Эксоцман
на главную поиск contacts
В разделе собрана информация о статьях по экономике, социологии и менеджменту. Во многих случаях приводятся полные тексты статей. (подробнее...)

Социология: теория, методы, маркетинг

Выпуск N1 за 2004 год

Опубликовано на портале: 21-06-2005
Владимир Ильич Паниотто Социология: теория, методы, маркетинг. 2004.  No. 1. P. 163-170. 
The author considers that the monogamous marriage dominant in the majority of modern countries is supported due to social but not biological factors (the primates,predecessors of humans, were not monogamous). The main idea is to show that love is a social and psychological mechanism developed for protection and support of monogamy; it makes the norms regulating monogamous behavior more efficient.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 21-06-2005
Наталия Майструк Социология: теория, методы, маркетинг. 2004.  No. 1. P. 152-162. 
The article presents ideas about the place and role of German sociology in the conflict theory of various stages, from the conflict paradigm of historical development by K.Marx to modern studies by R.Darendorf and U.Beck. There are discussed the conflict theory evolution stages and specific features of its development related to them. The author assesses contributions made by representatives of these stages.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 14-06-2005
Виктория Анатольевна Суковатая Социология: теория, методы, маркетинг. 2004.  No. 1.
The author discusses gender policy in the Internet, analyzes periods of cyber-feminism development, reveals differences between cyber-feminism and liberal feminism of the past century. The article shows how the Internet, video-games and high computer technologies affect post-soviet gender identity and the mass consciousness.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 14-06-2005
Татьяна Николаевна Рудницкая Социология: теория, методы, маркетинг. 2004.  No. 1. P. 73-88. 
Various concept approaches make it possible to understand the globalization as transformation of the everyday personal life structures. The special attention is paid to the cultural aspect of globalization processes that bring not only the positives but a real danger when countries and persons can lose their cultural characteristic features. In the one-polar world, the most intensive globalization processes take place in the mass information field, the Internet becomes more significant. It has created a new kind of communication. It affects communicating participants, changes the social and cultural space of personal life. The article is about the involvement of Ukrainian people into the world informational net. The effect of the Internet on user’s personality has been assessed by various age, ethnic, ethno-linguistic and other groups of Ukrainian population.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 14-06-2005
Михаил Мищенко Социология: теория, методы, маркетинг. 2004.  No. 1. P. 129-134. 
The essential role in research errors on electoral orientations is played by low sincerity of respondents. Although this idea has been discussed by sociologists for a rather long period of time, this influence has not been assessed experimentally. The methods experiment represented in the article makes it possible to determine how ways of interview may affect respondent’s answers.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 17-06-2005
Юрий Александрович Чернецкий Социология: теория, методы, маркетинг. 2004.  No. 1. P. 51-62. 

ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 24-06-2005
Ирина Марковна Попова Социология: теория, методы, маркетинг. 2004.  No. 1. P. 30-50. 
The article presents sociological analysis of shadow practices in the post-soviet space, in Ukraine particularly. The analysis focuses on moral excuses and normative components of shadow practices in the context of value-and-normative grounds of market activity. There are discussed aspects of the shadow practice institutionalization and their realization mechanisms.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 06-06-2005
Виктор Фокич Бурлачук, Виктор Владимирович Танчер Социология: теория, методы, маркетинг. 2004.  No. 1. P. 15-29. 
In sociology of postmodern, due to concepts of symbol and simulacr (?), one could reveal the phenomenon of total semiotic organization of social life. In the modern culture, determination without an object for determination gained the status of unique and self-sufficient reality. The modern culture loses feeling of life and reality. Language as a way of under - standing got rid of the reality, life became a sign. The culture of postmodern denied the reality by changing it into an aspect of semiotics
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 14-06-2005
Лидия Николаевна Амджадин Социология: теория, методы, маркетинг. 2004.  No. 1. P. 63-72. 
Development of ecologically and socially responsible business is one of the important social directions in modern environmental policy, especially if we take into account its dependence of purposeful activity of different social subjects, as well as ecological responsibility of business
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 23-06-2005
Алексей Андреевич Беленок Социология: теория, методы, маркетинг. 2004.  No. 1. P. 178-179. 
Рецензия на книгу: Проблемы развития социологической теории. Трансформация социальных институтов и институциональной структуры общества / Под ред. Н.А. Шульги, В.М. Вороны. Киев: Институт социологии НАНУ, Социололгическая ассоциация Украины, 2003. 597 с.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 24-06-2005
Евгений Владимирович Суименко, Татьяна Олеговна Ефременко Социология: теория, методы, маркетинг. 2004.  No. 1. P. 174-178. 
Рецензия на книгу: Богиня Д.П., Семикина М.В. Ментальный фактор в сфере труда: проблемы теории и практики. Киев: Шторм, 2003. 382 с.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 23-06-2005
Наталия Анатольевна Липовская Социология: теория, методы, маркетинг. 2004.  No. 1. P. 179-181. 
Рецензия на книгу: Отраслевая социология: Сборник частично аннотированных библиографических указателей литературы за 1980-2002 годы / Под ред. В.Г. Городняненко. Днепропетровск: ДНУ, 2003. 418 с.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 23-06-2005
Лидия Васильевна Сохань Социология: теория, методы, маркетинг. 2004.  No. 1. P. 186-187. 
Рецензия на книгу: Балабанова Н., Жукова В., Пилипенко В. Социальный диалог. Социальное партнерство. Социальное государство / Под ред. В.Е. Пилипенко. Киев: Академия труда и социальных отношений Федерации профсоюзов Украины, 2002. 189 с.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 23-06-2005
Наталия Борисовна Погорелая Социология: теория, методы, маркетинг. 2004.  No. 1. P. 182-183. 
Рецензия на книгу: Sociology in Central and Eastern Europe. Transformation at the Dawn of a New Millennium / Ed.by M.F. Keen, J.L. Mucha. Westport (Cin.); London: Praeger, 2003. 254 p.
ресурс содержит прикрепленный файл
Опубликовано на портале: 23-06-2005
Людмила Георгиевна Скокова Социология: теория, методы, маркетинг. 2004.  No. 1. P. 183-185. 
Рецензия на книгу: Семашко О.М., Пича В.М., Погорелый О.И. Социология культуры: Учебноепособие / Под ред.Семашко О.М., Пича В.М. Киев: Каравела; Львов: Новый свет, 2000, 2002. 334 с.
ресурс содержит прикрепленный файл