Эксоцман
на главную поиск contacts

Anti-school culture and social network in schools

русская версия

Опубликовано на портале: 22-07-2013
Вопросы образования. 2013.  № 2. С. 233-252. 
This article studies student pro-school/anti-school attitudes on different levels of social organization of school. We examine school level, class level, and clique level (clique is defined as a tight social group within a class social network). Cliques were identified using methods of social network analysis. We use multi-level regression approach on a sample of 7300 students from 104 public schools from St. Petersburg. Our findings show that: 1) Socio-economic differentiation of Russian schools does not lead to a polarization of pro-school/anti-school attitudes in different types of schools; 2) The polarization of attitudes emerges and is maintained at the clique level; and, 3) Clique attitudes have a significant impact on educational outcomes (net of a student’s socio-demographic characteristics and individual attitudes).
BiBTeX
RIS
Ключевые слова

См. также:
Александр Викторович Назарчук
Социологические исследования. 2011.  № 1. С. 39-51. 
[Статья]
Светлана Петровна Чернозуб
Общественные науки и современность. 2018.  № 1. С. 134–142. 
[Статья]
Н.И. Скрыльникова
Экономическая социология. 2007.  Т. 8. № 5. С. 94-126. 
[Статья]
Сергей Александрович Белановский, Михаил Эгонович Дмитриев, Анастасия Всеволодовна Никольская
Общественные науки и современность. 2019.  № 1. С. 5-18. 
[Статья]
Оксана Бочарова
Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 1999.  № 5 (43). С. 44-47. 
[Статья]
Frank Dobbin
[Книга]
Дина Рафаиловна Мерзлякова
Среднее профессиональное образование. 2009.  № 11. С. 35-37. 
[Статья]