Эксоцман
на главную поиск contacts

Anti-school culture and social network in schools

русская версия

Опубликовано на портале: 22-07-2013
Вопросы образования. 2013.  № 2. С. 233-252. 
This article studies student pro-school/anti-school attitudes on different levels of social organization of school. We examine school level, class level, and clique level (clique is defined as a tight social group within a class social network). Cliques were identified using methods of social network analysis. We use multi-level regression approach on a sample of 7300 students from 104 public schools from St. Petersburg. Our findings show that: 1) Socio-economic differentiation of Russian schools does not lead to a polarization of pro-school/anti-school attitudes in different types of schools; 2) The polarization of attitudes emerges and is maintained at the clique level; and, 3) Clique attitudes have a significant impact on educational outcomes (net of a student’s socio-demographic characteristics and individual attitudes).
BiBTeX
RIS
Ключевые слова

См. также:
Илья Ефимович Штейнберг
Вестник общественного мнения: Данные. Анализ. Дискуссии. 2004.  № 6 (74). С. 52-57. 
[Статья]
Н.Н. Лебедева, О.А. Ломовцева
Общественные науки и современность. 2006.  № 2. С. 109-117. 
[Статья]
Евгений Викторович Реутов, Лола Владимировна Колпина, Марина Николаевна Реутова
Регион: экономика и социология. 2011.  № 2. С. 137-157. 
[Статья]
Сергей Рафисович Матвеев
Общественные науки и современность. 2014.  № 6. С. 141-148. 
[Статья]
Анна Сергеевна Дужникова
Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2010.  № 5(99). С. 238-251. 
[Статья]