Эксоцман
на главную поиск contacts
Что такое экономическая социология? Это не "междисциплинарные исследования". Это не "изучение социальных проблем в экономике". Это не проведение опросов населения. Это не маркетинговые исследования. Что же это? (подробнее...)
Всего публикаций в данном разделе: 155

Опубликовано на портале: 21-07-2003
Владимир Иванович Ильин, Марина Александровна Ильина Рубеж (альманах социальных исследований). 1999.  № 13-14. С. 156-178. 
Объектом исследования является группа мелких предпринимателей, лица, занятые индивидуальной трудовой деятельностью (self-employed). Предмет исследования - феномен самозанятости как способ реализации социальных интересов данной группы. В основе исследования лежит теоретический анализ нормативной базы предпринимательства, вторичный анализ данных опросов ВЦИОМ, других социологических организаций, собственный статистический анализ документации Сыктывкарской городской администрации (карточки учета регистрации предпринимателей).
ресурс содержит прикрепленный файл

Опубликовано на портале: 02-04-2003
Peter Futo, Laslo Kallai Рубеж (альманах социальных исследований). 1997.  № 10-11. С. 87-115. 
Рассматриваются основные вехи развития малого и среднего бизнеса в Венгрии. В основе анализа лежит эмпирическое исследование 1990-х годов. Его результаты публикуются в периодическом издании Высшей школы исследований города при Университете Бристоля (Великобритания).
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Опубликовано на портале: 02-04-2003
Марина Александровна Ильина Рубеж (альманах социальных исследований). 1999.  № 13-14. С. 201-218. 
Статья написана по материалам эмпирического исследования, проведенного в северном российском городе. Объект исследования - различные виды легкового частного извоза. Предмет исследования - процессы самоорганизации, изменения, наблюдаемые в социальном содержании профессии таксиста в связи с появлением в ней новой группы частных извозчиков. В основу исследования положены кейс-стади, проводившиеся на трех негосударственных предприятиях, осуществляющих таксомоторные перевозки.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Опубликовано на портале: 05-03-2003
Михаил Ю. Струков Проблемы прогнозирования. 2002.  № 1. С. 135-148. 
Реформирование российской налоговой системы не сняло остроту проблем уклонения от налогов и вывоза капитала. Уклонение предприятий от уплаты налогов предопределяется, по мнению автора, стремлением максимизировать собственные интересы и минимизировать свои обязательства перед государством. Устойчивость такой установки обусловливается, с одной стороны, институциональными ограничениями, например, односторонним фискальным характером налоговой системы, с другой - чисто психологическими стереотипами, например, укорененностью протекционистских ожиданий.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Опубликовано на портале: 04-03-2003
Елена Евгеньевна Румянцева Проблемы прогнозирования. 2002.  № 1. С. 101-111. 
Статья в основном содержит материалы о развитии предпринимательства в Белоруссии. Представленные статистические данные, например, о динамике изменения числа малых предприятий и индивидуальных предпринимателей или специфике используемых в странах СНГ критериев определения субъектов малого предпринимательства могут быть весьма полезны для сравнительных исследований по данной тематике. Интересна также авторская трактовка базовых понятий.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Опубликовано на портале: 04-03-2003
Алихан Заграбович Дадашев, Н.Г. Гловацкая Вопросы экономики. 2002.  № 7. С. 126-139. 
Рассматриваются вопросы, связанные с эффективностью государственной поддержки малого бизнеса. Предлагается комплексная оценка по следующим направлениям: оценка вклада государственной поддержки в получение социальных и экономических эффектов; определение экономии на трансакционных издержках; выявление рисков, возникающих из-за недостаточного уровня поддержки.

Опубликовано на портале: 01-03-2003
Александр Александрович Дынкин, Александр Васильевич Соколов Вопросы экономики. 2002.  № 4. С. 78-95. 
Оценивается развитие крупного отечественного бизнеса, его роль в модернизации экономики России; рассматриваются методологические подходы к оценке интегрированных бизнес-групп. Описываются особенности структуры крупных отечественных компаний и порядок взаимосвязей между предприятиями внутри группы. Предлагаются меры по повышению конкурентоспособности крупного национального бизнеса, варианты стратегий взаимоотношения государства и бизнес-групп. Даются сценарные прогнозы дальнейшего развития интегрированных бизнес-групп в среднесрочной перспективе.

Опубликовано на портале: 15-02-2003
Константин Иванович Микульский, Лилия Васильевна Бабаева, Алла Евгеньевна Чирикова Рубеж (альманах социальных исследований). 1997.  № 10-11. С. 116-123. 
Анализирутся социальные ориентации и Я-концепцию бизнес элиты на материале глубинного мягкого фокус-интервью. Выборка исследования базировалась на экспертизе и сопоставлении рейтингов, полученных различными российскими научными центрами с учетом величины капитала, общественной репутации и авторитета среди коллег.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Опубликовано на портале: 15-12-2002
Ton Chee Kiong, Yong Pit Kee British Journal of Sociology. 1998.  Vol. 49. No. 1. P. 75-96. 
This paper, based on fieldwork conducted in Singapore and Malaysia, examines the social foundations and organizational principles of Chinese business firms focussing in particular on the inclination to incorporate personal relationships in decision making. It identifies three key aspects of personalism: personal control, personal guanxi relationships, and interpersonal trust or xinyong. Personal control is effected largely through depending on people whom one personally trust as this would reduce risks and afford better business control. The paper also examines the dynamics between guanxi and xinyong and how these ideals are played out in reality. A central argument is that economic decisions are not based solely on market considerations. Rather, they are embedded int he context of larger social relations and institutional forces which shape, reinforce, as well as challenge, a set of behaviours or organizational structures.

Опубликовано на портале: 15-12-2002
David Allen Journal of Socio-Economics. 2000.  Vol. 29. No. 5. P. 487-501. 
This article applies social network concepts, developed in sociology, to the analysis of the self-employment decision. Theory suggests that if one's social network provides social support so as to reduce the costs of self-employment, those with more effective social networks may possess a greater incentive to attempt self-employment, ceteris paribus. Empirical investigation of this hypothesis is conducted using a unique new data set, the Wisconsin Entrepreneurial Climate Study, which allows analysis of self-employment, in a social context. Results illustrate that the individual self-employment choice is highly influenced by the size and composition of the social network and that women receive less influential social support for entrepreneurial activity than men receive, a finding that may provide an explanation for gender differences in self-employment likelihood.

Опубликовано на портале: 15-12-2002
Monder Ram, Tahir Abbas, Balihar Sanghera Work, Employment, and Society. 2001.  Vol. 15. No. 2. P. 353-372. 
Ethnic minority business activity has often been presented as a vehicle for upward mobility for owners and workers alike. Much attention has focused upon the owners themselves. The co-ethnic labour that such employers usually rely upon has often been treated as unproblematic. This paper aims to illuminate the experiences of workers in ethnic minority owned restaurants. In particular, the widely held view that working in a co-ethnic firm serves as an apprenticeship for eventual self-employment is explored. Rather than co-ethnic ties, workers' labour market experiences highlight the importance of the opportunity structure in shaping employment choices. The evidence of the current research suggests that the goal of self-employment was not widely held; and although many workers did move around to acquire better paid work, this was not part of a strategic route to becoming a restaurateur. Some workers did cherish such ambitions, but were inhibited by major obstacles. These included intense competition, high start-up costs, and a lack of know-how. The labour market and social context of the firm often militated against the hazardous proposition of self-employment.

Опубликовано на портале: 15-12-2002
Yutaka Imai, Masaaki Kawagoe Oxford Review of Economic Policy. .  Vol. 16. No. 2. P. 114-123. 
It is argued that the comparatively low levels of business start-ups in Japan need not be a matter of concern insofar as the pattern of growth relying on existing companies persists. But the declining trend of start-up rates may be worrisome for it may indicate waning entrepreneurship and weakening mechanisms of resource reallocation and economic growth. Policy measures to promote business start-ups are not based on well founded studies at an aggregate level, which are lacking in the absence of comparable data, but rather are inspired by the successful U.S. experience. This paper looks into two specific areas of policy-private equity markets and bankruptcy-where important progress has been made, and points to further scope for improvement.

Опубликовано на портале: 15-12-2002
Alison J. Wellington Contemporary Economic Policy. 2001.  Vol. 19. No. 4. P. 465-478. 
This article estimates the importance of health insurance coverage on the probability of self-employment. Using data from the 1993 Current Population Survey (CPS), the author focuses on the impact of having health insurance through one's spouse on the likelihood of self-employment. The best estimates suggest that a guaranteed alternative source of health insurance would increase the probability of self-employment between 23 and 4.4 percentage points for husbands and 1.2 and 4.6 percentage points for wives. The author's more conservative estimates suggest that universal coverage could increase the percentage of self-employed in the workforce by 2 to 3.5 percentage points.

Опубликовано на портале: 15-12-2002
Philip Hadfield, Steve Hall, Dick Hobbs British Journal of Sociology. 2000.  Vol. 51. No. 4. P. 707-717. 
This paper focuses upon the emergence of the night-time economy both materially and culturally as a powerful manifestation of post-industrial society. This emergence features two key processes: firstly a shift in economic development from the industrial to the post-industrial; secondly a significant orientation of urban governance involving a move away from the traditional managerial functions of local service provision, towards an en trepreneurial stance primarily focused on the facilitation of economic growth. Central to this new economic era is the identification and promotion of liminality. The State's apparent inability to control these new leisure zones constitutes the creation of an urban frontier that is governed by commercial imperatives.

Опубликовано на портале: 15-12-2002
Nonna Barkhatova, Peter McMylor, Rosemary Mellor British Journal of Sociology. 2001.  Vol. 52. No. 2. P. 249-269. 
Aspects of the emergence of an entrepreneurial middle-class in Russia are explored via a series of interview-based case studies. The origins of those studied in the professional or highly skilled workers in the former Soviet Union are noted. The complexity and fragility of the circumstances of these entrepreneurs are revealed and it is suggested that commentary in both Russia and the West that pins its hopes for social stability on the emergence of a new property owning middle class in Russia are, at best, premature.