Эксоцман
на главную поиск contacts
В книге "Выборы и электоральное поведение: новые вызовы, новые перспективы" собраны 23 классические статьи, написанные известными авторами в последней четверти 20-го века. Статьи представляют четыре различных исследовательских подхода, которые возникли после Второй мировой войны: Колумбийская модель, Мичиганская модель, модель политической переориентации и модель нового институционализма. Разделы книги освещают такие вопросы, как партийная идентификация избирателей; мягкие размежевания, современная политика и ценностные изменения; экономическое голосование: институциональный контекст избирательных систем; политические кампании в СМИ; политическое участие; политическое представительство; выборы и демократизация. Во многих из этих статей сравниваются системы в различных странах, в других анализируется отдельная страна.

Acknowledgements
Series Preface
Introduction
Pt. IThe Partisan Identities of Voters
1On Party Attachment in Western Europe and the Utility of Eurobarometer Data3
2European Party Loyalties Revisited21
3The Place of "Party" in Post-Communist Europe47
Pt. IISocial Cleavages, New Politics, and Value Change
4Electoral Change in Western Countries: Consequences of Post-Industrial Social Change63
5The Changing Politics of Women: Gender and Political Alignment in 11 Nations89
6Economic Security and Value Change111
7New Party Versus Old Left Realignments: Environmental Attitudes, Party Policies, and Partisan Affiliations in Four West European Countries131
Pt. IIIEconomic Voting
8Comparative Economic Voting: Britain, France, Germany, Italy153
9A Cross-National Analysis of Economic Voting: Taking Account of the Political Context185
10The Political Economy of Competitive Elections in the Developing World209
Pt. IVThe Institutional Context of Electoral Systems
11The Political Consequences of Electoral Laws, 1945-85227
12What Voters Teach Us About Europe-Wide Elections: What Europe-Wide Elections Teach Us About Voters243
Pt. VCampaign Communications
13Political Balance on Television: Campaigns in the United States, Britain, and Germany263
14120 Years of Swedish Election Campaigns: A Story of the Rise and Decline of Political Parties and the Emergence of the Mass Media as Power Brokers285
Pt. VIPolitical Participation
15Voter Turnout in the Industrial Democracies During the 1980s'305
16Beyond SES: A Resource Model of Political Participation331
17Unequal Participation: Democracy's Unresolved Dilemma355
Pt. VIIPolitical Representation
18Political Parties and Political Representation: Party Supporters and Party Elites in Nine Nations371
19Political Representation in Sweden405
20The Public as Thermostat: Dynamics of Preferences for Spending441
21May's Law of Curvilinear Disparity Revisited: Leaders, Officers, Members and Voters in British Political Parties461
Pt. VIIIElections and Democratization
22The Social Requisites of Democracy Revisited: 1993 Presidential Address483
23The Politics and Economics of Democratic Commitment: Support for Democracy in Transition Societies505
Name Index535

Ключевые слова

См. также:
Е.В. Березина
Социологические исследования. 1995.  № 2. С. 98-104. 
[Статья]
Владимир Валентинович Лапкин, Владимир Игоревич Пантин
ПОЛИС: Политические исследования. 1999.  № 6.
[Статья]
Мария Павловна Белоусова
Вестник Института Кеннана в России. 2008.  Т. 13. С. 19-23. 
[Статья]
Андрей Николаевич Щербак, Мария Васильевна Ухватова
Общественные науки и современность. 2018.  № 6. С. 98–113. 
[Статья]
Андрей Николаевич Медушевский
Общественные науки и современность. 2019.  № 1. С. 71-86. 
[Статья]
Валерия Викторовна Делинская
Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2001.  № 2 (52). С. 16-23. 
[Статья]