Эксоцман
на главную поиск contacts
Поиск
Автор:
Название:
Учебное заведение:
Что такое экономическая социология? Это не "междисциплинарные исследования". Это не "изучение социальных проблем в экономике". Это не проведение опросов населения. Это не маркетинговые исследования. Что же это? (подробнее...)
Всего учебных программ в данном разделе: 33

Учебные программы

Авторы:
АБВГДЕЖЗ ИЙКЛМНОПРС ТУФХЦЧШ ЩЭЮЯ
AB C DEF G H IJ K L M N OP QRS TUVWXYZ
 
Названия:
АБВГДЕЖЗИЙКЛМНОПРС Т УФХЦЧШЩЭЮЯ
ABC DE FG HIJKLMNOPQR S T UVWXYZ
 

Опубликовано на портале: 27-08-2004
Елена Андреевна Здравомыслова
В учебном курсе «Теория социальной стратификации» автор рассматривает вопросы социальной стратификации общества.
Изучаются теории социальной мобильности, теории элит, теории средних классов. Много внимания уделяется вопросам - новые аспекты социальной стратификации: «культурные» классы и гражданство, стратификация в советском и в постсоветском обществе, а также советские и восточно-европейские теории и исследования социальной стратификации.
Объем курса - 14 лекций, 14 семинаров, 8 кредитов ECTS.

К содержанию курса «Теория социальной стратификации» прилагается: список рекомендованной литературы, сформированный отдельно по каждой теме, задания по темам.

ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Социальная политика [учебная программа]
Опубликовано на портале: 01-06-2004
Сергей Николаевич Смирнов, Татьяна Юрьевна Сидорина
2003
Цель и задачи курса - познакомить студентов с основными концептуальными и практическими основами социальной политики, обращаясь к рассмотрению таких вопросам, как теоретические основы формирования и реализации социальной политики; история социальной политики; социальная политика в переходной экономике; социальные последствия экономических решений; социальная защита населения; государственная политика на рынке труда; финансирование социальной политики и др.
ресурс содержит прикрепленный файл

Опубликовано на портале: 01-06-2004
Овсей Ирмович Шкаратан
Курс "Социальная стратификация" является одним из основополагающих при обучении будущих социологов. Он читается во всех колледжах и университетах США и стран Европы.
Наш курс отличается в том отношении, что включает проблемы общества как социальной системы и его социальной структуры, таких основных элементов как социальные группы и общности и их отношения. Он предполагает рассмот-рение основных подсистем общественной жизни, основных срезов социальной структуры, их внутреннего строения, горизонтальной и вертикальной дифферен-циации.
На этой основе в нашем учебном курсе раскрывается разнообразие исто-рически существовавших стратификационных систем, дан очерк развития теорий стратификации. Особое внимание уделено стратификационным системам в об-ществах советского и постсоветского типа, интенсивно идущим трансформацион-ным процессам в общественных структурах стран Центральной и Восточной Ев-ропы, республик бывшего СССР.
При изложении материала включены концептуальные подходы выдаю-щихся социологов разных идейно-творческих направлений, приводятся статисти-ческие и дескриптивные данные, признанные надежными в социологических кругах. Студенты получают возможность ознакомиться со статистическими дан-ными относительно стратификации доходов и образования, этнической и гендер-ной дифференциации, со сведениями из представительных исследований страти-фикационных иерархий, отдельных социальных групп как в целом по России, так и по отдельным регионам.
Данный курс предполагает активную самостоятельную работу студентов. В состав требований к студентам входит проработка широкого круга литературы, активное участие в носящих творческий характер семинарах, выполнение рефе-рата (курсового проекта), написание эссе. Промежуточный контроль осуществля-ется на семинарских занятиях, где проверяется качество усвоения материала. Ито-говый контроль: экзамен.
В результате работы по курсу студент должен преодолеть дисциплинар-ную односторонность в изучении и осмыслении социальных структур и страти-фикационных иерархий, характера их эволюции в различных по цивилизацион-ным и историко-экономическим предпосылкам странах; приобрести системное видение социоструктурной трансформации современных обществ, проходящей на фоне становления глобальной социетальной системы; приобрести (в извест-ных пределах) системное видение складывающихся новых типов обществ и при-сущих им систем социального неравенства.
Программа курса «Социальная структура и социальная стратификация» подготовлена в соответствии с требованиями (федеральный компонент) к обяза-тельному минимуму содержания и уровню подготовки дипломированного спе-циалиста (бакалавра, магистра) по циклу «Общие гуманитарные и социально-экономические дисциплины» государственных образовательных стандартов выс-шего профессионального образования второго поколения.
Курс предназначен для студентов 3-го курса бакалавриата направления «Социология», Он может быть использован для подготовки студентов и по на-правлениям и специальности «Политология» и «Менеджмент».
ресурс содержит прикрепленный файл

Economic Change and Social Stratification [учебная программа]
Опубликовано на портале: 01-02-2003
Peter Baehr
First Semester 2001
This course examines the relationship between economic change and social inequality. It investigates why some people - and some nations - are richer and more powerful than others. In addition, it seeks to assess the extent to which economic, cultural and political ideas and institutions are becoming globalized. Examples from both Asian and Western societies are provided. The key objectives of this course are (1) to offer a comparative, empirical analysis of economic change; (2) to provide a theoretically informed treatment of social stratification; and (3) to consider the importance of culture - for instance, relationships of trust as a contributing factor to an economy's success or lack of it.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Social Stratification [учебная программа]
Опубликовано на портале: 28-01-2003
Terry Boswell
Spring 1999
In this course you will be exposed to the literature in a simultaneously grand and humble fashion. We will explore three major topics and one unifying theme in stratification in this course. The topics are as follows: contemporary analysis of class structure and income distribution; classical theories of stratification; historical and contemporary analyses of class, income, race, ethnicity and gender inequality. The unifying theme is a focus on exploitation as the essential source of all inequality that is unjust. The first topic is a snapshot of inequality in the US and in the world-economy; the second is a brief overview the major theoretical issues in stratification research with special emphasis on the two principle traditions of inquiry found in Marx and Weber. These two grand theories provide the mill for grinding hypotheses and crunching data. Topic three covers the mainstay of research in class and status inequalities. The content of the course will be covered by a combination of lecture, guest speakers, student presentations, and ample class discussion.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Social Stratification [учебная программа]
Опубликовано на портале: 25-01-2003
William Brislen
Autumn Quarter 2002
The objective of this course is to introduce students to the concept of social stratification. By the end of the quarter the student will have a greater understanding of the forms of social stratification and the impact race, gender, and class have on peoples life chances. Although the courses focus will be mainly on social class, I will integrate race and gender into the course material throughout the quarter. A large portion of the material will cover economical and political aspects of inequality. In other words, we will discuss the influence and control elite populations have on U.S. economic, political, and social institutions.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Gender, Race and Economic Inequality in the U.S. [учебная программа]
Опубликовано на портале: 02-10-2003
Irene Browne
Fall 2000
This course is designed as an overview of major theories, trends and debates on the topic of gender, race and economic inequality in the contemporary United States. The main focus of the course will be on labor market inequality, with a particular emphasis on patterns of inequality that are the center of current debates among policy-makers. We concentrate on labor market inequality for several reasons: First, it is my own area of research. I will be discussing studies and using data that I employ in my own work. This will provide an opportunity for students to carve projects out of the course readings. (However, no one is obligated to use my data, or even to do a quantitative analysis in their final paper). Second, wage labor is the primary source of income for the majority of non-elderly adults in the U.S. Therefore, labor market dynamics are a substantial piece of the puzzle regarding economic inequality. Third, this course is a complement to other courses on social stratification offered in the sociology department. The companion stratification courses cover important and relevant issues to the study of gender and race inequality, including social class and social conflict, inequality in the crossnational context, political and social movements, and intergroup relations.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Social Inequality [учебная программа]
Опубликовано на портале: 07-10-2003
Claudia Buchmann
Fall 2002
This course examines the complex phenomenon of social inequality. Social inequality refers to the vertical classifications or hierarchical relations by which human populations are differentially valued. Patterns of inequality are observable across social settings such as the family, the community, social institutions (i.e., the educational system, the legal system), the nation-state, and the global system. In this course we will examine theories and patterns of social inequality in a wide range of contexts. After examining major theories about why inequality exists and persists in societies, we will spend several weeks discussing disparities between social classes (the working poor, the middle class, and the power elite) in the United States. Thereafter we will investigate race, ethnicity, gender and age as the bases of inequality. Finally, we will focus on stratification on a global level.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Race, Class, Gender, and Ethnicity [учебная программа]
Опубликовано на портале: 14-08-2003
Michelle Budig
Spring Session 2002
Курс посвящен расовому, классовому и гендерному неравенству. Студентам предлагаются следующие темы: 1) введение в проблематику социального неравенства; 2) функциональная, веберианская и марксистская теории социальной стратификации; 3) классовая, расовая, гендерная стратификация; 4) образование и этнические меньшинства; 5) мигранты и стратификация. По степени информационной и тьюторской поддержки курс является одним из наиболее продвинутых.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Race, Class, and Crime [учебная программа]
Опубликовано на портале: 25-01-2003
Roland Chilton
Spring, 2002
An examination of the theoretical, empirical, and ethical issues raised by linkages of race and class to crime and responses to crime. Following a discussion of the basic concepts and issues as presented in a set of readings, we will review suggestions and claims of racial and social class bias within and outside of the system of justice and their impact on crime data. The review of factual information will center on reports of the racial and income characteristics of victims of crime, the race and sex characteristics of offenders as suggested by arrests, and the characteristics of those incarcerated or punished in other ways. Students will be evaluated on a set of short papers, classroom participation, and a term paper.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Social Class and Inequality [учебная программа]
Опубликовано на портале: 25-01-2003
James A. Crone
2002
Курс посвящен социальной стратификации. Ключевые темы: определение неравенства и других ключевых понятий социальной стратификации, изучение основных измерений неравенства: денег, власти и престижа, исследование истории неравенства, изучение причин и социальных последствий неравенства, исследование классов, мобильности, изучение легитимации неравенства через идеологию, верования, ценности, законы, неформальные нормы и методы социального контроля и т.д.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит прикрепленный файл

Race/Ethnicity, Class, and Gender [учебная программа]
Опубликовано на портале: 25-01-2003
Sarah Michele Ford
Spring 2002
Race/ethnicity, class, and gender have all been, and continue to be, significant areas of social difference and discrimination in American society. In this course we will examine contemporary social conditions as they relate to race/ethnicity, class, and gender. When necessary, we will look back to our history in an attempt to understand how we got where we are today. We will also focus on the ways in which these three elements are interconnected, for we are all raced, sexed, and classed. The combination of these three elements serves to further complicate social difference in America.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Seminar in Gender Stratification [учебная программа]
Опубликовано на портале: 28-01-2003
Linda Grant
Fall Semester 2001
This course is an advanced-level doctoral seminar in gender stratification. We will review classical and contemporary theories of gender stratification advanced by scholars in sociology and related disciplines and then examine gender stratification gender stratification as it operates in the context of major social and cultural institutions, including the labor market, the family, the welfare system and the state, academia, science, education, medicine and health care, the organization of sexuality, and the like. The seminar presumes that students will have a basic grounding in Sociology of Gender and/or Structured Inequality. We will cover approaches that have been identified as feminist as well as those that have not.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Опубликовано на портале: 22-11-2005
David B. Grusky
This course reviews classical and contemporary approaches to understanding the differential distribution of valued goods and the social processes by which such inequality comes to be seen as legitimate, natural, or desirable. Although egalitarian values are a fundamental feature of postmodernity, these values exist in tension not only with massive departures from perfect equality but also with historic and unprecedented increases, at least in some domains, in the extent of these departures. Moreover, the processes that generate and maintain inequality appear to be changing, as are the consequences of inequality for lifestyles, consumption practices, and life chances. The foregoing changes invite fresh study of the structure of social inequality and how it varies by time and place.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Social Inequality [учебная программа]
Опубликовано на портале: 02-10-2003
Susan W. Hinze
Fall 2001
Our positions in the social structure (based upon social class, race or ethnicity, and gender) shape the opportunities and constraints we encounter as we move through our lives. Class, race or ethnicity, and gender are considered different but interrelated (not simply additive) axes of social structure. The structural pattern that emerges from this matrix affects individual consciousness, group interaction and group access to institutional power and privilege. Whether we like the current stratification system or not (and, we generally like it when our status gives us advantage and dislike it when we are disadvantaged), our job as social scientists is to understand it. How did the stratification system come about? Is it natural? How is it maintained or reproduced? These are some of the questions we will consider as the semester unfolds.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл