, Melanie Archer Annual Review of Sociology. 1993.  Vol. 19. P. 17-41. 
This review assesses sociological and historical research relevant to the emergence and consolidation of the American middle class in the nineteenth century. On the one hand, macrosociological theories have relied on a two-class model which renders the middle class a residual social category. Yet, on the other hand, community studies of the "new" social history--while they have opened up new avenues of inquiry into the complex social processes underlying middle class formation--have tended to focus on particular decades of the nineteenth century, leading to a fragmented view of the occupational composition of the middle class. Distinct literatures have developed around the study of particular occupational strata: artisans, small capitalists, white-collar wage earners, and the petite bourgeoisie. We argue here that different occupational groups overlap in time and represent a heterogeneous and historically shifting middle class rather than distinct entities. The argument for the integrity of a distinct middle class also rests on an understanding of the development of urban institutions and the cultural expressions of middle-class lifestyles and behavior. The expansion of this middle class, however, was closely linked to a growing economy and increasing equality of opportunity. We speculate that the reversal of these conditions, evident from the 1970s, may undermine the well-being of the middle class and its correlative social values, notably tolerance and civility.

Опубликовано на портале: 23-12-2002
David Weakliem American Sociological Review. 1997.  Vol. 58. No. 3. P. 382-397. 
Most research suggests that changes in political preferences and public opinion are similar for all social groups. I investigate the possibility that prior views of the world, or "ideology," affect responses to new information, and hence changes in opinion. I focus on one type of ideology, levels of class consciousness, using data from opinion surveys of British manual workers in the election years of 1964, 1966, and 1970. Results from a latent class model indicate that changes in political and economic opinions vary with degree of class consciousness. Workers who identified with the working class but held negative attitudes toward unions became considerably more pessimistic about economic conditions and the policies of the Labour Party. This group's behavior may represent either instrumentalism or a perceived conflict between the interests of the working class and the interests of society as a whole. These results cast doubt on conventional views of the relationship between workers' economic interests and support for parties of the left.

Опубликовано на портале: 23-12-2002
Jonathan Kelley, Maria D. R. Evans American Sociological Review. 1995.  Vol. 60. No. 2. P. 157-178. 
People's subjective images of class and class conflict reflect a mixture of both materialist forces and the vivid subjective images of equality and consensus among family, friends, and coworkers. These reference group processes distort perceptions of class: They make most people think they are middle class, thereby weakening the link between objective class and subjective perceptions of class and class conflict, fostering consensual rather than conflictual views of class relations, and attenuating the links between class and politics, particularly in Central European nations. Maximum-likelihood analyses of large, representative national samples from six Western democracies support the argument.

Опубликовано на портале: 23-12-2002
Richard Lachmann American Sociological Review. 1990.  Vol. 55. No. 3. P. 398-414. 
An elite conflict model is compared to past work on elites and to a variety of Marxist explanations for the transition from feudalism to capitalism. Elites are defined by their control over organizational apparatuses for appropriating resources from non-elites. An elite in pursuit of its interests is constrained primarily by coexisting elites and secondarily by inter-class relations of production. The effects of elite and class conflict upon elite organizations and relations of production are traced. Conflict among feudal elites is identified as the primary determinant of the form and extent of social structural change in three historical cases: Florence during the Renaissance, England in the century leading up to the 1640 Revolution, and France from the sixteenth through eighteenth centuries.

Опубликовано на портале: 23-12-2002
John R. Logan British Journal of Sociology. 1977.  Vol. 83. No. 2. P. 386-402. 
A central question for many theories relating economic development and politics is the nature of the political effects of improvements in working-class standards of living. A survey of textile workers in Barcelona indicates that the growing proportion of more affluent workers in Spain in a source of greater class consciousness in the sense of class militancy and politicization. These dimensions of consciousness, however, are inversely associated with working-class identification among higher-income workers. The findings are interpreted within a comparative theoretical framework which emphasizes the relevance of both the pattern of economic growth and the political structure as structural variables conditioning the relationship between affluence and class consciousness.