Эксоцман
на главную поиск contacts
Всего публикаций в данном разделе: 426

Опубликовано на портале: 16-07-2007
Оксана Геннадьевна Басалаева, Юрий Михайлович Басалаев, Александр Николаевич Садовой Университетское управление. 2006.  № 2(42). С. 65-68. 
В статье рассматриваются проблемы и вопросы внедрения рейтинговой системы оценки деятельности преподавателей в образовательном учреждении. Оценивание качественных и количественных показателей направлено прежде всего на повышение качества образования, на управление процессом поддержания и наращивания педагогическоно мастерства. В статье приведен опыт Кемеровского государственного университета по внедрению рейтинговой системы оценки преподавательского состава.
ресурс содержит прикрепленный файл

Опубликовано на портале: 16-07-2007
Елена Борисовна Мудрова, Валентина Ивановна Легостаева Университетское управление. 2006.  № 2(42). С. 61-64. 
В статье поднимаются вопросы привлечения молодых кадров в образовательные учреждения, рассматриваются возможности решения задачи по привлечению и закреплению талантливой молодежи в вузе. Прежде всего данные задачи связаны с применением современных методов и технологий адаптации.
ресурс содержит прикрепленный файл

Опубликовано на портале: 16-07-2007
Юрий Сергеевич Боровиков, Юрий Викторович Волков, Татьяна Александровна Мочалина Университетское управление. 2006.  № 2(42). С. 57-60. 
В статье рассматриваются вопросы и проблемы управления кадоровым потенциалом образовательного учреждения. Планирование численности - это важнейший элемент управления кадрами, поэтому для достижения стратегических целей организации необходимо, чтобы кадровая политика должна обеспечить университет сотрудниками требуемого качества и необходимой чистенности. Приведены критерии, модели и методика расчета для определения оптимальной численности персонала. Предложенная модель может быть использована для построения прогноза изменения кадровой ситуации и формирования на его основе прогноза планов развития на определенный период времени.
ресурс содержит прикрепленный файл

Опубликовано на портале: 14-06-2007
Ред.: S.A. Denters, Oscar van Heffen, J. Huisman, P.J. Klok
Изд-во: Springer, 2004, cерия "Library of Public Policy and Public Administration", 8, 292 с.
This volume fills this gap and presents case studies - particularly in consensus democracies such as the Netherlands, Flanders, and Germany but also in majoritarian democracies such as the UK and Canada - that describe and analyze the impact of the changing role of government, and focus on the introduction of interactive governance and the introduction of quasi-markets. The chapters explore how new forms of governance combine with the traditional institutions and processes of public decision making
ресурс содержит графическое изображение (иллюстрацию)

Опубликовано на портале: 05-06-2007
E.C. Eyre, Richard Pettinger
Изд-во: Palgrave Macmillan, 1999, 308 с.
Mastering Basic Management is a fully comprehensive introduction to the principles and practice of management. This edition has been extensively revised to incorporate the latest developments in management thinking, and to include the effects on managerial practice and activities of the European Union, and globalisation of business. It also makes substantial reference to the changes in public services, and increased activity in the not-for-profit sector
ресурс содержит графическое изображение (иллюстрацию)

Опубликовано на портале: 24-04-2007
Татьяна Владимировна Юрьева
Москва: РДЛ, 1998, 224 с.
Книга является первым отечественным учебным пособием, в котором всесторонне освещаются вопросы экономики некоммерческих организаций (общественные организации, благотворительные и иные целевые фонды, учреждения, ассоциации, союзы, потребительские кооперативы и др.). Рассматриваются место, роль и границы некоммерческих организаций в социальном рыночном хозяйстве, их формы и ресурсы, отношения собственности, механизм создания и ликвидации, основная и предпринимательская деятельность, стратегическое планирование доходов и расходов, налогообложение, маркетинг и менеджмент. Особое внимание уделяется вопросам становления и развития конкретных форм некоммерческих организаций в России. Книга содержит тренировочные задания, выполненные в виде тестов, и краткий словарь основных терминов. В приложении приведен ряд официальных документов, регламентирующих деятельность некоммерческих организаций в России, и типовые уставы.
Издание рассчитано на преподавателей, аспирантов и студентов вузов, обучающихся по экономическим специальностям, а также работников некоммерческих организаций, органов государственной власти

Опубликовано на портале: 20-04-2007
Thomas Wolf
New-York: Simon & Schuster, 1999, 368 с.
Since this classic work was originally published in 1984, there have been major shifts in the nonprofit world -- the growth of more profit-oriented ventures, the overhaul of accounting rules, new partnerships, and an emphasis on customer-oriented service and leadership. In easy-to-understand language, Thomas Wolf explains how to cope with these changes and deal with the traditional challenges of managing staff, trustees, and volunteers.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит графическое изображение (иллюстрацию)

Опубликовано на портале: 20-04-2007
Ред.: Robert H. Wilbur
New-York: John Wiley & Sons, 1994, 374 с.
The Complete Nuts-and-Bolts Guide to Managing Today’s Bottom-Line Oriented Nonprofit Organizations
This significantly revised and expanded Second Edition of the highly popular how-to book identifies and addresses the unique concerns of nonprofit organizations. Cutting through the morass of mere theory, the experts at Smith, Bucklin & Associates, Inc., a leading nonprofit management firm, get right to actual practice with dozens of real-world examples and case studies, and up-to-date, vital, "combat-tested" strategies and techniques for dealing with virtually every nonprofit business management issue, including: The daily role of boards of directors Fund development and marketing Public and government relations Educational programs and certification Information services Human resources management Using the Internet In addition, featured here is a refocused strategic planning chapter that presents an ongoing, organic form of planning, as well as updated discussions of the importance of mission statements, planning publicity campaigns and coordinating special conventions, developing and marketing education programs, and much more. Get the bottom line from the "front office." Whether you are an executive or manager of a nonprofit organization, a volunteer, consultant, fund-raising professional, a member of a board of directors or a trustee, the information in this indispensable guide is more critical–and more effective–than ever before.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит графическое изображение (иллюстрацию)

Опубликовано на портале: 20-04-2007
Christine W. Letts, William P. Ryan, Allen Grossman
New-York: Wiley, 1999, 207 с.
Nonprofit leaders are beginning to confront the most important unfinished business of their sector. Having invented scores of successful model programs to address virtually every type of social problem or goal, they are discovering that large-scale, sustained impact remains elusive. Today, the only way to get the full benefit of successful programs, however, is for nonprofit leaders to begin building high-performance organizations of nonprofits that are capable of creating sustained, effective impact. That requires reversing decades of under-investment in the capacity of nonprofits. A sector that has been indifferent, if not hostile, to the needs of its organizations, where leaders are forced to manage upstream, against countless obstacles, now needs to apply its ingenuity and passion to the challenge of creating high-performance organizations.
ресурс содержит графическое изображение (иллюстрацию)

Опубликовано на портале: 20-04-2007
Kay Sprinkel Grace, Alan L. Wendroff
New-York: John Wiley & Sons, 2001, 186 с.
High Impact Philanthropy provides a thoughtful analysis of how venture philanthropy is changing the way nonprofits run and how philanthropists give. Important parallels are made to the business world, demonstrating how nonprofits and donors can both benefit from putting their business hats on and running their organizations and giving programs like businesses
ресурс содержит графическое изображение (иллюстрацию)

Опубликовано на портале: 20-04-2007
J. Gregory Dees, Jed Emerson, Peter Economy
New-York: Wiley, 2001, 352 с.
Hands-on resource that shows nonprofits how to adopt entrepreneurial behaviors and techniques
The rising spirit of social entrepreneurship has created all kinds of new opportunities for nonprofit organizations. But at the same time, many are discovering more than their share of challenges as well. This essential book will help anyone in the field gain the necessary skills to meet these challenges. Written by the leading thinkers and practitioners in the field, Enterprising Nonprofits offers concise and engaging explanations of the most successful business tools being used by nonprofits today. The authors clearly describe all the concepts so you’ll be able to embrace the methods of social enterprise for your organization. With this book, you’ll learn how to use practical business techniques to dramatically improve the performance of your nonprofit.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит графическое изображение (иллюстрацию)

Опубликовано на портале: 20-04-2007
Bruce R. Hopkins
Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2005, 342 с.
Whether you are a nonprofit novice or the director of an established organization, this must-have guide to nonprofit law contains all the information you need to succeed, thrive, and protect your nonprofit's tax-exempt status. This practical reference offers you information on virtually every legal aspect of starting and operating a nonprofit organization—from receiving and maintaining tax-exempt status to tips for successful management practices. Completely revised and expanded, the fourth edition features updated information on changes in law, rules, and regulations governing the nonprofit sector, and provides you with clear information on corporate, tax, and fundraising laws
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит графическое изображение (иллюстрацию)

Опубликовано на портале: 20-04-2007
Ред.: Steven J. Ott
Boulder: Westview Press, 2001, 350 с.
The Non-Profit Sector: An Overview is a collection of the most insightful and accessible writings about the nonprofit sector in the U.S. and its organizations. The book discusses everything from Andrew Carnegie's turn-of-the-century philosophy of philanthropy, to the most recent writings by current scholars and practitioners. Accordingly, the book contains previously published articles, chapters, and encyclopedia entries that present the most influential theories, concepts, and issues associated with the nonprofit sector. Furthermore, each chapter opens with a framing essay that identifies the central themes and issues presented within the chapter and provides an overview of sometimes competing points of view. Each framing essay also briefly summarizes the significance of the contribution of each writing to the development of knowledge in the field.
ресурс содержит графическое изображение (иллюстрацию)

Опубликовано на портале: 20-04-2007
Gary M. Grobman
Изд-во: White Hat Communications, 2002, 441 с.
The definitive reference manual for starting and running a nonprofit corporation in the United States, this handbook provides information on everything from legal issues to fundraising techniques. Details of how to incorporate, register to lobby, apply for tax exemptions, and comply with charitable solicitation laws are included for every state and for the District of Columbia. Information about current federal laws, regulations, and court decisions that apply to nonprofits, as well as on staffing, advocacy, strategic planning, and bookkeeping is provided. This updated edition includes a discussion on the trends in nonprofit management and the future of the nonprofit sector.
ресурс содержит графическое изображение (иллюстрацию)

Опубликовано на портале: 20-04-2007
James E. Austin
New-York: Jossey-Bass, 2000, 272 с.
Already this year, in Common Interest, Common Good: Creating Value through Business and Social Sector Partnerships, Shirley Sagawa and Eli Segal outlined the benefits of partnerships between businesses and nonprofit organizations. There they profiled seven successful examples of such relationships. Now Austin, author of numerous books on business and management in developing countries and a business professor at Harvard, makes his own similar case in this Drucker Foundation for Nonprofit Management Leaderbook. He identifies major alliances and examines how they function, looking at the various stages through which they must pass. He explains the role of top leadership and emphasizes the importance of a strategic "fit" between the two partners. Austin suggests different areas within organizations for alignment as well as ways for partners to analyze the value of their collaboration. He then considers ongoing practical management issues and concludes with guidelines for collaborations and questions that must be addressed.
ресурс содержит графическое изображение (иллюстрацию)

Опубликовано на портале: 20-04-2007
Lester M. Salamon
Washington: Brookings Institution Press, 2003, 113 с.
Like the arteries of a living organism, nonprofit organizations carry a life force that has long been a centerpiece of American culture—a faith in the capacity of individual action to improve the quality of human life. They embody two seemingly contradictory impulses at the heart of American character: a deep-seated commitment to freedom and individual initiative and an equally fundamental realization that people live in communities and consequently have responsibilities that extend beyond themselves. Uniquely among American institutions, those in the nonprofit sector blend these competing impulses, creating a special class of entities that Alexis de Tocqueville recognized more than 175 years ago to be "more deserving of our attention" than any other part of the American experiment. Until very recently, little headway had been made in tracking developments to the nonprofit sector systematically, in assessing the impact they are having, and in getting the results into the hands of the nonprofit practitioners, policymakers, the press, and the public at large. Lester Salamon helped close that information gap by compiling a comprehensive volume titled The State of Nonprofit America (Brookings). This book, which grew out of the larger project, provides an accessible overview of the sector to non-scholarly readers. It paints a broad and clear picture of the state of America;s nonprofit sector while identifying the changes that might be needed to promote its long-term health. The result is a concise and convincing testament to the scope, significance, and determination of America;s nonprofits.
ресурс содержит графическое изображение (иллюстрацию)

Опубликовано на портале: 20-04-2007
Robert B. Denhardt, Janet Vinzant Denhardt, Maria P. Aristiqueta
Изд-во: Sage Publications, Inc, 2001, 472 с.
This book covers all of the essential topics in management and organizational behaviour from the perspective of public and non profit management. It focuses on the importance of understanding the behaviour, motivations, and actions of individuals in the public service and the distinctiveness of management and leadership in public organizations. It contains cases studies, self-assessment exercises, simulations, and evaluative instruments. This book will assist all public managers to develop the skills and understanding they need in order to be effective and responsible.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит графическое изображение (иллюстрацию)

Опубликовано на портале: 19-04-2007
Peter M. Ginter, Jack W. Duncan, A. A. Sappington, Linda E. Swayne
Oxford: Blackwell Publishing Company, 2005, 896 с.
This fifth edition of the classic text, Strategic Management of Health Care Organizations, introduces strategic thinking, strategic planning, and strategic momentum to advanced undergraduate and graduate students as well as practitioners in the field of health care. It demonstrates how strategic managers can become strategic thinkers with the crucial skills to evaluate the changing environment, analyze data, question assumptions, and develop new ideas.Swayne, Duncan, and Ginter present methods to develop and document a plan of action through strategic planning and illustrate how, as managers attempt to carry out the strategic plan, they evaluate its success, learn more about what works, and incorporate new strategic thinking into future planning, strategy formulation, and situational analysis. They demonstrate how strategic management "maps" can provide the direction needed for successful implementation.In this new edition, all chapters have been revised and contain new or updated Introductory Incidents and Perspectives. Appendix A has been revised to match the new model of strategic thinking, planning, and managing the strategic momentum. Twenty real-life case studies, including nine new cases and three updated classics, present diverse strategic situations in an accessible manner that enhances the applicability of the concepts for students and professionals.The text is supported by PowerPoint slides and an Instructors' Manual
ресурс содержит графическое изображение (иллюстрацию)

Опубликовано на портале: 22-02-2007
Надежда Львовна Титова Университетское управление. 2006.  № 4(44). С. 57-64. 
Статья адресована двусторонней проблеме, касающейся стремительного роста университета – каковы способы повышения уровня самостоятельности факультетов и одновременно их эффективности, с одной стороны, и укрепления взаимоотношений, поддерживающих высокий уровень образовательного процесса в университете.
ресурс содержит прикрепленный файл

Опубликовано на портале: 22-02-2007
Владимир Владимирович Писляков Университетское управление. 2006.  № 4(44). С. 47-56. 
Материал основывается на опыте работы библиотеки ГУ-ВШЭ. Рассмотрены основные этапы развития онлайновой подписки в библиотеке университета, включая выбор онлайновых ресурсов, анализ востребованности электронных ресурсов, электронное информационное собрание по менеджменту. Данные проиллюстрированы подробной презентацией способа информационной и финансовой эффективности онлайновой подписки, проектами создания сводного каталога электронных изданий и интеграцией онлайновых источников в электронный каталог библиотеки, а также перспективы использования кросс-ссылок в библиотеках.
ресурс содержит прикрепленный файл