Эксоцман
на главную поиск contacts
Поиск
Автор:
Название:
Учебное заведение:
Всего учебных программ в данном разделе: 11

Учебные программы

Авторы:
все А Б В Г Д Е Ж З И ЙК Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Э Ю Я
A B C D E F G H I J K L M N OP QRS TUV WXYZ
 
Названия:
А Б В Г Д ЕЖ ЗИ ЙК Л М Н О П Р С Т У Ф ХЦ ЧШЩЭ ЮЯ
ABC DE F G HIJKL M NO P QR S T UVW XY Z
 

Practice, Power, and Knowledge in Pierre Bourdieu [учебная программа]
Опубликовано на портале: 08-10-2004
LoÏc Wacquant
Fall 2002
Курс читается на пересечении социальной теории, общей социологии и социальной антропологии. Предназначен для студентов, уже имеющих достаточные знания в указанных областях. В нем обсуждаются основные понятия и методы социологии Пьера Бурдье и их применимость к анализу современных обществ. Основное внимание в курсе сосредоточено на трех тематических блоках, занимающих важное место в творчестве П. Бурдье: логика практики, механизмы власти (в первую очередь, механизмы «символического насилия»), возможности и пределы знания в социальных науках.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Punishment and Imprisonment in Modern Society [учебная программа]
Опубликовано на портале: 08-10-2004
LoÏc Wacquant
Spring 2001
В курсе рассматривается система уголовных наказаний современных обществ как специфический социальный институт, анализ которого затрагивает аспекты неравенства и солидарности, власти и государства, экономики и рынка труда, культуры и морали. Рассматриваются основные теоретические подходы к анализу пенитенциарной системы, связанные с именами Дюркгейма, Маркса, Бентама, Макса Вебера, Ноберта Элиаса и Мишеля Фуко, а также подходы, выработанные в рамках позитивистских, функционалистских и интеракционистских криминологий. Анализируется, как и почему тюремное заключение стало основной формой уголовного наказания в современных обществах.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

The Body in and out of Social Theory [учебная программа]
Опубликовано на портале: 08-10-2004
LoÏc Wacquant
Fall 2001
В курсе традиционным подходам к анализу социальной реальности (исходящим из дуализма телесного и духовного и при анализе социального действия, познания, социальной структуры принципиально не учитывающим телесный аспекты существования социальных акторов) противопоставляются современные походы, в которых человек рассматривается как существо телесное, обладающее чувствами, рефлексами, привычками, телесными потребностями и влечениями, половыми особенностями и т.д. Предлагаются концептуальные инструменты, позволяющие рассматривать тело как привилегированный объект при анализе систем власти и производства знания, повседневных практик и взаимодействий социальных акторов. Рассматриваются понятия, выработанные в рамках дюркгеймианской, веберианской, зиммелевской, феноменологической традиций, а также подходы, предложенные Фуко, Бурдье, New cultural history, феминистской и медицинской антропологиями.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Philosophy of the social sciences [учебная программа]
Опубликовано на портале: 08-10-2004
Peter Wagner
October – December 2002
В курсе рассматриваются основные проблемы, стоящие в центре современных дебатов в социальной и политической теории. Сопоставляются «критический» и «постмодернистский» подходы в социальных науках, рассматривается эволюция социальной теории на протяжении XX века и четыре ее основных кризиса – 1900-х, 1930-х, 1960-х и 1990-х годов. Обсуждаются понятия «мэйнстрима» и «маргинальности» в современной социальной теории и концептуальные аппараты, используемые в рамках соответствующих течений.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию

Опубликовано на портале: 23-12-2002
Erik Olin Wright
This course provides a rigorous introduction to the core concepts, ideas and theories in the Marxist tradition of critical social science. It is not primarily a course on Marx per se, or on the historical development of Marxism as an intellectual tradition, but rather on the logic, concepts and theories of that tradition. The emphasis, therefore, will be on contemporary problems and debates rather than on the history of ideas. The course will also not attempt to give equal weight to all varieties of Marxisms, but rather will focus especially on what has come to be known as "Analytical Marxism".
ресурс содержит прикрепленный файл

Опубликовано на портале: 23-12-2002
Erik Olin Wright
The course will revolve around six broad topics: The theory of history; class structure; class formation and class struggle; the theory of the state and politics; ideology and consciousness; socialism and emancipation.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит прикрепленный файл

Foundations of Class Analysis [учебная программа]
Опубликовано на портале: 23-12-2002
Erik Olin Wright
This course will explore a broad range of issues in the Marxist tradition of social theory and social science. I refer deliberately to the Marxist tradition rather than Marxism as such. Marxism, like other isms, suggests a doctrine, a closed system of thought rather than an open theoretical framework of scientific inquiry. It is for this reason, for example, that Creationists (religious opponents to the theory of biological evolution) refer to evolutionary theory as Darwinism. They want to juxtapose Creationism and Darwinism as alternative doctrines, each grounded in different articles of faith. It has been a significant liability of the Marxist tradition that it has been named after a particular historical person and generally referred to as an ism. This reinforces a tendency for the theoretical practice of Marxists to often look more like ideology (or even theology when Marxism becomes Marxology and Marxolatry) than social science. It is for this reason that I prefer the looser expression the Marxist tradition to Marxism as a way of designating the theoretical enterprise. Foundations of Class Analysis 3 I feel that the broad Marxist tradition of social thought remains a vital setting for advancing our understanding of the contradictions in existing societies and the possibilities for egalitarian social change, but I do not believe it provides us with a comprehensive doctrine that automatically gives us the right answers to every question. The overall objective of this course is to provide a rigorous introduction to the core concepts, ideas and theories in the Marxist tradition of critical social science. The course will revolve around six broad topics: The theory of history; class structure; class formation and class struggle; the theory of the state and politics; ideology and consciousness; socialism and emancipation.
ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Lecture Notes to Foundations of class analysis [учебная программа]
Опубликовано на портале: 17-01-2003
Erik Olin Wright
In this lecture and the next I want to lay out a series of theses which I think define the core ideas of classical Marxism and the basic contours of the kind of reconstruction I will be developing in this course. Most of these theses we will revisit later in the course where we will elaborate the ideas to a much greater extent. Here my main goal is to give you an overarching view of the argument.
ресурс содержит прикрепленный файл

Опубликовано на портале: 13-07-2005
Erik Olin Wright
The concept of class is one of the most contested concepts within sociology. Sometimes this is just a question of how the word class is being used, but behind the alternative uses of the term there often lurks deeper theoretical disagreements about how best to understand the nature and consequences of economic inequality in contemporary societies. This seminar will explore in a systematic and rigorous manner the full range of alternative conceptualizations of class. The focus will be on contemporary approaches, although there will be some attention to classic statements.
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Seminar on theories of the state [учебная программа]
Опубликовано на портале: 17-01-2003
Erik Olin Wright
This seminar has two primary objectives:
ресурс содержит полный текст, либо отрывок из него ресурс содержит гиперссылку на сайт, на котором можно найти дополнительную информацию ресурс содержит прикрепленный файл

Seminar on the theory of the state (1995) [учебная программа]
Опубликовано на портале: 23-12-2002
Erik Olin Wright
At the core of this seminar is a moral and political concern: to what extent is it possible to achieve a more egalitarian, humane and democratic society within a capitalist society? It is a fundamental tenet of Marxist theories of the state that the state in capitalist society is deeply shaped and constrained by the class relations of capitalism, but this leaves quite open the extent to which progressive change can be achieved within those constraints. At one extreme is classical Leninism, which sees the capitalist state as so profoundly imbued with a capitalist character that even where nominally democratic institutions exist, there is little prospect for progressive change. The state is fundamentally a "superstructure": its form and structures functionally reproduce the basic class relations of capitalism. As a result, to use Lenin's expression, the state must be smashed; serious reforms in an egalitarian direction will inevitably fail or be reversed. At the other extreme is classical social democracy which viewed state apparatuses as basically class neutral and regarded class structure as simply one among a variety of obstacles to be overcome. Popular mobilization, particularly when organized through a coordination of the labor movement and socialist parties, had the potential to gradually reform capitalism in a radically egalitarian direction through social democratic state policies. Between these extremes are a varietry of theoretical and political positions which see the constraints on radical change imposed by the capitalist state as variable, both in terms of the kinds of changes they permit and the extent to which struggles can transform the constraints themselves. The "contradictory functionality" of the state creates a complex, variable political space within which egalitarian, democratic, and even emancipatory politics can be pursued.

The central task of this seminar, then, is to explore a range of theoretical and empirical issues that bear on the problem of understanding such possibilities for radical, egalitarian politics in capitalist societies. Above all we will focus on the problem of the complex interconnections between class, the economy, and the state. To develop the theoretical tools to approach these issues we will have to grapple with some fairly abstract of conceptual questions: what does it mean to say that the state has a "class character"? What is the difference between an external constraint on state actions imposed by class relations and an internal institutionalization of class constraints within the state itself? What does it mean to describe the state as having "autonomy" -- relative, potential, limited or absolute? The seminar, however, will not primarily grapple with these issues at a purely abstract conceptual level. Rather, in most of the sessions we will focus on specific historical/empirical problems through which we will refine the conceptual tools and build our theoretical understanding.
ресурс содержит прикрепленный файл