@ARTICLE{24322265_2009, author = {Дронов, Алексей}, keywords = {деконструкция, Деррида Ж.}, title = {Прагматика деконструкции}, journal = {Топос}, year = {2009}, month = {}, volume = {}, number = {1}, pages = {114-119}, url = {http://ecsocman.hse.ru/text/24322265/}, publisher = {}, language = {ru}, abstract = {Понятие деконструкции с момента своего появления попало в сеть присвоивших его интерпретаций и изначально стало предметом разночтений. Появившись как результат перевода на французский язык используемого М. Хайдеггером понятия деструкции, понимаемой как осмотрительный и аккуратный разбор, рас-страивание (Abbau) и расчищение языка метафизики в пользу высвобождения из-под его на- слоений исходных интуиций мышления, «деконструкция» сразу же приобрела характер избыточного знака, не своди- мого к области одного лишь метода, устойчивой стратегии или программы. В силу этой избыточности деконструкция даже в «аутентичном» своём применении (то есть в работах самого Ж. Деррида) получала то одно, то другое определение и техническое выражение. In the report the attempt of description of the most general e!ect of deсonstruction is presented. This effect is equally inherent in any variety of the deсonstruction applications. The basic tendencies of interpretation of deсonstruction, «authentic» character of its work are fluently examined for this purpose. The basic pre-condition of the offered analysis is a thesis implying that the «truth» of deсonstruction is entirely read out of its pragmatics. As a basic textual effect of deсonstructing the reactualisation of textual (and out-textual) «messages», breaking their «situations», their extraction from the context of history of philosophy, is considered. Separately the ambiguity of deсonstruction as an act is indicated, where deconstruction aspires to appear as a technical reception, and at the same time to belong to the nature of event. }, annote = {Понятие деконструкции с момента своего появления попало в сеть присвоивших его интерпретаций и изначально стало предметом разночтений. Появившись как результат перевода на французский язык используемого М. Хайдеггером понятия деструкции, понимаемой как осмотрительный и аккуратный разбор, рас-страивание (Abbau) и расчищение языка метафизики в пользу высвобождения из-под его на- слоений исходных интуиций мышления, «деконструкция» сразу же приобрела характер избыточного знака, не своди- мого к области одного лишь метода, устойчивой стратегии или программы. В силу этой избыточности деконструкция даже в «аутентичном» своём применении (то есть в работах самого Ж. Деррида) получала то одно, то другое определение и техническое выражение. In the report the attempt of description of the most general e!ect of deсonstruction is presented. This effect is equally inherent in any variety of the deсonstruction applications. The basic tendencies of interpretation of deсonstruction, «authentic» character of its work are fluently examined for this purpose. The basic pre-condition of the offered analysis is a thesis implying that the «truth» of deсonstruction is entirely read out of its pragmatics. As a basic textual effect of deсonstructing the reactualisation of textual (and out-textual) «messages», breaking their «situations», their extraction from the context of history of philosophy, is considered. Separately the ambiguity of deсonstruction as an act is indicated, where deconstruction aspires to appear as a technical reception, and at the same time to belong to the nature of event. } }