Эксоцман
на главную поиск contacts

«Trust» in Russia: Meaning, Functions, Structure (by Lev Gudkov)

русская версия

Опубликовано на портале: 12-10-2012
Социологические исследования в России, проводимые на протяжении более 20 лет Левада-Центром, показывают двойственный характер явлений «социального доверия» в российском обществе. Повседневное практическое недоверие, высказываемое по отношению к окружающим (малознакомым) людям, сопровождается, или компенсируется, высоким декларативным доверием к трем особо значимым символическим институтам: а) к главе государства; б) к церкви и в) к армии.

Sociological researches that have been carried out for more than 20 years by Levada Center demonstrate a narrow scope of trust (the Russians trust only to the very close people: family members, relatives and old friends). Everyday practical mistrust shown towards the people around is combined with high declared
trust to three particularly meaningful institutions: Head of the country, the Church, and the army. Other institutions – the Parliament, Prosecutor’s
Office, Court of Law, political parties, Trade unions, local authorities, financial institutions and others – rouse distrust to a more or less degree.
Low level of interpersonal trust correlates with the absence of individual responsibility for the state of affairs in society and lack of civil solidarity, with
alienation from politics. Trust is not a psychological phenomenon but an outcome of an individual’s socialization into certain spheres of institutional
activities. Therefore it’s necessary to distinguish different meaningful   grounds for typology of trust. Barriers or borders between different zones
of trust/mistrust are of particular interest in this respect.
BiBTeX
RIS
Ключевые слова

См. также:
Наталья Николаевна Зарубина
Общественные науки и современность. 2019.  № 4. С. 109–120. 
[Статья]
Ш.М. Гимбатов
Экономические науки. 2010.  Т. 71. № 10. С. 273-278. 
[Статья]
А.В. Ковалёв
Journal of Institutional Studies (Журнал институциональных исследований). 2018.  Т. 10. № 1. С. 80-92. 
[Статья]
Светлана Николаевна Оксамитная
Социология: теория, методы, маркетинг. 2010.  No. 4. P. 4-28. 
[Статья]
Маргарита Анатольевна Вахтина
Journal of Institutional Studies (Журнал институциональных исследований). 2013.  Т. 5. № 2. С. 64-68. 
[Статья]