Эксоцман
на главную поиск contacts
Поиск
Автор:
Название:
Учебное заведение:
Всего учебных программ в данном разделе: 83

Авторы:
А Б В Г Д Е Ж З И ЙК Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Э Ю Я
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W XY Z
 
Названия:
все А Б В Г Д ЕЖ З И ЙК Л М Н О П Р С Т У Ф ХЦ ЧШЩЭ ЮЯ
A B C D E F G H I JKL M N O P Q R ST U V W XY Z
 

Опубликовано на портале: 07-08-2003
James A. Crone
2001
Курс "Социологическая теория" читается на факультете социологии и антропологии Ганноверского университета. Одной из ключевых целей курса является изучение социологической теории с точки зрения понимания таких социальных феноменов как бедность, преступность, гендерное, расовое и классовое неравенство. Автор курса в качестве базовой учебной литературы рекомендует книги Дж. Тернера "Появление социологической теории" и "Структура социологической теории". Также предполагается знакомство слушателей с работами Э. Дюркгейма, К. Маркса, М. Вебера, Р. Мертона, Р. Дарендорфа, Л. Козера, Р. Коллинза, А. Голднера и И. Гоффмана. Курс разбит на 14 недель, в течение каждой из которых изучается одна крупная тема. Для каждой темы предусмотрено чтение дополнительной литературы. Автор курса: Дж. Крон (James A. Crone).
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Sociology of Culture: An Introduction [учебная программа]
Опубликовано на портале: 07-02-2004
Paul DiMaggio
Fall 2002
Социология культуры – одна из наиболее широких, быстро развивающихся и противоречивых суботраслей социологии. Она включает социологию искусства, медиа и популярной культуры, религии, науки, права, языка, когнитивную социологию, социологию знания и идей и наверняка что-то еще, о чем автор может и забыть. Культурный анализ – также важная составляющая прочих социологических суботраслей (исторической, экономической, стратификационной). Культура не слишком похожа на отдельную область социальной жизни. Скорее – это аспект любого социального феномена.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него

Опубликовано на портале: 07-02-2004
James Farrer
Курс представляет собой практикум в области социологии культуры с акцентом на индивидуальные исследовательские проекты. Предлагается проанализировать конкретные примеры из области популярной культуры: выставки, рекламные кампании, бары и рестораны, направления моды. Проводится изучение теоретических первоисточников и результатов эмпирических исследований с точки зрения развития концепций культуры. Курс является элементом более широкой программы обучения, охватывающей разнообразные тихоокеанские культуры с точки зрения западной науки. В частности затрагиваются вопросы коомодификации, текстовости, культуры versus деятельности.
ресурс содержит прикрепленный файл

Sociology of Economic Development [учебная программа]
Опубликовано на портале: 19-12-2009
Gary G. Hamilton

The 19th and early 20th century founders of social science were deeply involved in analyzing the social, political, and economic changes that they observed in their own societies. The major theoretical perspectives about transformative changes date from this formative period. Despite the continuing currency of these early perspectives, the focused study of development dates from the post World War II era. From this period, we have gone through two and have entered a third "climate of opinion." Each climate of opinion contains a "circle of discourse" that connects what is perceived to be happening in the world to how theorists analyze social, political, and economic changes. The task of the course is to recognize the sociology of global and historical theorizing as an essential component of trying to understand the world in which we live.

We will examine both a changing world and changing views of the world in each of the three periods. In the first period immediately following World War II, a period in which the cold war developed, a number of sociologists and economists began systematically to investigate Third World societies--societies outside the capitalist and communists worlds. These observers argued for a theory of inevitable endogenous change toward capitalist development and political democracy; this theory became known as modernization theory.

In the 1960s, with the outbreak of the Vietnam war and of many mass movements, social theorists turned towards Marxian analysis and historical, comparative perspectives in order to decipher the changing world as then perceived. In this period, development theorists began passionately to argue for critical, trans-societal views of global change. This line of theorizing encompasses both world systems theory and theories of dependent development.

In the last decades, first with the rapprochement of the communist and capitalist worlds and then with the collapse of communism as a state system and Marxism as a viable political ideology, the sociology of development has begun to take another decisive shift. Recently, theorists are trying to combine views of global market processes with more institutional and organizational views of local and regional societies.

This first half of the course emphasizes the formative period in which the major paradigms of analysis were first formulated and the first two post-war circles of discourse. Then, in the second half of the course, we concentrate on the current circle of discourse.

ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Опубликовано на портале: 05-11-2003
Antonio Goldsmith
Курс «Социология образования» читается в Университете Висконсин-Парксайд (University of Wisconsin-Parkside). В курсе рассматривается социологическая перспектива исследования образования, большое внимание уделяется дебатам, разворачивающимся в рамках социологии образования, изучению отношений между социальной стратификацией и системой образования. Исследуется также влияние полученного индивидом образования на его экономический статус. Программа курса содержит краткий список литературы и подробные методические указания для студентов по написанию письменных работ.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Sociology of Everyday Life [учебная программа]
Опубликовано на портале: 05-11-2003
Victoria Bonnell
2001
"Sociology of Everyday Life" ("Социология повседневности") - это семинар, цель которого состоит в изучении различных подходов в социологии повседневности, включая историческую размерность. Автор выстраивает курс вокруг социологических интерпретаций таких понятий, как этикет, вкус, стиль, время, пространство. В программе курса содержатся также полезные темы для написания эссе и список литературы.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Sociology of Everyday Life [учебная программа]
Опубликовано на портале: 05-11-2003
Jennifer Shaw
Autumn Term 2002
В данной программе мир повседневности представляется как особая область исследования в социологии, анализируется взаимосвязь социологии повседневности с другими областями этой науки. В качестве основы повседневной жизни рассматривается рутина, ее роль в конституировании повседневности, анализируется отношение между личной идентичностью и социальной ролью. В курсе рассматривается, каким образом личность создается и поддерживается через "выполнение" ["doing"] детальных задач, показывается важность доверия и роль правил в управлении социальным взаимодействием и повседневной жизнью.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Sociology of health and illness [учебная программа]
Опубликовано на портале: 29-03-2007
Simon Johnson Williams
The aims of the course are to provide students with a thorough grounding in the sociology of health and illness, including key debates on the biomedical model and the social construction of medical power/knowledge; the relationship between social structure and health (principally by class, gender and ethnicity); lay concepts, images and experiences of health and illness; the nature and status of professional power and dominance; and the challenges and uncertainties, dilemmas and contradiction of medicine and health care in the twenty-first century. Throughout the module, the relationship between theory and evidence is stressed, alongside newly emerging issues surrounding the body and risk in late/postmodernity. In these and other ways, a balanced assessment is provided of the sociology of health and illness, and the place and function of sociological critiques in the `academic encirclement’ of medicine.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Sociology of Work and Employment [учебная программа]
Опубликовано на портале: 02-02-2007
Jonathan Zeitlin
Work, like the biblical poor, has always been with us. But its social organization and technological content have varied widely across time, space, and industrial sector. Employment or paid work, by contrast, is inherently a social construction, whose boundaries in relation to other types of activity like household labor, leisure, retirement, or unemployment are institutionally and culturally defined. In most developed countries, employment is also a social and legal status, which carries with it distinctive rights and obligations (at least for certain sections of the workforce), such as protection from arbitrary dismissal, subordination to managerial authority, procedures for collective representation, and entitlements to benefits like paid vacations, pensions, and health care. Both the boundaries of employment and the status associated with it are thus historically contingent constructs which differ significantly from one country to another, and are currently being renegotiated in response to a variety of pressures, from globalization and technological innovation to the expansion of the service sector, demographic trends, and changing household/family structures. This course is designed to provide a selective introduction to key themes in the sociology of work and employment. It brings comparative, historical, and theoretical perspectives to bear on understanding contemporary transformations of work and employment in the ‘new economy’, with particular emphasis on the United States, Western Europe, and Japan. Topics covered will include: Fordism and post-Fordism; scientific management and mass production; flexible specialization and lean production; the diffusion of new forms of work organization such as teams, cells, and project groups; the relationship between technology and workforce skills; training systems and skill formation; the social construction of employment; the ‘invention’ and redefinition of unemployment and retirement; household labor and women’s employment; job stability and the growth of non-standard forms of employment; workers’ changing expectations and experience of careers at work; collective representation and employment regulation; employment policies for a new economy. The course is open to advanced undergraduate and graduate students. It will be taught through a mixture of lectures and in-class discussions.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Опубликовано на портале: 21-10-2003
Peter S. Fader
This course will expose students to the theoretical and empirical "building blocks" that will allow them to construct, estimate, and interpret powerful models of consumer behavior. Over the years, researchers and practitioners have used these models for a wide variety of applications, such as new product sales, forecasting, analyses of media usage, and targeted marketing programs. Other disciplines have seen equally broad utilization of these techniques. The course will be entirely lecture-based with a strong emphasis on real-time problem solving. Most sessions will feature sophisticated numerical investigations using Microsoft Excel. Much of the material is highly technical. Students must have a high comfort level with basic integral calculus, and recent exposure to a formal course in probability statistics would be helpful (but not required).
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Опубликовано на портале: 17-10-2003
Jehoshua Eliashberg
This course is designed to let the student understand the complex environment, review decision-making processes, and apply modern management and marketing concepts and techniques to the audiovisual media industries. These include motion pictures, home videos, broadcasting and cable services, online media, and related industries.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Sport Marketing and Management [учебная программа]
Опубликовано на портале: 24-10-2003
Brad Hill
2003
This course provides students with an advanced preparation in the marketing of sport services, sport teams, and sport programs. It begins by examining the development of fan loyalty. It proceeds to look at the strategic use of sport sponsorships within an integrated marketing communications campaign. It then examines the challenges associated with capturing market share for Australian licensed sport products. It next considers marketing to build club membership. The course concludes by working through the development of a sport marketing plan.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Startegic implementation [учебная программа]
Опубликовано на портале: 29-10-2003
Mark J. Zbaracki
Sept, 2002
This course is directed toward the attainment of three interdependent objectives: 1) to develop an understanding of strategy implementation in complex organizations, 2) to understand how organizational planning, design, control, and human resource decisions are interdependent and critical to successful implementation, and 3) to develop a sensitivity to the "realities" of strategy implementation in "real-world" organizations.
ресурс содержит прикрепленный файл

Status Inconsistency Conception [учебная программа]
Опубликовано на портале: 09-08-2003
Svetlana Sablina
Спецкурс, разработанный Светланой Саблиной - доцентом кафедры социологии Новосибирского государственного университета, является уникальным. Во-первых, данный курс, насколько нам известно, не читается ни в одном университете мира. Во-вторых, специально под этот курс разработано учебно-методическое пособие, в котором не только представлены концепции статусной рассогласованности, но и даны основы для эмпирического исследования данного социального феномена. В-третьих, эта программа разработана как для чтения лекций, так и для проведения семинарских занятий. В данном случае мы представляем Вашему вниманию английскую версию спецкурса.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Strategic Analysis of Technology [учебная программа]
Опубликовано на портале: 05-01-2003
Philip C. Anderson, Alva H. Taylor
2002
The purpose of this course is to ensure that every Tuck MBA is able to make an immediate impact in an organization where technology influences competitive outcomes. Strategic Analysis of Technology Systems will prepare you to: Help your organization get the most out of its investments in technology Understand how your competitors and complementors are using technology to change the rules of the game Show your customers how to leverage their technological assets More accurately evaluate the strategic technologies of firms whose value you must assess.
ресурс содержит прикрепленный файл