@ARTICLE{50381982_2010, author = {Николаева, Ирина Юрьевна and Харитонова, Наиля Галимжановна}, keywords = {лютеранство, ментальность, реформация}, title = {На путях методологического синтеза: образ Лютера как символ специфики исторической динамики средневекового Запада }, journal = {Диалог со временем}, year = {2010}, month = {1}, volume = {}, number = {32}, pages = {174-202}, url = {http://ecsocman.hse.ru/text/50381982/}, publisher = {}, language = {ru}, abstract = {В статье рассмотрен феномен Лютера как символ своеобразия исторического развития Западной Европы. Прослежены две основные историографические тенденции в интерпретации образа реформатора: признающая гуманистическое содержание идей Лютера и отказывающая в нем. Сделана попытка проверить на прочность эти разные подходы с помощью оригинальной полидисциплинарной технологии, фокусируемой на бессознательном. The paper considers the Luther phenomenon as a symbol of historical dynamics in Western Europe. The authors trace two major trends in world historiography of Luter. The first is focused on idea that this peculiarity was determined by mental atmosphere of increased feelings of helplessness and fear of God and rejected the idea that Luther’s thought were based on humanistic tradition. Another trend is centered on this content. The authors attempt to examine this contradictory traditions using original interdisciplinary technology; its focus is the sphere of subconscious. }, annote = {В статье рассмотрен феномен Лютера как символ своеобразия исторического развития Западной Европы. Прослежены две основные историографические тенденции в интерпретации образа реформатора: признающая гуманистическое содержание идей Лютера и отказывающая в нем. Сделана попытка проверить на прочность эти разные подходы с помощью оригинальной полидисциплинарной технологии, фокусируемой на бессознательном. The paper considers the Luther phenomenon as a symbol of historical dynamics in Western Europe. The authors trace two major trends in world historiography of Luter. The first is focused on idea that this peculiarity was determined by mental atmosphere of increased feelings of helplessness and fear of God and rejected the idea that Luther’s thought were based on humanistic tradition. Another trend is centered on this content. The authors attempt to examine this contradictory traditions using original interdisciplinary technology; its focus is the sphere of subconscious. } }