Incentives versus Transaction Costs: A Theory of Procurement Contracts
Опубликовано на портале: 06-10-2003
Stanford University - Department of Economics: Working Paper.
1999.
Тематический раздел:
В статье представлена модель, объясняющая многие стилизованные факты о контрактах
на поставку (procurement contracts). Согласно модели покупатель несет издержки дизайна
контракта и сталкивается с дилеммой: либо создавать стимулы у продавцов не проявлять
оппортунизм, либо снижать ex post трансакционные издержки, связанные с затратами
на пересмотр контракта. Авторы показывают, в каких случаях контракты с фиксированной
ценой и контракты, составленные по принципу издержки плюс, будут превалировать над
остальными стимулирующими контрактами. Также делается вывод о том, что в случае высокой
сложности товара внутрифирменное производство будет доминировать рыночные контракты
на поставку.
Inspired by facts from the private sector construction industry, we develop a model that explains many of the stylized facts about procurement contracts. The buyer in our model incurs a cost of providing a comprehensive design, and is faced with a trade-off between providing incentives and reducing ex post transaction costs due to costly renegotiation. We show that cost plus contracts are preferred to fixed price contracts when a project is more complex or when time-to-completion is more valuable. We also show when fixed-price or cost-plus contracts would be preferred to other incentive contracts, explaining the prevalence of these simple contracts. We then apply our model to the make-or-buy procurement decision and conclude that internal production dominates market procurement when the product is more complex, providing foundations for Transaction Cost Economics.
Ключевые слова
См. также:
Yale Law & Economics Research Paper.
2001.
No. 264.
[Статья]
[Учебная программа]
[Учебная программа]
[Учебная программа]