Эксоцман
на главную поиск contacts

The Innovator's Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail (Дилемма новатора: когда новые технологии приводят к провалу выдающихся компаний)

Опубликовано на портале: 30-10-2003
Harvard: Harvard Business School Press, 1997
Тематический раздел:
The Innovator's Dilemma takes the radical position that great companies can fail precisely because they excel at the commonly accepted practices of good management. It demonstrates why outstanding companies like Xerox, IBM, Sears, and DEC that had their competitive antennae up, listened astutely to customers, and invested aggressively in new technologies still lost their positions of market dominance. And it shows companies today how they can avoid a similar fate. Drawing on patterns of innovation in a variety of industries, the author argues that good business practices-such as focusing investments and technology on the most profitable products that are currently in high demand by the best customers-ultimately can weaken a great firm. He shows how truly important, breakthrough innovations, or disruptive technologies, are initially rejected by customers who cannot currently use them. This rejection can lead firms with strong customer focus to allow their most important innovations to languish. The fatal disability in these firms is their failure to create new markets and find new customers for these products of the future. As they unwittingly bypass opportunities, they open the door for more nimble, entrepreurial companies to catch the next great wave of industry growth. Many companies now face the innovator's dilemma. Keeping close to customers is critical for current success. But long-term growth and profit depend upon a very different managerial formula. This book will help managers see the changes that may be coming their way and show them how to respond for success.

Почему такие выдающиеся компании, как "Ксерокс", "Ай-Би-Эм", "Сирс" и другие, обладающие конкурентными преимуществами, внимательно прислушивающиеся к запросам потребителей и инвестирующие значительные средства в новые технологии, теряют свои доминирующие позиции на рынке ? В этой книге читатели не только найдут ответ на этот вопрос, но и узнают, как современные компании могут избежать подобной участи. Опираясь на исследование примеров инноваций во множестве отраслей, автор утверждает, что распространенная практика бизнеса, заключающаяся в фокусировке инвестиций и технологий на наиболее прибыльных продуктах, пользующихся высоким спросом со стороны лучших клиентов, может ослабить выдающиеся компании. Фатальная ошибка таких фирм заключается в том, что они зачастую следуют за своим потребителем и при этом не способны создавать новые рынки и искать новых потребителей для своих «продуктов будущего». Эта книга будет очень полезна руководителям крупных компаний, а также интересна студентам и преподавателям менеджериальных дисциплин.

Introduction
Part 1. Why Great Companies Can Fail ?
Part 2. Managing Disruptive Technological Change
Index